سزارین در ایران کمتر می‌شود/افتتاح ماهانه یک پایگاه اورژانس هوایی در کشور

سزارین در ایران کمتر می‌شود/افتتاح ماهانه یک پایگاه اورژانس هوایی در کشور

خبرگزاری تسنیم:هاشمی در تشریح عملکرد یکساله وزارت بهداشت بر کاهش آمار سزارین در ایران تا پایان سال تاکید کرد و از افتتاح ماهانه یک پایگاه اورژانس هوایی در کشور خبر داد وگفت: ساده‌ترین راه افزایش جمعیت ایران حمایت از زوجین نابارور است که حمایت میکنیم.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با تشریح عملکرد یکساله وزارت بهداشت، در شروع صحبت‌های خود به طرح تحول سلامت اشاره کرد و اظهار داشت: ما در طرح تحول در آغاز راه هستیم یعنی یک اصلاحاتی صورت گرفته تا تحول؛ مقدمه‌ای است برای نظام سلامت، یکی از اهداف آن کاهش پرداخت از جیب مردم در بیمارستان‌های دولتی تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی است. 550 بیمارستان در بیمارستان وجود دارد و ما توانستیم زودتر از قولی که رئیس‌جمهور به مردم داده بود به نتایج‌مان برسیم. بنابراین در شهرها بیماران حداکثر 10 درصد پرداخت می‌کنند و در روستاها 5 درصد؛ بنابراین بین 7.5 تا 8 درصد پرداخت از جیب مردم صورت می‌پذیرد که نسبت به گذشته که 37 درصد مردم هزینه‌های درمانی را می‌پرداختند شاهد کاهش پرداخت‌ها از جیب مردم هستیم.

وی ادامه داد: در طرح تحول اتفاقات جالبی رخ داده است، نظم و انضباط نسبی اتفاق افتاده است و بخشی از اشکالات و روابط ناصحیح نیز در حال جمع شدن است. براین اساس روند تهیه ملزومات پزشکی، وسایل مصرفی بیماران تسریع پیدا کرده است و تلاش می‌شود روند خدمات آزمایشگاهی، سونوگرافی و ... نیز در بیمارستان‌ها بهبود یابد.  

هاشمی در پاسخ به این پرسش که هنوز مشاهده می‌شود برخی بیماران آن طور که باید و شاید دسترسی به خدمات سلامت ندارند، عنوان کرد: این سوال را باید قبل از برنامه طرح تحول سلامت می‌پرسیدید، زیرا امروز دیگر اینگونه نیست و حتی اگر کسی شکایتی داشته باشد می‌تواند با سامانه‌های 1490 و 1590 تماس بگیرد و شکایت خود را ارائه دهند. همچنین در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیز شماره تلفن‌هایی برای رسیدگی به شکایات بیماران وجود دارد. ولی تلاش براین است که مردم به زحمت نیفتند و پرداخت از جیب آنان کم شود. همچنین نهاد ریاست جمهوری گروه‌هایی را به صورت نامحسوس به بیمارستان‌ها اعزام می‌کند و گزارش آن را به رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد. همچنین استانداران و فرمانداران نیز با گزارش‌هایی از بازرسی از بیمارستان‌ها دارند که از طریق وزیر کشور به رئیس‌جمهور ارائه می‌دهند. بنابراین رئیس‌جمهور کارهای حوزه بهداشت و درمان را تحت نظر دارد و در جایی که لازم باشد تذکر می‌دهد و اگر امروز ما شاهد چنین مشکلاتی بودیم مسلما طرح تحول سلامت به خوبی اجرا نمی‌شد.

وزیر بهداشت در توضیح اعتبارات طرح تحول سلامت و همچنین آن یک درصد مالیات ارزش افزوده که قرار بود به حوزه سلامت اختصاص یابد، بیان داشت: بنده قبل از توضیح این مساله باید نظارت سوم را که نیز مربوط به رسانه‌ها است اشاره کنم که یکی از این رسانه‌ها صداوسیما است ولی ما مُصر هستیم  قبل از انتشار چنین مطالبی به خودمان به صورت خصوصی تذکر داده شود تا ما این اشکالات را برطرف کنیم زیرا وظیفه خود می‌دانیم که مشکلات مردم را رفع کنیم. 

هاشمی درباره اعتبارات نیز عنوان کرد: درباره اعتبارات که دلسوزان نگرانی دارند، ما نیز سعی کردیم به صورتی عمل نکنیم که مانند طرح‌های گذشته مردم ناامید شوند و طرح ناکام شود. برای امسال در زمینه اعتبارات نگرانی وجود ندارد. بودجه را مجلس تعیین می‌کند مجلسیان نیز شاهد مشکلات مردم هستند بنابراین مجموعه مجلس به وزارت بهداشت ابراز لطف دارد و 209 نماینده از طرح تحول سلامت حمایت کرده‌اند ما نیز به تدریج در طرح تحول سلامت به سمت اقدامات موثر پیش خواهیم رفت. بیشترین هدف‌گیری برای رفع مشکلات مناطق محروم است. 

وزیر بهداشت ادامه داد:  امیدواریم برای سال 94 با توجه به توانمندی‌هایی که در وزارت بهداشت وجود دارد اعتبارات تخصیصی مجلس ارتقا یابد و جای نگرانی نباشد ولی باید منابع مالی باید پایدار تعریف شود. در مورد مالیات یک درصد ارزش افزوده که بی‌حاشیه نیز نبود، انشاءالله براساس نظر مجلس برای ارتقاء بهداشت شهرهای زیر 20 هزار نفر و تجهیز بیمارستان‌ها هزینه شود. 

هاشمی در ادامه پاسخ درباره سیاست‌های ابلاغی سلامت توسط رهبر معظم انقلاب و همچنین در ادامه اجرای طرح تحول سلامت در توضیح زایمان طبیعی اظهار داشت: تمام تلاش برای رغبت بیشتر جهت زایمان طبیعی است زیرا سزارین عوارض دارد و اگر زایمان طبیعی به درستی انجام شود به نفع مادر و نوزاد خواهد بود. دولت نیز تصمیم گرفت هزینه زایمان طبیعی را از 15 اردیبهشت‌ماه سال 93 رایگان کند. گزارش‌های متعددی داریم که نرخ سزارین کاهش یافته است. البته نگاه ما شاید بلندپروازانه باشد و سعی داریم تا پایان سال 10 درصد سزارین در کشور کاهش دهیم که خوشبختانه در 3 ماهه اجرای طرح تحول سلامت 5 درصد سزارین در ایران کاهش یافته است. البته نگرانی‌هایی هم وجود داشت که اعمال سزارین از بیمارستان‌های دولتی به خصوصی منتقل نشود. بنابراین بیمارستان‌های دولتی باید آگاه باشند در اعتباربخشی پایان سال به این مسائل آنان توجه می‌شود. 

وی درباره دریافت پزشکان معالج و تشویق آنان برای انجام زایمان نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: حتی هزینه دستمزد اعمال جراحی سزارین نیز کاهش یافت ولی مشکل آن است که در سال‌های گذشته سالن‌های زایمان طبیعی تبدیل به بخش‌های سزارین شد البته اعتبار قابل توجهی پیش‌بینی شد ولی کار سخت‌افزاری تا یکسال آینده به طول می‌انجامد تا از نظر امکانات و ظواهر بیمارستانی تغییرات لازم صورت پذیرد. 

وزیر بهداشت درباره آگاهی‌بخشی برای زایمان طبیعی در جامعه نیز عنوان کرد: یک بخشی از این کار در حوزه‌ بهداشت و در برنامه تنظیم خانواده صورت می‌پذیرد بنابراین راهنمایی‌های لازم برای زایمان طبیعی و آموزش‌های مربوطه وجود دارد. موارد پرخطر را نیز متخصصان زنان و زایمان مشخص می‌کنند. رسانه‌ها نیز در توانمندسازی خانم‌ها نقش دارند. بخش دیگری از این کار نیز برعهده پزشکان زنان است که نقش موثری در سوق دادن خانم‌ها به زایمان طبیعی دارند. امروز آماز سزارین و زایمان مشخص است و بر کار هر متخصص زنان و زایمان نیز نظارت می‌شود و تمام اقدامات آنان ثبت خواهد شد که چه مقدار زایمان طبیعی داشتند و چه مقدار سزارین و این موارد در کارنامه آنها ثبت می‌شود. 

هاشمی درباره مشکلات زوجینی که دچار عارضه نازایی هستند و همچنین حمایت‌هایی که از آنان صورت پذیرد و اینکه زوجین نابارور عنوان می‌کنند که ما بسیار مُصر هستیم فرزنددار شویم ولی هزینه‌های بسیاری برای جاهای دیگر صرف می‌شود تا فرزندآوری مورد استقبال قرار گیرد در حالی که این‌طور نیست پس چرا حمایت از زوجین نابارور که بسیار نیز برای فرزندآوری استقبال می‌کنند، مورد حمایت بیشتری قرار نمی‌گیرد، گفت: یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای رسیدن به افزایش نرخ باروری، حمایت از زوجین نازا است. امیدواریم دستگاه مربوطه نیز با ما موافقت کند و رقم 150 میلیاردی را در یکی از ردیف‌های افزایش جمعیت برای ایجاد صندوق انجام دهد، تا تسهیلات لازم در اختیار این زوجین قرار گیرد که ما مکررا این تقاضا را داشته‌ایم تا بتوانیم در هفته‌های آینده این کار را سامان دهیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که آن دستگاه مربوطه کدام نهاد است، عنوان کرد: سازمان مدیریت است که با ما به صورت مکتوب موافقت کرده است و منتظر اجرای آن هستیم البته کار آسانی نیست  زیرا متقاضیان نازایی زیاد هستند و روند ارائه خدمات به آنان طولانی است  بنابراین نمی‌توان کار را مجانی انجام داد بهتر است در قالب صندوق این کار صورت پذیرد.

هاشمی پس از مشاهده کلیپی درباره اورژانس هوایی در این زمینه توضیح داد: یکی از کارهای خوبی که برای مردم و دولت و نظام صورت پذیرفت ساماندهی اورژانس‌های هوایی در کشور بود تا مردم در حوادث که دچار آسیب می‌شوند سریع به مراکز درمانی منتقل شوند. کاستی‌های زیادی در این زمینه داریم علی‌رغم تمام خدماتی که صورت پذیرفته است، کارهای خوب در 15 سال گذشته در بحث اورژانس به خصوص با ایجاد طب اورژانس انجام شده است که می‌تواند در کاهش مرگ و میر موثر باشد. در حال حاضر کاستی در امداد هوایی و دریایی به خصوص در مناطق جنوبی شاهد هستیم بنابراین ما به 44 پایگاه اورژانس هوایی نیاز داریم که 15 پایگاه آن راه‌اندازی شده است و تا آخر سال نیز هر ماه یک تا 2 پایگاه اضافه خواهد شد. 

وزیر بهداشت در ادامه از هوانیروز قهرمان تشکر کرد و بر کمک نیروی انتظامی و هلال احمر در ارتقای اورژانس هوایی تاکید کرد و گفت: بنده از ستاد کل نیروهای مسلح تشکر می‌کنم که توانستیم با خرید خدمت روند اورژانس هوایی را شکل دهیم تا بتوانیم از مرگ و میرها جلوگیری کنیم به خصوص در مناطق صعب‌العبور و شهرهای شمال کشور که جاده‌ها یک‌طرفه می‌شود اورژانس هوایی بسیار ارزش دارد و وقتی یک بالگرد در یک روستا برای کمک به مردم به زمین می‌نشیند افتخاری برای نظام است. در این راستا از ورود بخش خصوصی حمایت می‌کنیم و معتقدیم که برای بخش خصوصی اورژانس هوایی مقرون به صرفه است و تشویق می‌کنیم که آنها نیز به کمک دولت بیایند.

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon