نیروهای رژیم صهیونیستی در تونل‌های حماس


نیروهای رژیم صهیونیستی در تونل‌های حماس

خبرگزاری تسنیم: باآنکه آتش بس برقرار شده است ارتش اسرائیل در زمان آتش بس نیز به عملیات خود برای منهدم کردن تونلهای فلسطینی ادامه می‌دهد.

 به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم،امروز آتش بس 12 ساعته بین حماس و اسرائیل برقرار شده است. اسرائیل این آتش بس را فرصتی انسانی توصیف کرده اما هشدار داده است اگر نیروهای اسرائیلی هدف قرار بگیرند، به این حملات پاسخ خواهد داد.

باآنکه آتش بس برقرار شده است ارتش اسرائیل در زمان آتش بس نیز به عملیات خود برای منهدم کردن تونلهای فلسطینی ادامه می‌دهد زیرا مقامات اسرائیل می‌گویند شبه نظامیان فلسطینی از این تونل‌ها برای انبار کردن راکت‌ها و فرماندهی اقداماتشان و حملات به اسرائیل استفاده می‌کنند.

روزنامه تایمز آو اسرائیل امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله‌ای به قلم آوی عیساچاروف نوشت تونل‌های داخل غزه و زیر مرز اسرائیل پروژه مخفیانه‌ای نیست. هر کودکی در غزه مانند همه مقامات اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل می‌دانند که در پنج سال گذشته در زیر شهر غزه و اطراف آن شبکه‌ای از تونل‌ها با میلیون‌ها دلار سرمایه گذاری حفر شده‌اند. به عبارت دیگر غزه زیرزمینی.

با این حال در یک یا دو هفته گذشته که این خطر آشکار شد، مردم اسرائیل از گستردگی این تونل‌ها متعجب شدند. مطبوعات اسرائیلی در مورد این پدیده گزارش دادند اما به نظر می‌رسد مقامات سیاسی و تا حدودی مقامات امنیتی اسرائیل ترجیح می‌دهند این خطر را کم اهمیت جلوه دهند. اما اکنون مردم به خطر استراتژیک این تونل‌ها پی برده‌اند.

صنعت استراتژیک زیرزمینی حماس یک شبه شکوفا نشده است. حماس برای ساخت چهل تونل در زیر غزه و مرز (که تعداد آن‌ها ممکن است کمی بیشتر باشد) نیاز به کمک‌های زیادی از یک سازمان بزرگ یا یک نهاد دولتی داشته است. که این کمک فقط محدود به کمک مالی نیست بلکه راهنمایی‌های کار‌شناسانه نیز لازم بوده است.

بسیاری از این تونل‌ها بتونی هستند و به اندازه کافی بزرگ هستند که گروهی از تروریست‌ها بتوانند برای حمله به اهداف خود در اسرائیل از داخل آن‌ها عبور کنند. بنابراین برای ساخت آن‌ها و حتی مسیریابی درست حفر آن‌ها باید کمکی در سطح دولتی لازم بوده باشد.

در آستانه عملیات اسرائیل، نیروهای اسرائیلی با بسیار کم برآورد کردن تعداد این تونل‌ها گفتند حماس حدود پانزده تونل دارد. دلیل آن هم این بود که مقامات سیاسی ترجیح دادند این خطر روز افزون را نادیده بگیرند. تصمیم گیرندگان از وجود این تونل‌ها و هزاران موشک حماس اطلاع داشتند اما برای آن‌ها آسان‌تر بود که برای حفظ آرامش چشمان خود را به روی آن‌ها ببندند.

اما اکنون این تونل‌ها تبدیل به خطر بزرگی برای آن‌ها شده است و موجب شد ارتش اسرائیل در غزه عملیات انجام دهد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon