"آئین کوچه گردانی عاشق" مراسمی برای توزیع مهربانی در اراک + تصاویر


"آئین کوچه گردانی عاشق" مراسمی برای توزیع مهربانی در اراک + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: آئین کوچه گردانی عاشق مراسمی برای توزیع مهربانی و نیکوکاری در اراک است که مردم نیکوکار شهر اقلام مورد نیاز و اساسی زندگی نیازمندان شهر اراک را تهیه و بین آنها تقسیم و اهدا می کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، در حال و هوای واپسین روزهای ماه رمضان در کوشه ای از شهر شلوغمان عده ای گرد هم آمده و به یاد جوانمرد کوچه های تاریک کوفه درب خانه ها رفته و سیاهی ظلمت شب گواهی بر احوال جویی هایشان از کودکان آسیب دیده و فقیر شهر می کنند، مرام و مسلک حضرت علی(ع) را سرلوحه کارشان قرار داده اند و با مددجویی از بابای یتیمان در این همه هیاهوی سرسام آور به دلجویی از کودکان شتافته اند.

 

به چهره هایشان که می نگری تب تند جوانی را به خوبی در می یابی اما انگار مردانگی پیر غلامان را به امانت گرفته اند، معلوم است که با وسواسی ویژه به دنبال حل مشکلات این کودکان هستند.

در یکی از شب هایی پایانی ماه رمضان در قسمتی از شهر درب خانه ای باز است صدای نواختن ملودی آرام به گوش می رسد، ما هم به همراه افراد دیگر وارد خانه قدیمی می شویم و شاید نخستین چیزی که توجه ما را به خود جلب می کند پوستر نصب شده بر روی دیوار باشد که خبر از برگزاری آئین کوچه گردان عاشق را می دهند.

وارد خانه می شویم چند ردیفی صندلی چیده شده است، درون حوض آبی رنگ وسط حیاط تعدادی هندوانه خود نمایی می کنند و کنار حوض هم میز انباشته شده ای از بسته بندی افطاری ها دیده می شود.

حیاط پرشده از مرد و زن عاشقی که دستگیری از مظلومان یکی از واجبات زندگی روزمریشان شده است زندگی که ماشینی بودن توانسته بر قلب های نرمشان اثر آهنین برجای گذاشته و آنان را نسبت به جامعه نزدیکشان بی تفاوت کند.

آنان که هنوز گرسنگی و اشک کودکی فقیر که شاید چند قدمی هم با او فاصله نداشته باشد برایشان دغدغه است و وجدان بیدارشان آنان را مکلف به رفع مشکل از این فرشتگان زمینی کرده است.

ندای درونی در جو حیاط حاکم شده است و مدام در گوشمان زمزمه می کند شاید شب هایی که ما به راحتی سر بر بالین گرم و راحت خود گذاشته بودیم در گوشه ای دیگر از شهرمان کودکی از شدت درد گرسنگی، شاید خستگی ناشی از کار و شاید هم از درد کتک کاری های پدر معتادش نتوانسته به رختخواب رود و ما چه بی تفاوت از این کودکان که تعدادشان هم در شهرمان کم نیست عبور کرده ایم و این جا بود که وجدانمان در دادگاه قلبمان به محاکمه کشیده می شد.

دستگیری کودکان نقطه اصلی هدف جمعیت امام علی(ع) است

یکی از اعضاء هیئت مدیره جمعیت امام علی(ع) منطقه خاک سفید تهران که برای معرفی جمعیت، اهداف و نیز برگزاری آئین کوچه گردانی به اراک آمده است در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اراک می گوید: جمعیت امام علی(ع) حدود 15 سال است که تاسیس شده و با توسل جویی از ابعاد اخلاقی شخصیت حضرت علی(ع) در رسیدگی به کودکان فقیر جامعه خود سعی دارد در جهت از بین بردن فقر موجود در جامعه و کاهش معضلات مربوط به بیشتر کودکان جامعه حرکت کند.

وی می افزاید: این جمعیت مسائل جامعه را در زیر گروه اهداف خود جای داده است و سعی دارد با نیرو و تفکری تازه کمر به حل و برطرف کردن این معضلات ببندد.

عضو هیئت مدیره جمعیت امام علی(ع) منطقه خاک سفید تهران تصریح می کند: متاسفانه در حال حاضر به سبب افزایش مشکلات اقتصادی تعداد کودکان کار موجود در جامعه روبه افزایش بوده و خانواده های زیادی در زیر خط فقر زندگی می کنند که ما اصلی ترین هدفمان بیدار کردن قشر غفلت زده جامعه در امدادرسانی به این افراد است و در نظر داریم جامعه ای که شاید رو به بی تفاوتی به این مسائل رفته را متوجه کرده تا مانع از گشترش این معضلات شویم.

مختاریان با اشاره به اعلام آمادگی این جمعیت برای ساماندهی به موضوع کودکان کار می گوید: جمعیت امام علی(ع) این آمادگی را دارد که اگر مورد حمایت قرار بگیرد بتواند با ورود به موضوع کودکان کار و خیابانی بتواند این معضل را ساماندهی کرده و تا میزان گسترده ای کار کودک را کاهش دهد.

وی می افزاید: اگر نگاهی گذرا به پروژه های موجود در جهان همانند کشورهای آفریقایی و هند بیندازیم در می یابیم که تا حد بسیار زیادی موضوعات مربوط به کار کودکان از طریق این مراکز بوده است.

عضو هیئت مدیره جمعیت امام علی(ع) منطقه خاک سفید تهران تصریح می کند: مراکزی به نام مدارس پل که با رویکردی متفاوت به کودکان درس داده و آنها را توانمند می کند که دیگر فرزندان آنها مجبور به کار نباشند.

مختاریان با اشاره به موفقیت های جمعیت در کاهش میزان آسیب های موجود در جامعه می گوید: تا به امروز با توجه به بودجه ای که جمعیت از طریق خود افراد که بیشتر آن را دانشجویان تشکیل می دهد و با همراهی خیران عاشق نشان دادند تا حد زیادی کارنامه موفقی در کاهش آسیب ها و معضلات اجتماعی داشته اند و اگر چتر حمایتی دولت برای بحث های زیر ساختی آنها گستره تر شود میزان دست یابی به این موفقیت ها افزایش می یابد.

وی می افزاید: جمعیت با تکیه بر دو گروه خود که نخست اعضا، دانشجو و دیگر خیران است توانسته دستان نوازش خود را بر لمس مشکلات جامعه باز کرده و با آغوشی باز پذیرای انان باشد و انرژی گرفتن از کودکان تنها انگیزش آنان برای پیشرفت و موقفیت در کارشان است.

عضو هیئت مدیره جمعیت امام علی(ع) منطقه خاک سفید تهران تصریح می کند: با ورود جمعیت به موضوعات دیگر همانند وارد شدن به بحث های حقوقی مربوز به کودکان در برخی از مواردی که شاید پرونده ها رو به بن بست بوده جمعیت توانسته با پیگیری های دلسوزانه خود اقدامات مثبت سازنده ای را رقم بزند.

مختاریان با اشاره به اقدامات جمعیت می گوید: با اقدامات انجام شده از سوی جمعیت تعدادی از پرونده هایی که به اعدام منتهی شده بود را توانستیم به رضایتمندی شاکی به پرداخت حق رضایت تغییر دهیم و در زمان تحریم نیز با وارد شدن جمعیت به منظور واردات دارو و نیز الگوی خونی برای کودکان تحت پوشش جمعیت توانستیم گره گشایی های لازم را انجام داده و باری از روی دوش خانواده آسیب دیده برداریم.

وی می افزاید: جمعیت طرح های مختلفی را برای حمایت از گروه های مختلف آسیب دیده ایجاد کرده است که شامل طرح های، طرح کوچه گردان عاشق، طرح طفلان مسلم، طرح شام عیاران، طرح فاطیما، طرح صفای سر، طرح یلدا، طرح هفت سین برکت، طرح مادرانه می شود.

مختاریان با اشاره به تشریح هر کدام از این طرح ها می گوید: طرح کوچه گردان عاشق به منظور مبارزه با فقر و گرسنگی، طرح طفلان مسلم مربوط به کودکان زیر18 سال کانون اصلاح و تربیت، طرح شام عیاران مربوط به حمایت از کودکان مبتلا به اعتیاد، طرح فاطیما مربوط به ساماندهی دختران فراری، طرح صفای سر به منظور حمایت از زنان سرپرست خانوار، طرح یلدا در کوچه های فقر برای برگزاری جشن یلدا کودکان و و کارتون خواب های خیابان است، طرح هفت سین طرح برگزاری جشن برای کودکان کار، طرح مادرانه طرح حمایتی مادران باردار آسیب دیده است که به صورت عمده تمامی این طرح ها در مناسبت های ملی و مذهبی برگزار شده و سعی دارد به واسطه برگزاری این آئین توجه جامعه را به سمت و سوی مسائل و معضلات جامعه جلب کرده و تلنگری را به اعضای جامعه وارد کنند.

وی می افزاید: تمامی اعضا در رسیدگی به این افراد آنچه که بسیار مدنظر قرار می دهند حفظ کرامت انسانی جامعه مورد هدف است و این کار را با تمام وسواس انجام می دهند.

*** کوچه گردان عاشق میراثی ماندگار از بابای بزرگ یتیمان

مختاریان با اشاره به برگزاری طرح کوچه گردان عاشق  به عنوان یکی از مهم ترین طرح های جمعیت می گوید: این طرحی است که از سال های آغازین شروع به کار جمعیت در حال اجرا بوده و توانسته تاکنون اسباب رضایت مندی بسیاری را فراهم کند.

وی می افزاید: این طرح بیش تر با هدف نشان دادن فقر موجود در جامعه به دنبال اسکن کردن از حاشیه های شهری است و با این رویکرد که در یک جامعه مسلمان و یک جامعه شیعه نباید کودکی فقیر مانده باشد و دیگران از وجودش بی اطلاع باشند کار می کند و مساله ای که بر آن اعتقاد اصلی دارد پرنگ کردن شیوه های حضرت علی(ع) بوده و به دنبال گسترش شیوه عملی ایشان در سطح جامعه است.

عضو هیئت مدیره جمعیت امام علی(ع) منطقه خاک سفید تهران تصریح می کند: در این طرح با کمک های مردمی ایجاد شده از سوی خیران بسته های آذوقه ای تهیه شده و در آن مایحتاج یک ماهه خانواده های نیازمند گذاشته می شود و با توجه به شناسایی هایی که از قبل توسط تیم شناسایی انجام شده توزیع و تحویل خانواده ها می گردد.

مختاریان با اشاره به تحویل کیسه های غذا به عنوان سرآغاز و پل ارتبازی برای رابطه با خانواده های مورد هدف می گوید: تحویل کیسه های غذایی می تواند سرآغازی به منظور برقراری رابطه با این خانواده در جهت شناسایی دیگر مشکلات و آسیب هایشان بوده و بتوانیم در جهت حل و مرتفع کردن آنان بکوشیم.

وی می افزاید: در فرم های شناسایی شرایطی ایجاد کردیم که بتوانیم با دیگر معضلات خانواده ها آشنا شده و راهکارهای مناسب در راستای معضله مربوطه را ارائه دهیم.

*** توزیع بسته های حمایتی از مستضعفان و نیازمندان

کم کم به لحظه های نزدیک افطار نزدیک می شویم به طور تقریبی تمام جمعیت با وجدان درونی خود در حال گفتمان هستند و فضا فضای مطلوبی است گویا امشب قرار است که همراه با دیگران کمی شبیه به جوانمرد کوچه های کوفه باشیم گویا امشب قرار است کمی روحمان را با دلجویی از کودکان فقیر پالایش کنیم.

به سراغ مسئول جمعیت در شهر اراک می رویم که برخلاف تصورمان که فکر می کردیم باید زنی پابه سن گذاشته باشد بانویی با شور و حال  و سرشار از جوانی نشان می دهد، در حالی که سرش بسیار شلوغ است به سراغش می رویم و در ارتباط  با چگونگی این آیین در اراک جویا می شویم.

اقلام مورد نیاز یکماهه بین خانواده های نیازمند توزیع می شود

رابط جمعیت امام علی(ع) در اراک در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به تعداد خانوار معین شده برای تحویل بسته می گوید: بر اساس شناسایی های انجام شده از خانوارهای نیازمند در اراک تعداد 50خانواده در محله های چشم موشک، منطقه فوتبال و نیز منطقه باغ خلج در اولویت قرار گرفته اند که قرار است امشب این بسته ها را با تیم مشخص شده به دستشان برسانیم.

سارا حسین قلی زاده می افزاید: در این بسته های غذایی اقلامی نظیر برنج، روغن، گوشت، مرغ، پنیر، موارد بهداشتی، ماکارانی و دیگر اقلام مورد نیاز به ارزش گذاشته شده است که میزان مصرف 1 ماهه این خانواده ها است.

رابط جمعیت در اراک تصریح می کند: تعداد خانواده ها بیش از این تعداد است که این میزان در الویت بیشتری برای خدمت رسانی قرار دارند.

حسین قلی زاده با اشاره به اهداف مدنظر جمعیت در اراک می گوید: این جمعیت بعد از اقدامات این چنینی بیشتر به دنبال کار فرهنگی بوده و سعی دارد با شناسایی معضلات به صورت دقیق راهکار راهبردی در جهت کاهش آنها ارائه دهد.

وی می افزاید: این جمعیت در سال های گذشته هم ایجاد شده بود که نتوانسته بود به اهداف مدنظر خود دست یابد اما با این تیم تشکیل شده در اراک سعی دارد به صورت جامع و کامل به اهداف خود برسد.

رابط جمعیت در اراک تصریح می کند: طرح کوچه گردان عاشق برای نخستین بار است که در اراک اجرا می شود و امیدواریم بتوانیم سبب رقم زدن اتفاقات خوبی باشیم.

حسین قلی زاده با اشاره به رصد قشر فقیر جامعه می گوید: ما به دنبال تغییر نگاه ها هستیم و سعی داریم قشر فقیر جامعه که در حاشیه شهر هستند را دقیق تر نگریسته و به درد آنها رسیدگی کنیم.

وی می افزاید: برداشتن فاصله طبقاتی و بهبود وضعیت فرهنگی و مالی یکی از اهداف مهم و اساسی ما در این جمعیت است.

رابط جمعیت در اراک تصریح می کند: آنچه که جمعیت در چارت کاری و چشم انداز خود قرار داده است کم کردن هزینه های نقدی و افزایش کارها و فعالیت فرهنگی و حرکت در جهت ایجاد بسترهای تغییر وضعیت است.

گفت و گو هایمان با رابط جمعیت در اراک تمام می شود صدای اذان در تمام فضای حیاط  حال و هوای ویژه ای را در فضا پر می کند پس از گذشت لحظه ای افطاری های بسته بندی شده در میان میهمانان توزیع می شود و بعد از خوردن افطاری یکی از اعضای جمعیت افراد را به آمادگی برای حرکت به منظور پخش بسته ها فرامی خواند و مشتاقانه منتظر هستیم که هرچه زودتر به آن لحظه نزدیک شویم.

قرائت قسمنامه توسط تمامی اعضاء با دستان گره خورده در هم

چند دقیقه ای قبل از راه افتادن و حرکت ماشین ها برای توزیع بسته ها به خانواده های نیازمندان همه اعضاء کنار هم جمع شده و دستان خود را در دست هم می دهند و قسمنامه جمعیت را با صدای بلند تکرار می کنند در جمله هایشان از خدا یاری و انرژی مضاعفی می خواهند که در این مسیر بتوانند به تمام اهداف خود دست پیدا کنند.

لحظه های با شکوهی در حال وقوع است گویی که در لابلای جمعیت حضور فرشتگان هم احساس می شود و تمامی عرشیان نیز به زمین آمده و نظاره گر این لحظات با شکوه می شوند، لحظاتی که مشکلات دیگران دغدغه تعدادی جوان می شود و با کمر همت قصد دارند آنها را از میان بردارند و اینجاست که خداوند آفرینش انسانش را به رخ تمامی ملکوت می کشد.

دست های گره کرده درهم اعضا نشان از همبستگی آنها برای رسیدن به این اهداف دارد و گرمی حاصل آنها گرمی بخش تلاش های آنان برای حل معضلات جامعه یشان می شود،همان هایی که برخلاف خیلی دیگر از افراد جامعه هنگام عبور از حاشیه های شهر بی تفاوت نبوده و به تامل و تعمق فرورفته اند و با دیدن هر کدام از مشکلات موجود به دنبال راهی برای از بین بردنش هستند.

راهی شدن تیم ها برای توزیع بسته های غذایی

با توجه به اعلام  و مسیر بندی های مشخص شده از سوی مسئولان اصلی جمعیت افراد به 3گروه برای توزیع در 3 محله مورد هدف قرار تقسیم بندی شده  و در ماشین های معین شده قرار گرفتند.

انگار انتظارمان به سر آمده و ما هم به همراه دیگر افراد عازم رقم زدن شبی خاطره ای شدیم و خود را در حال و هوای آن سال های مولا و پیشوایمان علی قرار دادیم، ستاره ها هم نظاره گر این لحظات قشنگ شده بودند.

بعد از مستقر شدن در ماشین و حرکت در مسیر رفتن به محله های مورد نظر ناخوداگاه شعری در گوشمان نجوا می شد همان شعری که می گفت پادشاهی که به تاریکی شب می برد شام یتیمان عرب گویی تازه حال و هوای شعر را دریافته بودیم.

به نخستین خانه و محله مورد نظر رسیدیم تعدادی از جوانان گروه، بسته ها را بر دوش گذاشته و به خانه مورد نظر تحویل می دادند سر را که به آسمان می چرخاندی در میان انبوه ستارگان و چادر سیاه شب به خوبی حس افسوس فرشتگان را می توانستی دریابی و انگار تک تک آنها می خواستند جای هرکدام از جوانان گروه باشند.

بسته ها سنگین و محله ها در وضعیت نا مطلوب بودند در بعض از مکان ها هم که به سبب نامناسب بودن مسیرهایشان کار توزیع سخت و سخت تر می شد اما برای این کوچه گردانان عاشق چیزی نبود، آنها با دلهایشان معامله کرده اند گویی دستان الگوی کوچه گردی کیسه ها را از پشت سر یاری می کرد.

حس وجود صاحب اصلی جمعیت یعنی حضرت علی(ع) به خوبی در میان کوچه ها احساس می شد، عطر حضورش با اندکی چشم برهم زدن به خوبی به تن و جانت پاشیده می شد.

چه معامله پرسودی در این بازار دلدادگی میان کوچه گردانان عاشق و خانواده ها رد و بدل می شد توزیع بسته های غذا در عوض گرفتن بار سنگینی از دعای خیر، دیگر اینجاست که شانه ها یارای کشیدن این بار را ندارند و باید قلب رئوفی این وظیفه را عهده دار شود، قلبی که در وجود تک تک آنان به خوبی یافت می شود.

ساعت های زیادی مشغول توزیع هستیم و بصورت تقریبی بسته ها رو به اتمام است و خستگی در چهره های هیچ کدامشان نمایان نیست و انرژی مضاعفی در آنان احساس می شود.

آخرین بسته هم به یکی از خانه ها می رسد البته با رعایت تمامی شرایط و ضوابط برای حفظ کرامت انسانی این افراد، بچه ها علاوه بر تحویل جویای حالشان هم می شدند و این لبخند رضایتی بر لبان خانواده ها می نشاند و دل زمزمه می کردند که هنوز هم آدم هایی از جنس نور پیدا می شود.

*** تجلی حقیقت کامل از درک مرید علی(ع) بودن در بین نیکوکاران جمعیت امام علی(ع)

بعد از توزیع بسته ها تیم های توزیع به همان محل برگزاری جشن که در ساعت های افطار میهمانان در آنجا بودند باز می گردند که بعد از خوردن همان هندوانه های درون آب  و گرفتن عکس یادگاری با تمامی اعضای گروه شب خوبی را در دفتر عمر خود حک می کنند.

هنگام بازگشت افکار مختلفی در ذهنمان در حال چرخش است، آری کوچه گردانان عاشق تجلی کامل از درک شب های قدر هستند، آنها به خوبی دریافتند که مولایشان تنها دغدغه اش کودکان و رسیدگی به آنان بود و در راه همین هدف در محراب پذیرشگر تیغی زهرآلود شد.

این کوچه گردانان عاشق آمده اند تا بگویند ما آمده ایم تا پا جای پای مولایمان بگذاریم و بتوانیم ادامه گر راه او باشیم شاید قدری آمد در رمضان تا حقیقیت گر همین مسئولیت مهم باشد و شاید تجلی کامل از درک قدر حرکت در مسیر اهداف بزرگ مرد کوچه گرد باشد.

 

گزارش و عکس از: مبین جلیلی، مهری کارخانه

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon