تأکید دمشق بر تعهدات خود در قبال صلح‌بانان سازمان ملل متحد

تأکید دمشق بر تعهدات خود در قبال صلح‌بانان سازمان ملل متحد

خبرگزاری تسنیم: دمشق با ارسال نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت این سازمان، بر پایبندی به تعهدات خود در قبال صلح بانان سازمان ملل متحد در جولان تأکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری سانا، وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه جداگانه به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد، مواضع این کشور در قبال گزارش اخیر بان کی مون درباره نیروهای صلح بان سازمان ملل متحد موسوم به اندوف را تشریح کرد.

در این دو نامه آمده است، سوریه همچنان که از بیش از چهار دهه قبل همزمان با اشغال جولان از سوی رژیم صهیونیستی به تعهدات خود در قبال نیروهای سازمان ملل متحد پایبند بوده است، مجددا تأکید می‌کند که بر تعهداتش در قبال نیروهای صلح بان سازمان ملل متحد موسوم به اندوف و ارائه تسهیلات لازم به آنها و همکاری مستحکم و هماهنگی کامل با اداره عملیات این نیروها پایبند است و نیز تأکید می‌کند که جولان اشغالی جزئی جدا نشدنی از خاک سوریه است، اما در مقابل اسرائیل  به نقض قوانین مرتبط با صلح بانان سازمان ملل متحد و منشور این سازمان و قطعنامه‌های شورای امنیت ادامه می‌دهد.

در این نامه همچنین با اشاره به  دست داشتن مستقیم اسرائیل در حمایت از گروه‌های مسلح و ارتباط معارضان با ارتش اسرائیل آمده است که این اقدام اسرائیل تنها نقض قرارداد سال 1974 نیست، بلکه امنیت و صلح منطقه‌ای و  سلامت و امنیت نیروهای سازمان ملل متحد را نیز به خطر می‌اندازد.

وزارت خارجه سوریه همچنین از اقدام نیروهای صلح بان سازمان ملل متحد مبنی بر تحویل خبرنگار گروگان گرفته شده از جبهه تروریستی النصره و انتقال آن به سرزمین‌های اشغالی بدون هماهنگی با دولت سوریه که نقض حاکمیت سوریه به شمار می‌رود، ابراز تأسف کرده است.

پیش از این «بشار جعفری» نماینده دایم سوریه در سازمان ملل، از غارت سلاح، لباس ها و تجهیزات صلحبانان سازمان ملل متحد در بلندی های جولان و اشغال بخشی از این بلندی ها به دست تروریست های «جبهه النصره» خبر داده بود.

سازمان ملل متحد نیز اعلام کرده که صدها صلحبان بلندی های جولان در سوریه را ترک کردند و به اراضی اشغالی  و منطقه حایل که در سال 1974 مشخص شده است، انتقال یافتند و تحت کنترل نیروهای سازمان ملل قرار گرفتند.

سازمان ملل تاکید کرد که صلحبانان سازمان ملل از سوی گروههای تروریستی در معرض خطر قرار دارند.

این در حالی است که مقامات سازمان ملل اعلام کردند که 45 نیروی حافظ صلح این سازمان که در بلندی‌های جولان تحت محاصره تروریست‌ها قرار داشتند آزاد شدند.

این نیروهای حافظ صلح با میانجیگری قطر آزاد شدند.

برخی منابع رسمی سوریه گزارش دادند که رژیم صهیونیستی برای بیرون راندن نیروهای صلحبان سازمان ملل موسوم به آندوف از القنیطره و جولان تلاش می‌کند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان