۲.۵ تن کلزا در هر هکتار از اراضی استان کرمانشاه برداشت شد


2.5 تن کلزا در هر هکتار از اراضی استان کرمانشاه برداشت شد

خبرگزاری تسنیم: مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش عمکلرد این استان در زمینه برداشت کلزا در هر هکتار گفت: در سال زراعی ۹۲ به ۹۳ از اراضی استان کرمانشاه در هر هکتار ۲۵۵۰ کیلو‌گرم کلزا برداشت شده است.

اسماعیل پرویزی فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار کرد: استان کرمانشاه با افزایش عملکرد در تولید کلزا در رده استان ششم کشور قرار دارد که این جایگاه نسبت به سال بهتر شده و تنها استان‌های کرمانشاه و خوزستان افزایش عملکرد داشته‌اند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان کرمانشاه عنوان کرد: استان کرمانشاه با 2550 کیلو‌گرم جزء 6 استان برتر کشور در تولید کلزا است که با برنامه‌ریزی مناسب عملکرد کشت کلزا در استان افزایش داشته ولی تولید در دیگر استان‌ها با 20 تا 40درصد کاهش همراه است.

 پرویزی‌فر با اشاره به نزدیک شدن به فصل پاییز خاطرنشان کرد: کشاورزان باید قبل از فرا رسیدن فصل پاییز مزارع خود را برای کشت کلزا آماده کنند زیرا کلزا دارای کشت پاییزه است و مصرف آب کمی دارد که با توسعه آن می‌توان از وابستگی کشور به دانه‌های روغنی کاست.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی کرمانشاه با بیان اینکه در سال زراعی جاری 4200 هکتار از اراضی استان کرمانشاه سطح زیر کشت کلزا بوده افزود: تاکنون کار برداشت کلزا از 3500 هکتار به اتمام رسیده است و برای سال زراعی آینده این میزان تا 15هزار هکتار افزایش می‌یابد.

پرویزی‌فر بیان کرد: کشت کلزا در تناوب با گندم بسیار موثر است زیرا علاوه بر اینکه موجب پایایی گندم می‌شود با توجه به انتقال برخی از بیماری‌ها از طریق گندم و در صورتی که گندم در تناوب با کلزا کشت شود سبب کنترل بیماری‌های  گندم می‌شود.

وی با اشاره به دیگر خواص کشت کلزا گفت: کلزا دارای کشت پاییزه است و آب کمی مصرف می‌کند و با توجه به وابستگی کشور به روغن، در صورت کشت این محصول از میزان وابستگی کشور به روغن کاسته شده و در تولید روغن خودکفایی حاصل می‌شود.

انتهای پیام/  ب

اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon