پرداخت ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات کلان به بخش های مختلف اقتصادی

پرداخت 35 هزار میلیارد ریال تسهیلات کلان به بخش های مختلف اقتصادی

خبرگزاری تسنیم: مدیر عامل بانک سپه از پرداخت حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات کلان به بخش های مختلف اقتصادی خبرداد و گفت:نبود یک رابطه منطقی میان نرخ سود و نرخ تسهیلات بانک ها را به سمت بنگاه داری برد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید کامل تقوی نژاد امروز در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت  برگزار شده بود با اشاره به اینکه دولت یازدهم در یکسال گذشته اقدامات و سیاست های موثری را در حوزه نظام پولی و بانکی به اجرا درآورده است ، اظهارداشت: ایجاد مدیریت یکپارچه در بازارهای مالی اعم از بانکها، بیمه ها، شفافیت آفرینی در نقش وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و همچنین ایجاد شفافیت در ارایه آمار و اطلاعات نظام پولی از جمله این اقدامات به شمار می رود.

تقوی نژاد با بیان اینکه در یکسال گذشته به وضوح شاهد تغییر رویکرد دولت نسبت به سیستم پولی و بانکی بوده ایم، افزود: بانک مرکزی به شکل موثری در سال اول فعالیت خود، انضباط پولی و مالی را حاکم کرده و کنترل شدیدی را اعمال می کند تا بانک ها مانند سنوات گذشته مازاد برداشت از بانک مرکزی نداشته باشند؛ چرا که بی انضباطی های پولی در نهایت پایه پولی را افزایش داده و بار مالی دولت را به عهده بانک ها می اندازد.

*نبود یک رابطه منطقی میان نرخ سود و نرخ تسهیلات بانک ها را به سمت بنگاه داری برد

وی یکی از دستاوردهای مهم نظام بانکی را حرکت به سمت منطقی کردن نرخ سود بانکی عنوان کرد و گفت: پیش از این نرخ سود و تسهیلات به صورت کارشناسی تعیین نمی شد و گاه یک عددی برای یک بخش اقتصادی در نظر می‌گرفتند که این عدد گاه از نرخ سپرده ها کمتر بود و مشکلات و زیان هایی را به بانک ها تحمیل می کرد.

مدیرعامل بانک سپه یکی از دلایلی که باعث شد برخی بانک ها به سمت بنگاه داری حرکت کنند را نبود رابطه منطقی بین نرخ سود و نرخ تسهیلات دانست و گفت: بانک ها در این شرایط  به صورت طبیعی به سمت بخش هایی حرکت می کردند که بازدهی بیشتری دارند.

وی، قفل شدن بخش عمده ای از منابع بانکی را نیز یکی از معضلات نظام بانکی برشمرد و اظهارداشت: دو دلیل در قفل شدن منابع بانکی نقش داشتند که نخست ارایه تسهیلات و دیگری مطالبات غیر جاری به شمار می آید؛ در حال حاضر مانند گذشته برای بدهکاران سیستم بانکی جذابیتی در قالب تفاوت نرخ سود وجود ندارد لذا بدهکاران بخشی از منابع را در اختیار گرفته و بازپس نمی دهند.

*پرداخت حدود 35 هزار میلیارد ریال تسهیلات کلان به بخش های مختلف اقتصادی

تقوی نژاد با بیان اینکه در سال گذشته در مجموع 164 هزار فقره تسهیلات به مبلغ 92 هزار میلیارد ریال به بخش های صنعت و معدن، کشاورزی و بازرگانی اعطا شده، گفت: سهم این بخش ها به ترتیب 44 هزار میلیارد ریال، 12 هزار میلیارد ریال و 35 هزار میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه تامین تسهیلات خرد در کنار سیاست سرمایه در گردش، یکی از رویکردهای حاکم بر سیاست های این بانک است، گفت: در سال گذشته حدود 100 هزار فقره وام خرد به ارزش ریالی پنج هزار و 600 میلیارد ریال شامل وام خودرو، جعاله ، کالا و خدمات ، مسکن روستایی و وام های قرض الحسنه اعطا شده است.

مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه در چهار ماهه نخست امسال نیز حدود 34 هزار و 700 میلیارد ریال در قالب 40 هزار فقره تسهیلات به بخش های مختلف اقتصادی اعطا شده ،تصریح کرد: در این دوره زمانی همچنین 32 هزار فقره وام خرد به مبلغ دو هزار و 500 میلیارد ریال به متقاضیان اعطا شده است.

تقوی ارایه تسهیلات ارزی را یکی از جهت گیری اساسی این بانک عنوان کرد و گفت: در مجموع حدود هشت هزار میلیارد دلار قرارداد در قالب تسهیلات ارزی با صندوق توسعه ملی منعقد شده که به توسعه و تحرک بخش های نفت، گاز ، پتروشیمی، نیروگاه و فولاد اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: از این میزان تسهیلات ارزی، حدود 3.5 میلیارد دلار مسدودی گرفته شده و مابقی طرح ها در حال شناسایی و انعقاد قرارداد نهایی قرار گرفته و برخی از طرح ها نیز مربوط به میادین مشترک نفتی است.

تقوی نژاد، با تاکید بر اینکه بانک سپه جزو اولین بانک هایی است که از محل فاینانس چین استفاده می کند، اظهار داشت:در این رابطه پروژه ای به ارزش 480 میلیون یورو برای احداث پتروشیمی به مرحله عقد قرارداد رسیده و مرحله اول گشایش آن انجام شده است.

 مدیر عامل بانک سپه در ادامه این نشست خبری از افزایش 26 درصدی سپرده های این بانک در 16 ماهه اخیر خبر داد و گفت: مجموع سپرده های بانک سپه تا پایان مردادماه سال جاری به رقم 380 هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی با اشاره به اینکه مجموع سپرده های بانک سپه در پایان سال گذشته رقم 341 هزار میلیارد ریال بود و این در حالیست که در 5 ماهه ابتدای سال جاری 11 درصد رشد منابع نسبت به مدت مشابه را شاهد بودیم ، اظهارداشت: رقم مطالبات غیرجاری این بانک در پایان سال 1391، 31 هزار و 300 میلیارد ریال، سال 92 رقم 32 هزار و یکصد میلیارد ریال و در پایان خرداد سال جاری به رقم 33 هزار میلیارد رسید.

تقوی نژاد ضمن بیان این مطلب که علی رغم رشد مطالبات غیرجاری در سیستم بانکی در بانک سپه موفق شدیم نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات را از 16.5 درصد در سال 1391 به رقم 13.5 درصد در پایان سال 1392 کاهش دهیم، افزود: براساس برامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال 93 رقم مطالبات غیرجاری این بانک باید به زیر 10 درصد کاهش یابد و به این هدف تحقق یافتنی است

وی مجموع وصولی های مطالبات معوق این بانک سپه در سال 1392 را یک هزار و 750 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: در 5 ماهه تخست سال جاری نیز کمیته وصول مطالبات موفق شد 400 میلیارد تومان از مطالبات این بانک را وصول نماید.

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه