آئین‌نامه ایمنی آزمایشگاه‌ها به زودی در کشور اجرایی می‌شود

آئین‌نامه ایمنی آزمایشگاه‌ها به زودی در کشور اجرایی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم با اشاره به اهمیت بحث ایمنی در آزمایشگاه‌های دانشگاهی، از اجرایی شدن آئین‌نامه ایمنی آزمایشگاه‌ها در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، جلال بختیاری مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری وزارت علوم در هم اندیشی ارتقای ایمنی در آزمایشگاه‌های دانشگاهی بر افزایش ضریب ایمنی و کاهش خطرات زیست محیطی آزمایشگاه های وابسته به دانشگاه‌ها تأکید کرد.

وی همچنین اولویت اول در بحث تجهیزات را  ایمنی دانست و افزود: آئین نامه ایمنی آزمایشگاه ها به زودی به صورت منسجم در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری با بیان اینکه تقویت آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه‌ها در اولویت است، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قصد دارد آزمایشگاه‌های درجه یک و دو را تقویت کند.

بختیاری در تعریف آزمایشگاه‌های درجه یک اظهار داشت: آزمایشگاه درجه یک آزمایشگاه جامعی است که فقط بخش خصوصی در آن دخیل است و دارای درجه بین المللی است و تجهیزات استاندارد و به روز دارد و از لحاظ گرفتن وام ، وزارت علوم تسهیلات در اختیارش قرار می‌دهد و همچنین به این بخش صندوق توسعه صادرات نیز تا هر مبلغی وام اعطا می‌کند.

وی افزود: قرار است ابتدا در تهران این آزمایشگاه به زودی شکل بگیرد و در مناطق دیگر کشور نیز که دارای توانمندی هستند این آزمایشگاه در همه ابعاد راه اندازی شود که علاوه بر پاسخگویی به کشور ،در منطقه نیز پاسخگو باشد.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی و فناوری، آزمایشگاه‌های مرکزی داخل دانشگاه‌ها را آزمایشگاه‌های درجه دو دانست و تصریح کرد: آزمایشگاه مرکزی باید امسال شکل بگیرد و اگر در دانشگاه‌ها وجود دارد نیاز به تقویت دارد. این آزمایشگاه‌ها باید سعی کنند علاوه بر درجه کیفیت داخلی، درجه کیفیت بین المللی نیز دریافت کنند.

 بختیاری با اشاره به اینکه امسال برای ترمیم و نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی محدودیتی نداریم، خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها با توجه به اعلام نیازها از طریق شبکه شاعا و بودجه‌های موجود که در اختیارشان قرار گرفته می‌توانند اقدام کنند و با استفاده از هزینه‌هایی که در اختیار دارند ترمیم و نگهداری تجهیزات را انجام دهند.

وی گفت: برنامه ما این است که برای سالهای آتی سعی کنیم  بودجه‌ای  مطمئن برای تجهیزات، ترمیم  و ایمنی تجهیزات پیش بینی کرده و آزمایشگاه‌ها را بودجه‌رسانی مناسب کنیم. همچنین تقویت آزمایشگاه‌ها از لحاظ آموزش، تعمیر، نگهداری و ارائه سرویس به نیازمندان (دوره‌های تخصصی و خارج از محیط دانشگاه) در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon