دانشجو: امیدواریم بازیکنان به راحتی در اختیار تیم‌های ملی پایه قرار بگیرند

دانشجو: امیدواریم بازیکنان به راحتی در اختیار تیم‌های ملی پایه قرار بگیرند

خبرگزاری تسنیم: سرپرست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال اعلام کرد که رایزنی‌های لازم را به منظور در اختیار داشتن بازیکنان باشگاه‌ها برای حضور در تیم‌های پایه انجام داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، رسول دانشجو درباره گرفتن مجوز خروج بازیکنان تیم‌های امید و جوانان اظهار داشت: مهمترین مسئله ما بحث گرفتن مجوز خروج از کشور بازیکنان تیم‌های امید و جوانان است. در بخش دیگر هماهنگی با رئیس سازمان لیگ برتر، سرمربی تیم امید و جوانان و به موقع در اختیار دادن بازیکنان جهت اعزام به مسابقات برون مرزی و انجام اردوهای تدارکاتی صورت گرفت.

وی در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری برای بحث خدمت نظام وظیفه تیم‌های پایه در نظر گرفته‌اند، گفت: جلسه‌ای با حضور دبیرکل فدراسیون، نمایندگان وزارت ورزش و جوانان، مسئول تشریفات فدراسیون و مسئولان حوزه نظام وظیفه داشتیم و مقرر شد برای تیم‌های نوجوانان، جوانان و امید به دفعات مجوز خروج بگیریم و قول مساعد داده‌اند که هر کدام از این تیم‌ها تا آخر شهریورماه که اردوی برون مرزی یا مسابقات بین‌المللی داشته باشند برای آنها به دفعات مختلف مجوز خروج صادر خواهد شد. با مساعدت مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها، تیم امید بدون هیچ دغدغه و مشکلی به مسابقات المپیک آسیایی اینچئون اعزام خواهد شد.

سرپرست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال درباره استعدادیابی بازیکنان در تیم‌های پایه خاطرنشان کرد: طرح جدیدی در خصوص استعدادیابی بازیکنان در نظر گرفته و به نایب رئیس اول فدراسیون ارائه داده‌ام. استعدادیابی در دنیا به صورت حرفه‌ای به این شکل است که بازیکنان را به مدت شش ماه به اردو دعوت می‌کنند، تحت آموزش‌های استاندارد قرار می‌دهند، آنها را در مراحل مختلف مثل دویدن، سرزدن، شوت زدن، دریبل و تکل کردن مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهند و در مسابقات دوستانه درون و برون مرزی از وجودشان استفاده می‌کنند و در نهایت مشخص خواهد شد که بازیکنان برای تیم ملی مفید واقع خواهند شد یا خیر. ما باید استعدادسنجی کنیم. همین کاری که ژاپنی‌ها در فوتبال پایه خود انجام می‌دهند. خوشبختانه مسئولان و به خصوص رئیس فدراسیون روی بخش فوتبال پایه سرمایه‌گذاری خوبی کرده است و به آن اهمیت زیادی می‌دهد.

دانشجو ادامه داد: هزینه‌های خوبی هم صرف تیم‌های ملی پایه شده که تاکنون نتایج خوبی از آن به دست آمده است و به جرأت می‌توان گفت کارنامه فوتبال پایه فدراسیون درخشان است، چرا که علی دوستی‌مهر دو بار با تیم نوجوانان به رقابت‌های جام جهانی راه یافته است که هر دو بار از مرحله گروهی صعود کرده‌ایم. ضمن اینکه همه تیم‌های ملی پایه فوتبال در سال گذشته موفق به صعود به مرحله نهایی مسابقات آسیایی شده‌اند و تیم زیر 15 سال ایران به عنوان نایب قهرمانی اولین دوره این مسابقات دست یافته است. البته یک بخش سرمایه‌گذاری در فوتبال پایه بردن تیم به مسابقات جام جهانی است و قسمت مهمتر آن این است که بتوایم بازیکنان تیم‌های پایه را در سنین پایین در لیگ‌های مطرح دنیا وارد کنیم و به باشگاه‌های خارجی بفرستیم. چرا که همین بازیکنان تیم ملی نوجوانان و جوانان هستند که در آینده تیم ملی بزرگسالان را تشکیل خواهند داد.

سرپرست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال در ادامه در مورد مسئله صغر سنی و تعیین وضعیت سنی بازیکنان تیم‌های ملی پایه تأکید کرد: کنفدراسیون فوتبال آسیا چند سالی است که تمرکز جدی روی صغر سنی بازیکنان دارد و با گرفتن MRI شرایط سنی بازیکنان هر تیم را می‌سنجد. خوشبختانه در هیچکدام از تیم‌های ملی پایه ایران موضوع صغرسنی وجود نداشته و با گرفتن MRI مرتباً بازیکنان را ارزیابی می‌کنیم. با توجه به اینکه تیم فوتبال نوجوانان برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا به تایلند سفر می‌کند تاکنون سه بار MRI گرفته شده تا وضعیت سن استخوانی بازیکنان بیش از حد مورد نظر نباشد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا میزان گرفتن MRI زیاد است، گفت: متأسفانه کشورهای آسیایی در بخش فوتبال پایه مظلوم واقع شده‌اند. کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا طرح تحقیقاتی خود را انجام می‌دهد و بی‌شک بازیکنان ما از این موضوع آسیب می‌بینند. ما مکاتباتی را با فیفا انجام داده‌ایم و حتی فدراسیون جهانی فوتبال نیز با این موضوع موافق نیست اما کنفدراسیون فوتبال آسیا از موضع خود کوتاه نیامده و ما مجبور هستیم مطابق خواسته AFC پیش برویم. بازیکنانی که در مرحله مقدماتی نوجونان آسیا حضور دارند توسط پزشک معتمد کنفدراسیون فوتبال آسیا تست MRI می‌دهند و اگر گرید (سن استخوانی) آنها کمتر از شش باشد، مشکلی نداشته و می‌توانند در مسابقات حضور داشته باشند.

دانشجو ادامه داد: بدون شک از شهریور سال گذشته تاکنون بازیکنان رشد فیزیولوژی داشته‌اند. بر همین اساس ما مرتباً از بازیکنان MRI می‌گیریم تا اتفاقی که برای تیم جوانان در گذشته افتاد، دوباره تکرار نشود، چرا که به خاطر رشد به یکباره سن استخوانی برخی بازیکنان، سرمربی تیم مجبور شد تا شش بازیکن اصلی خود را در اختیار نداشته باشد و علت آن این است که بازیکنی که در هرمزگان زندگی می‌کند، به یکباره و طی سه ماه می‌تواند سن استخوانیش به بالای شش برسد که این امر ممکن است برای بازیکنی از خراسان یا آذربایجان صادق نباشد و از این رو مجبور به تست‌های متعدد هستیم.

سرپرست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌هایی که از سوی فدراسیون فوتبال صورت گرفته درخواست میزبانی برای مرحله مقدماتی و مرحله نهایی رقابت‌های زیر 22 سال آسیا را به کنفدراسیون فوتبال آسیا داده‌ایم و امیدوار هستیم با موافقت AFC همراه باشد. در واقع مرحله مقدماتی در مارس 2015 و مرحله نهایی در سه ماه اول سال 2016 خواهد بود. بدون شک اگر میزبانی را در اختیار داشته باشیم دغدغه‌ای برای حضور در المپیک را نخواهیم داشت.

دانشجو درباره برگزاری رقابت‌های لیگ باشگاهی در رده های پایه اظهار داشت: کمیته مسابقات رده‌های سنی پایه به خوبی و با دقت رقابت‌ها را برگزار می‌کنند. ما طبق شعار فیفا که لذت بردن از بازی فوتبال بدون محدودیت سنی است پیش می‌رویم. بر همین اساس در طول یک فصل بالای 30 مسابقه در هر رده سنی برگزار می‌شود و چون بازیکنان در جریان مسابقه هستند بدون شک رشد می‌کنند و می‌توان استعدادهای خوبی را برای تیم‌های پایه پیدا کرد.

وی در ادامه از حضور تیم نوجوانان ایتالیا در ایران خبر داد و گفت: در آبان‌ سال جاری تیم نوجوانان ایتالیا به ایران خواهد آمد و با نوجوانان ایران دیدار دوستانه خواهد داشت. این امر اتفاق بزرگی است که در این رده سنی و در ایران رخ می‌دهد البته نگاه ما صرفا کسب نتیجه در بازی‌های دوستانه نیست.

سرپرست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال در پایان از مسئولین، رسانه‌ها و مدیران عامل باشگاه‌ها خواست تا کمیته جوانان را برای رسیدن اهداف خود حمایت کنند و در این باره عنوان کرد: از مسئولان باشگاه‌ها می‌خواهم که در بحث در اختیار گذاشتن بازیکنان به تیم ملی ما را همراهی کنند. در بخش رسانه نیز از مطبوعات و صداوسیما درخواست می‌کنم که این بازیکنان را مورد حمایت خود قرار دهند تا به خوبی دیده شوند. این بازیکنان، نخبه‌هایی هستند که در اختیار ما قرار دارند و بی‌شک آینده فوتبال ایران را تضمین می‌کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon