صنعتی سازی ساختمان‌ها در کشور کاهش انرژی را به همراه دارد

صنعتی سازی ساختمان‌ها در کشور کاهش انرژی را به همراه دارد

خبرگزاری تسنیم: دبیر کمیته علمی همایش فناوری‌های نوین صنعت ساختمان گفت: صنعتی سازی ساختمان از جمله عوامل مهم در افزایش تولید و برقرارکننده تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار است.

کیوان بینا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس، اظهار کرد: صنعتی سازی ساختمان و مسکن به عنوان یک ضرورت ملی‌‌ همان تغییری است که باید ابتدا در تفکرات برنامه ریزان به وجود بیاوریم تا با اتکای به آن به شیوه‌های جدید که مبتنی بر فن آوری‌های نوین است روی آوریم.

وی افزود: در صورت حرکت به سمت صنعتی سازی ساختمان نه تنها توانایی پاسخگویی به تقاضای آتی جامعه وجود خواهد داشت، بلکه بر سرعت ساخت، کیفیت و قیمت تمام شده ساختمان نیز تاثیرات مثبت جدی خواهد گذاشت.
بینا تصریح کرد: استفاده از فناوری‌های نوین در ساختمان سازی، افزایش تولید، کاهش قیمت تمام شده و سود بیشتر هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده به دنبال دارد.

دبیر کمیته علمی همایش فناوری‌های نوین صنعت ساختمان اظهار کرد: صنعتی سازی ساختمان در ایران دارای مزایا و معایبی است که معایب آن در صورت رعایت موازین، استاندارد‌ها و اجرای صحیح روش‌ها قابل رفع است.

وی برقراری الزامات و شرایط لازم برای ورود سرمایه گذاران، حمایت‌های کافی از آنان و انتقال دانش از کشورهای صاحب سبک در این زمینه را گامی مثبت در جهت رشد و توسعه فعالیت‌های صنعتی سازی ساختمان ذکر کرد.

عضو هیئت علمی گروه عمران موسسه آموزش عالی خاوران یکی دیگر از نکات با اهمیت در این زمینه را وجود گستره بزرگی از بافت‌های فرسوده به ویژه در کلان شهر‌ها دانست و گفت: با توجه به رشد جمعیت و تقاضای فزاینده برای مسکن، اصلاح ریشه‌ای این گونه مناطق یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و حمایت از این صنعت جهت نیل به اهدافی چون پاسخگویی به تقاضای مسکن جوانان، برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا، کاهش الگوی مصرف انرژی در کشور، پایین آوردن قیمت تمام شده مسکن، افزایش سرعت احداث ساختمان، استفاده بهینه از منابع و مصالح کشور و استحکام بخشی به خانه‌ها با توجه به زلزله خیزی کشور، ضروری به نظر می‌رسد.

صنعتی سازی، بهره برداری بهینه از تجهیزات، تسهیلات و تکنولوژی را به دنبال دارد

دبیر کمیته علمی همایش فناوری‌های نوین صنعت ساختمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: صنعتی سازی ساختمان فقط به معنای پیش ساخته سازی نیست، بلکه شامل پیش مونتاژ، مدولاریزاسیون و کاربرد فناوری‌های نوین در فرآیند ساختمان سازی است و با بهبود کیفیت و زمان ساخت منجر به افزایش خروجی سیستم و بهینه سازی بهره برداری از تجهیزات، تسهیلات و تکنولوژی می‌گردد.

بینا عنوان کرد: در این شیوه قطعات ساختمانی براساس شیوه و استاندارد واحد و به صورت متمرکز ساخته و در ‌‌نهایت به صورت مکانیزه و صنعتی نصب و اجرا می‌شود و از آنجایی که استانداردهای لازم مشخص و تعیین شده است با امکان تولید مدولار در این شیوه، اتلاف منابع تاحد بسیار زیادی کاهش یافته و به سرعت تولید می‌افزاید.

وی نصب سریع و آسان، امکان تولید انبوه و با صرفه، کیفیت بالا در مصالح بکاررفته، دقت در اجرا، قابلیت بازیافت و مونتاژ سازه، کاهش هدررفت مصالح و عدم تاخیر ناشی از شرایط جوی در ساخت و نصب سازه را از مزایای این شیوه ساخت دانست و تاکید کرد: وزن ساختمان‌های ساخته شده به روش صنعتی در مقایسه با روش سنتی، بسیار کمتر است.

وی هدر رفت 30 درصدی انرژی را ضایعه‌ای بزرگ برای اقتصاد کشور خواند و با اشاره به اینکه بخش بزرگی از مصارف انرژی مربوط به ساختمان‌های مسکونی است، گفت: در صنعتی سازی بیشترین توجه صرف استاندارد سازی مصالح ساختمانی و به روز نمودن سیستم‌های انرژی می‌شود.

بینا با بیان اینکه ایران از لحاظ همپا بودن با پیشرفت تکنولوژی در سایر صنایع جایگاه مناسبی را دارد، گفت: یکی از دلایل اصلی عدم پیشرفت در صنعتی سازی ساختمان این است که به آن به عنوان یک صنعت کامل نگاه نمی‌شود و بیشتر به عنوان کالای مصرفی به آن نگریسته می‌شود. همچنین درصد بالایی از صنعت ساختمان در دست افراد غیر متخصص است که دید کلانی به صنعت ساختمان ندارند.

دبیر کمیته علمی همایش فناوری‌های نوین صنعت ساختمان نحوه نگاه انسان‌ها به مسائل را علت پیشرفت یا عدم پیشرفت هر جامعه‌ای دانست و افزود: باید صنعتی‌سازی ساختمان را به عنوان یک صنعت جدید در کشور بپذیریم؛ چراکه فعالیت‌های خوبی در این زمینه در کشورمان صورت گرفته است و در آینده نزدیک این صنعت، بخش بزرگی از معضلات کنونی ساخت و ساز کشور را رفع می‌کند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon