رحلت آیت ‏اللَّه "سید شهاب الدین مرعشی نجفی" از مراجع بزرگ تقلید شیعیان/آزمایش پنهانی اولین بمب هسته‌ای


رحلت آیت ‏اللَّه "سید شهاب الدین مرعشی نجفی" از مراجع بزرگ تقلید شیعیان/آزمایش پنهانی اولین بمب هسته‌ای

خبرگزاری تسنیم: حافظه قوی، هوش سرشار و علاقه شدید به اهل بیت(ع)، از ایشان عالمی ساخت که در علوم دینی از جمله فقه و اصول و بسیاری علوم دیگر به مرحله اجتهاد رسیده بود،

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهمترین رویدادهای تاریخی امروز جمعه 7 شهریور 93 به شرح زیر است:

رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 7 شهریور 1393 )

• درگذشت فقیه و مرجع بزرگوار تقلید آیت ‏اللَّه "سیدمحمدتقی خوانساری" (1331 ش)

آیت‌‏اللَّه حاج سیدمحمدتقی خوانساری فرزند آقا اسداللَّه در سال 1267 ش (رمضان سال 1305 ق) در خوانسار و در خانواده‏ای که به علم و فضل و ادب اشتهار داشت پا به عرصه وجود نهاد.

وی پس از تحصیلات ابتدایی، در سن 17 سالگی جهت فراگیری علوم اسلامی رهسپار نجف اشرف گردید. آیت‏اللَّه خوانساری در این حوزه، پس از طی مراحل سطوح، به محضر درس آخوند ملامحمدکاظم خراسانی، سیدمحمدکاظم یزدی، میرزای نایینی و آقا ضیاءالدین عراقی راه یافت و در حلقه شاگردان آن بزرگواران به مدارج والای علمی و اخلاقی دست یافت.

ایشان در جنگ جهانی اول همگام با میرزا محمدتقی شیرازی و سیدابوالقاسم کاشانی در جنگ با استعمار بریتانیا شرکت نمود و همچون رزمنده‏ای کارآزموده و شجاع با دشمن جنگید. آیت‏اللَّه خوانساری پس از سقوط عراق، دستگیر و به هند و چین تبعید گردید و چهار سال در اسارت و تبعید به سر برد.

پس از بازگشت به وطن، بنا به پیشنهاد حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم، به شهر قم آمده و ایشان را یاری نمود. این عالم ربانی در طول عمر پرافتخار خویش دست به اقداماتی زد که معروفترین آنها اقامه نماز سیاسی - عبادی جمعه بود که چندین سال برگزار می‏گردید.

هم‏چنین اقامه نماز استسقاء در سال 1363 قمری به امامت ایشان و با حضور انبوه مردم قم برگزار شد و با بارش باران رحمت، مردم از بلای خشکسالی نجات یافتند. آیت‏اللَّه سیدمحمدتقی خوانساری، پس از ارتحال آیت‏اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی، به همراه حضرات آیات، سید صدرالدین صدر و سید محمد حجت کوه کمره‏ای ریاست مذهبی و مرجعیت و مدیریت حوزه علمیه قم را به عهده گرفته و نقش خود را به خوبی ایفاء نمود.

از آیت‏‌اللَّه خوانساری در دوران خفقان بار پهلوی فتواهای سرنوشت سازی صادر شده است که فتوای ضروری بودن حجاب پس از اعلام کشف حجاب توسط رضاخان، فتوای کمک به فلسطینیان و جنگ با صهیونیسم و نیز فتوای ملی شدن صنعت نفت از آن جمله‏‌اند.

سرانجام این عارف وارسته و فقیه پرهیزگار در هفتم شهریور 1331 ش برابر با هفتم ذی‏حجه 1371 ق در 64 سالگی در شهر همدان دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در کنار آیت‏اللَّه حائری یزدی به خاک سپرده شد.

• رحلت آیت ‏اللَّه "سید شهاب الدین مرعشی نجفی" عالم رجالی و مرجع بزرگ تقلید شیعیان (1369 ش)

آیت‏‌اللَّه سیدشهاب الدین بن سید محمود بن سیدالحکماء تبریزی مرعشی نجفی، فقیه اصولی و محدث رجالی در سال 1276 ش ( 1315 ق) در شهر نجف در خاندان پرسابقه و اهل علم "مرعشی" به دنیا آمد.

تحصیلات ابتدایی و مقدمات علوم را نزد پدرش فرا گرفت و پس از طی سطوح، در درس خارج فقه و اصول حضرات آیات: آقاضیاءالدین عراقی و شیخ احمد کاشف الغطاء و شماری از استادان و مدرسان برجسته حوزه نجف شرکت کرد. آیت‏اللَّه مرعشی در نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، تهران و قم، نزد بیش از یکصد استاد زانوی ادب به زمین زد و در سایه پشتکار عالی و همت بلند به مدارج بالای علمی و اخلاقی دست یافت.

حافظه قوی، هوش سرشار و علاقه شدید به اهل بیت(ع)، از ایشان عالمی ساخت که نه تنها در علوم دینی از جمله فقه و اصول به مرحله اجتهاد رسیده بود، بلکه در بسیاری از علوم مانند: کلام، ادیان، انساب، حدیث، رجال، درایه و علم حروف نیز مهارت بسیار داشت. آیت‏‌اللَّه مرعشی نجفی مجتهدی بنام بود، به طوری که بیش از 200 تن از علمای اسلامی امامیه و تعداد کثیری از شخصیت‏های اهل سنت بر اجازه اجتهادش، مهر تأیید زده بودند.

وی از فِرَق شیعه نیز اجازه نقل روایت داشت. ایشان در سن 27 سالگی پس از بازگشت به ایران، در قم رحل اقامت افکند و تا پایان عمر در همانجا به تدریس و تألیف مشغول گردید. حاصل عمر پربرکت ایشان در حدود یکصد و پنجاه اثر نفیس علمی در زمینه‌‏های مختلف علمی است. در طول بیش از هفتاد سال تدریس این عالم بزرگوار، شاگردان فاضلی پرورش یافتند که هر کدام از آنها، در شمار علما و مدرسین حوزه‏‌های علمیه شیعه می‌‏باشند که حضرات آیات: سید مصطفی خمینی، سید محمود طالقانی، مرتضی مطهری، سیدمحمد بهشتی، شهاب الدین اشراقی، محمد مفتح، امام موسی صدر، میرزا جواد تبریزی، شیخ حسین نوری همدانی، سیدرضا صدر، سید مهدی روحانی و سید مرتضی عسکری از آن جمله‌‏اند.

از دیگر خدمات معظم‌‏له بنای کتابخانه، مسجد، مدارس، حسینیه‏‌ها و مراکز درمانی می‏باشد. آیت‌‏اللَّه مرعشی در طول نهضت اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره)، همواره حامی و پشتیبان نهضت و رهبری آن بود و بارها در حمایت از حضرت امام، اقدام نمود. پس از پیروزی انقلاب نیز، ایشان هماره از نظام اسلامی حمایت می‏کرد و در مناسبت‏های مختلف، با ارسال پیام‏ها، به تقویت نظام می‏‌پرداخت. سرانجام این اسوه فضیلت و علم، در هفتم شهریور 1369 ش برابر هفتم صفر 1411 ق، در 96 سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی باشکوه، بر حَسَب وصیت معظم‏‌له، در راهروی ورودی کتابخانه‏‌اش به خاک سپرده شد.

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 2 ذی القعده 1435 )

• وفات "ابن خزیمه" محدث و فقیه (311 ق)

ابوبکر محمد بن اسحاق بن خزیمه معروف به ابن خزیمه، در سال 223 ق متولد شد و از دوران جوانی برای کسب علوم مختلف دینی به سرزمین‏های دیگر سفر کرد. ابن‏خزیمه سپس به تالیف کتب متعدد همت گماشت وآثار زیادی از خود بر جای گذارد.

مهم‏ترین اثر چاپی او کتاب التوحید و اثبات صفات الرّب نام دارد که در زمینه‏ی بحث‏های اعتقادی اسلام نگاشته شده است.

ابن خزیمه در این کتاب مفصلاً عقاید خود را در باب یگانگی خداوند بر مبنای آیات قرآن مجید و روایات نقل شده از اهل بیت پیامبر گرامی اسلام بیان کرده و سپس صفات خداوند را شرح داده است. ابن خزیمه به هنگام مرگ، 88 سال داشت.

• درگذشت "میرخواندخاوند شاه" نویسنده و محقق(903 ق)

محمد بن برهان الدین خاوندشاه بلخی معروف به میرخواند در سال 837 ق در بلخ به دنیا آمد. درجوانی به هرات رفت و در دستگاه وزیر امیرعلیشیر نوایى وارد شد واز کمک‏های وی برخوردار گردید.

میرخواند از طرف "سلطان حسین بایقرا" به ریاست خانقاه منصوب گردید و به نوشتن تاریخ جامعی مأمور شد. نام این کتاب روضةالصفا می‏باشد که از آفرینش عالم تا جلوس سلطان حسین به تخت سلطنت را در بر گرفته است.

میرخواند پس از یک بیماری طولانی، در سال 903 ق در 67 سالگی در خانقاه هرات درگذشت.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 29 آگوست 2014 )

• درگذشت "محمد نجیب" اولین رئیس جمهور مصر (1984م)

محمدنجیب اولین رئیس جمهور مصر، در سال 1901م از یک مادر سودانی در خارطوم به دنیا آمد. او پس از طی مدارج نظامی در ارتش مصر، در سال 1942م جنبش افسران آزاد را به کمک جمال عبدالناصر و دیگران بنیان‏گذاری کرد.

نجیب پس از کودتای 1952 علیه رژیم سلطنتی ملک فاروق، وی را وادار به استعفا کرد و خود ریاست شورای فرماندهی انقلاب را بر عهده گرفت. ژنرال محمد نجیب سرانجام در 18 ژوئن 1953م به عنوان اولین رئیس جمهور مصر برگزیده شد اما خود در نوامبر 1954، قربانی کودتای آرام ناصر گردید.

نجیب تا پایان حکومت ناصر در ویلایی در شمال قاهره تحت نظر بود. او پس از مرگ ناصر و روی کار آمدن انور سادات در سال 1971 به دستور سادات آزاد شد و سرانجام در 29 اوت 1984م در 83 سالگی درگذشت.

• مرگ "پیر جُمیِّل" بنیان‏گذار حزب فالانْژْ لبنان (1984م)

پیِر جُمیِّل بنیان‏گذار حزب فالانْژْ لبنان در سال 1905 به دنیا آمد. او در سال 1936م اندکی پس از سفر به آلمان نازی و فراگرفتن اصول و شیوه نازیسم، حزب کتائب یا فالانژ لبنان را تأسیس کرد.

پیِر جُمیِّل در سال 1960م نماینده مسیحیان مارونی بیروت در مجلس لبنان شد. او تا زمان مرگش، ریاست این حزب را عهده‏دار بود و در طول عمر خود، چندین بار به مقام ریاست جمهوری رسید. پیِر جُمیِّل سرانجام در بیست و نه اوت 1984م در هفتاد و نه سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. امین و بشیر جُمیِّل رؤسای جمهور پیشین لبنان، هر دو از فرزندان وی بودند.

• آزمایشِ پنهانی اولین بمب هسته‌‏ای اتحاد جماهیر شوروی (1949م)

چهار سال پس از بمباران هسته‏ای هیروشیما و ناکازاکی توسط امریکا، با آزمایش نخستین بمب هسته‏ای شوروی در 29 اوت 1949م، سلاح هسته‏ای از انحصار امریکا خارج شد و میان امریکا و شوروی توازنی به وجود آمد که توازن وحشت نام گرفت.

در این وضعیت، هر طرف به دلیل هراس از حمله اتمیِ طرف دیگر، از به کارگیری سلاح هسته‏ای خودداری می‏کرد. از آن پس امریکا و شوروی به جنگ تبلیغاتی علیه یک‏دیگر روی آوردند که میانِ دو بلوک شرق و غرب ادامه داشت.

اگر چه با اضمحلال اتحاد جماهیر شوروی، تهدید سلاح هسته‏ای کاهش یافت اما هنوز این تهدید به ویژه از جانب دولت‏هایی هم‏چون امریکا و رژیم صهیونیستی، علیه کشورهای مستقل و مخالف با سیاست‏های توسعه طلبانه آن‏ها، ادامه دارد.

• تولد "جان لاک" فیلسوف انگلیسی و معمار فلسفه حکومت دموکراسی (1632م)

جان لاک، فیلسوف و نظریه‏پرداز معروف انگلیسی و بنیان‏گذار فلسفه حکومت دموکراسی در 29 اوت 1632م در رینگتُنِ انگلستان به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در آکْسْفورد به پایان رساند و پس از آن به تدریس زبان یونانی، معانی بیان و فلسفه پرداخت.

در دهه‌‏های اولیه زندگی جان لاک، یک دوره پرتَشویش و اغتشاش اجتماعی و سیاسی و درگیری بین جمهوری خواهان و سلطنت طلبان پیش آمد. با وجود این، لاک ملاحظه کرد که حوزه‏‌های علمی که وی در آنها رفت و آمد داشت به کلّی از روح انقلابی زمان خویش بی‏خبرند.

ولی در زندگی لاک و دنیای پیرامونش چیزهایى بود که او را به تفکر برمی‌‏انگیخت. در گیر و دار وقایع زمان، جان لاک به دلیل ترس از گرفتار شدن در زندان شاه، به فرانسه و سپس هلند گریخت و در آنجا به تفکر درباره دستگاه فلسفی خود که اساس دموکراسی جهان است، پرداخت.

کلید فلسفه لاک شاملِ دو کلمه "توافق قراردادی" است. وی اعلام داشت که تمام حکومت‏ها، سراسرِ روابط انسانی و همه زندگی را، باید به مثابه داد و ستد تلقی کرد. رئیس حکومت به عوض تحمیل اراده خویش بر مردم باید خدمت خود را به مردم بفروشد. لاک می‏‌گفت فلسفه تجارت را باید درباره حکومت و آداب و سلوک اخلاقی زندگی روزانه‏مان به کار بست. ما باید در معاملات سیاسی خود همان اندازه خردمندانه رفتار کنیم که در معاملات تجارتی‏‌مان عمل می‏کنیم.

لاک، ذهن انسان به هنگام تولد را هم‏چون لوحه سفیدی می‏دانست که تجارب حسی، مانند متن کتاب، از آغاز تولد تا زمان مرگ، بر لوح ذهن نوشته می‏شود. این معلومات به صورت حفظیّات شکل می‏پذیرد و حفظیّات به گونه فکر و فکر به جامه عقل درمی‏آید. بنابراین عقل انسان چیزی جز ارزشیابی دنیای مادی که از دریچه‏‌های حواس به داخل ذهن راه می‏یابد، نیست.

لاک بر این عقیده است که اشخاص مختلف، دنیا را به صور مختلف می‏بینند، زیرا اگرچه حواسْ به ظاهرْ یکی است، اما دنیا را متفاوت دریافت می‏کنند. لاک یک دوره عملی برای تعقل توصیه می‏کند و آن راه تساهل و مدارای مشترک است. وی حکومت خوب را حاصل قرارداد میان انسان با انسان می‏دانست و وظیفه حکومت‏ها را خدمت به مردم عنوان می‏کرد. لاک درباره حکومت عادلانه می‏گفت که باید مبتنی بر رضایت اکثریت مردم باشد. به مردمْ آزادی بیان، آزادی فکر، آزادی انتخاب و آزادی دین بدهد و برای آن که کار به خودکامگی نکشد، لازم است که سه قوه مقنّنه، مجریه و قضائیه وجود داشته باشند. اما رؤیای لاک از حکومت آزادی خواه ملی فراتر رفت و او اصولی، هم برای حکومت بین‌‏المللی و هم حکومت ملی، طرح افکند.

به نظر لاک، دوره ترقی واقعی وقتی آغاز خواهد شد که کشورها نیز چون مردم، طبق یک قرارداد اجتماعی با هم متحد شوند و از لحاظ سیاسی به یک‏دیگر اتکا ورزند. لاک عقیده داشت که هدف همه حکومت‏ها، حفظ حیات، آزادی و خوشبختی ملت‏هاست، اصل عدالت مبتنی بر نیاز و احتیاج مردم است و عاملی که معلوم می‏دارد مردم به چه چیز احتیاج دارند، صدای آنهاست

. وی در این جا عنوان می‏کند که اخلاق و رفتار خوب، نتیجه حکومت خوب است. لاک، علم اخلاق را هم‏چون سیاست، به عنوان یک علم محض، بر پایه تجربیات حواس بیان نهاد. وی بر این عقیده بود که اخلاق و رفتار خوب آن است که آدمی را به خوشی برساند و از رنج و زحمت به دور دارد. اما قانون اخلاقی ایجاب می‏کند که رفتار فرد باید به بیشترین شادی برای بیشترین تعداد و تقلیل درد و رنج از همه منجر شود. فلسفه لاک را می‏توان چنین خلاصه کرد: استقلال افراد در یک جامعه دموکراسی، اتکای اقوام در کشورها به یک‏دیگر در دنیایى آزاد؛ استقرار اخلاقیات بر مبنای تعاون در میان همه افراد بشر. از آثار عمده‏ای که لاک در آن‏ها به تشریح عقاید فلسفی خویش پرداخته است، می‏توان از کتب رساله درباره فهم بشر، اندیشه‏‌هایی در باب تعلیم و تربیت و معقولیّت دین مسیح(ع) نام برد. جان لاک سرانجام در 28 اکتبر 1704م در 72 سالگی درگذشت.

منبع: راسخون

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon