شاخص دسترسی به مسکن در یک سال اخیر ۶سال افزایش یافت

شاخص دسترسی به مسکن در یک سال اخیر 6سال افزایش یافت

خبرگزاری تسنیم: کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌‌که برنامه‌های دولت در حوزه مسکن به افزایش تورم منجر می‌شود، گفت: در یک سال سپری شده از عمر دولت یازدهم شاخص دسترسی به مسکن شش سال یعنی ۴۰ درصد افزایش یافته است.

فرهاد بیضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به بسته خروج از رکود دولت، اظهار کرد:‌ یکی از محورهای اصلی این بسته بخش مسکن است و دولت در نظر دارد تا با تحریک تقاضا این بخش را از رکود خارج کند.

وی با تاکید بر این‌که بدون تردید تحریک تقاضا موجب بروز تورم می‌شود، افزود:‌ با توجه به این‌که تولیدی در بخش مسکن نداشته‌ایم، چنانچه بخواهیم وام خرید را افزایش دهیم  نابرابری عرضه و تقاضا به وجود می‌آید و این عدم تناسب به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود.

وی با بیان این‌که تحریک تقاضا باعث ایجاد انگیزه در تولید نمی‌شود بلکه این اقدام تورم بالای قیمت مسکن را به دنبال خواهد داشت،  تاکید کرد:‌ این یک سیاست اشتباه و تورم‌زاست، در حالی که با حمایت از سیاست‌های طرف عرضه هم تورم کنترل می‌شود هم این‌که انگیزه برای تولید کننده به‌وجود می‌آید.

کارشناس اقتصاد مسکن با حمایت از طرف عرضه علاوه بر این‌که هزینه‌های تولید، ریسک سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد، افزود:‌ اگر دولت در برنامه‌های حمایتی خود هزینه زمین را صفر کرده و از تسهیلات ساخت برای عرضه و تولید مسکن استفاده کند ریسک سرمایه‌گذاری در تولید مسکن کاهش و به تبع آن افزایش حاشیه سود به واسطه کاهش هزینه‌ها را برای تولیدکننده در پی دارد.

بیضایی با یادآوری این‌که سهم بخش مسکن از تورم زمین و مسکن 30 درصد است، تصریح کرد:‌ تمام فعالیت‌های اقتصادی اعم از تولیدی و خدماتی به زمین وابسته بوده و زمین  نهاده تولید است، از این رو تورم این بخش به سایر بخش های اقتصادی نیز سرایت خواهد کرد.

وی  بیان کرد: در سیاست‌های حمایتی دولت باید تسهیلات ساخت به مصرف‌کننده پرداخت شود نه به تولیدکننده، این مسئله باعث کاهش سرمایه‌گذاری و قیمت تمام‌شده تولید می‌شود.

وی با بیان این‌که کاهش هزینه تولید در اقتصاد طیف تقاضا یعنی گروه‌های هدف را افزایش می‌دهد، گفت: با رونق حساب‌شده بخش ساخت و ساز مسکن کشور صنایع وابسته به این بخش از رکود خارج خواهند شد.

وی با یادآوری این‌که در 4 دهه اخیر حمایت از تولید مسکن خیلی محدود است، اظهار کرد:‌ برخی معتقدند که دولت نباید بیش از 10 درصد در بازار مسکن دخالت داشته باشد، این در حالی است که فقط در آمریکا این نسبت رعایت می‌شود و در اسکاندیناوی این نسبت 30 درصد و در انگلیس 24 درصد است.

کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به این‌که در ژاپن 45 درصد بازار مسکن به طرح های حمایتی دولت اختصای دارد، گفت: در بسته حمایتی دولت مسائل مذکور مغفول مانده و مسئولان فکر می‌کنند با تحریک تقاضا می‌تواند مسکن را از رکود خارج کرد.

بیضایی با بیان این‌که دولت در یکسال اخیر عملکردی در بخش مسکن نداشته است، افزود:‌ نبود سیاست‌های مشخص و مدون در این بخش باعث شده آمار تولید در کشور کاهش یابد. دولت در یکسال گذشته وام خرید مسکن را افزایش داد که این اقدام نتیجه‌ای جز ایجاد بی نظمی در بخشی از بازار مسکن یعنی اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن نداشته است.

وی با اشاره به این‌که افزایش وام به رکود تورمی در بخش مسکن دامن زده است، خاطرنشان کرد: سیاست‌های دولت در راستای کاهش هزینه مسکن و بهبود شاخص‌های مسکن نیس، چه آن‌که به دلیل برنامه‌های اشتباه در یک سال اخیر  شاخص دسترسی به مسکن  6 سال افزایش یافته و از 15 سال به 21 سال رسیده است.

وی با بیان این‌که بر اساس آما ر شاخص دسترسی به مسکن طی سال‌های 85 تا 91 5 سال افزایش یافت، گفت: دولت باید با سیاست‌های مالیاتی و حمایت از طرف عرضه بازار مسکن را از رکود خارج کند نه با تحریک تقاضا.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه