هشدار برای کمبود اعتبارات پژوهشی/تهدید نرسیدن جایگاه نخست ایران در منطقه

هشدار برای کمبود اعتبارات پژوهشی/تهدید نرسیدن جایگاه نخست ایران در منطقه

خبرگزاری تسنیم: قائم مقام تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه در کشور اعتبارات پژوهش بسیار محدود است، گفت: در واقع در بخش پژوهشی بی‌پولی است و نمی‌توانیم با توجه به کمبود بودجه پژوهشی کشور را به جایگاه اول منطقه در تولید علم برساینم.

به گزارش حوزه سلامت خبرگزاری تسنیم، شاهین آخوند زاده در افتتاحیه  پانزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران اظهار کرد: کشور در حوزه میکروب شناسی با توجه به مقالات ارائه شده و همچنین، ارجاعات به مقالات، رفرنس، استنادات، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار ادامه داد: در قانون برنامه توسعه پنجم و نقشه علمی کشور و به خصوص اخیراً با سند ابلاغی سیاست کلی سلامت که از سوی رهبری ابلاغ شده بند 14 می‌گوید که باید کشور در تولید علم و فناوری و خدمات پزشکی به رتبه اول منطقه برسد.

آخوندی زاده اضافه کرد: براساس این ابلاغیه کشور باید با فعالیت‌های چشمگیر در زمینه تولیدات مقالات علمی چه به صورت کمی و چه به صورت کیفی باید از رشد قابل توجهی برخوردار باشد.

وی گفت: تولید مقالات وجود دارد اما مهم فناوری است که باعث پیشرفت کشور می‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن میکروب شناسی ایران به گفته وی در قسمت تولید علم به راحتی می‌توانیم با حرکت کوچک تا 2 ، 3 سال آینده در منطقه برتر باشیم.

وی همچنین متذکر شد در فناوری عقب هستیم ما باید سطح تحقیقات و مراحل تحقیقاتی را در دانشگاه‌ها به اجرا دربیاوریم تا بتوانیم فناوری را در کشور به نحو احسن ایجاد کنیم.

قائم مقام معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 30 هزار شرکت دانش بنیان را ایجاد کرده‌اند که با ارتباط با دانشگاه‌ها می‌تواند در این زمینه گام‌های بسیاری بردارد.

وی گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه ها باید مدیران این شرکت‌های دانش بنیان باشند تا شرایط رشد و پیشرفت را فراهم کنند.

آخوندی زاده با بیان اینکه اعتبارات پژوهشی در کشور بسیار پایین است، گفت: اگر اعتبارات پژوهشی دانشگاه‌ها افزایش پیدا کند باعث ارتقای کیفیت پژوهشی در بخش کاربردی می‌شود.

وی همچنین، با بیان اینکه متاسفانه در کشور اعتبارات پژوهش بسیار محدود است، گفت: در واقع در بخش پژوهشی بی‌پولی است و نمی‌توانیم با توجه به کمبود بودجه پژوهشی کشور را به جایگاه اول منطقه در تولید علم برسانیم.

وی اظهار کرد: باید سهم پژوهشی در تولید ناخالص ملی مطابق قانون پرداخت شود به طوری که در قانون سهم پژوهشی از تولید ناخالص ملی 3 درصد در نظر گرفته شده است و حال اینکه در حال حاضر سهم پژوهشی از تولید ناخالص ملی در کشور نیم درصد است.

به گفته وی رشد کمی قابل توجهی در دانشگاه‌ها در زمینه پژوهشی اجرا شده است ولی بودجه همان میزان است.

آخوند زاده گفت: بسیاری از محققان میکروب شناسی به دلیل مشکلات مالی نتوانستند تحقیقات با کیفیتی انجام دهند.

قائم مقام معاون تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: کل اعتبارات بودجه پژوهشی کشور 2300 میلیارد تومان است که از این مقدار 300 میلیارد تومان در بخش پزشکی در نظر گرفته شده است.

وی همچنین گفت: به طور مثال در کشور عربستان در 2013، 8 میلیارد دلار سهم پژوهشی در نظر گرفته است و این در حالی است که 210 میلیارد دلار اعتبار کل کشور عربستان بوده است.

در ادامه فیض‌آبادی رئیس انجمن میکروب شناسی ایران نیز در افتتاحیه پانزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران  از اعطای گرنت‌های پژوهشی به طرح‌های تحقیقاتی برتر علم میکروب‌شناسی خبر داد و اظهار داشت: امسال کمیته پژوهشی انجمن میکروب‌شناسی فراخوانی را ارائه کرد که طی آن به طرح‌های تحقیقاتی دانشجویان دکتری رشته میکروب‌شناسی که دارای دو ویژگی محصول محور و در راستای سلامت باشد گرنت پژوهشی اعطاء می‌کند.

وی افزود: بر این اساس 12 طرح تحقیقاتی به کمیته ارسال شد که طی این مراسم به دو طرح گرنت پژوهشی اعطاء می‌شود.

رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران مبالغ گرنت‌های پژوهشی اعطایی را برای نفر اول 3.5 میلیون تومان و برای نفر دوم 2.5 میلیون تومان عنوان و تصریح کرد: پژوهشگران جوان رشته میکروب‌شناسی تا پایان سال جاری فرصت دارند طرح‌های تحقیقاتی خود را در این زمینه به کمیته پژوهشی انجمن ارائه دهند و طرح‌های پژوهشی برتر از گرنت بهره‌مند خواهند شد.

به گفته وی بودجه‌ای تا سقف 30 میلیون تومان برای اعطاء گرنت به طرح‌های محصول محور و در راستای سلامت در رشته میکروب‌شناسی در نظر گرفته شده است که 50 درصد از هزینه آن را وزارت بهداشت و مابقی را انجمن میکروب‌شناسی تامین می‌کند.

فیض‌آبادی با اشاره به حضور 2 هزار و 500 عضو در انجمن میکرو‌ب‌شناسی ایران گفت: انجمن در نظر دارد شعبات خود را در استان‌ها نیز توسعه دهد که در این راستا نخستین شعبه خود را در مراغه ایجاد کرد و در نظر دارد در جنوب و شمال کشور نیز شعباتی را تشکیل دهد.

در افتتاحیه پانزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران از 3 پیشکسوت رشته میکروب شناسی، دکتر خسرو فرهی از دانشگاه علوم پزشکی تهران ، دکتر ناصر بادامی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و آقای دکتر علی صادقیان از دانشگاه علوم پزشکی مشهد تقدیر شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon