ایران نگران استفاده آمریکا از توجیه حملات هوایی برای سرکوب دولت سوریه است

ایران نگران استفاده آمریکا از توجیه حملات هوایی برای سرکوب دولت سوریه است

خبرگزاری تسنیم: روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در مطلبی نوشت که ایران نیز همانند آمریکا داعش را تهدیدی برای منطقه می‌داند اما از نگرانی‌های اصلی ایران استفاده آمریکا از توجیه حملات هوایی برای سرکوب دولت سوریه است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نیویورک تایمز، تاکنون بیش از 40 کشور برای حضور در ائتلاف علیه داعش به رهبری آمریکا اعلام آمادگی کرده‌‌اند اما هیچ یک از آنها به اندازه کشورهای سنی از اهمیت برخوردار نیستند، زیرا این کشورها مشروعیت لازم برای اقدام علیه داعش را به این ائتلاف خواهند داد.

نارضایتی‌های سیاسی، تنش‌های فرقه‌ای و بی‌اعتمادی باعث شده که بسیاری از کشورهای منطقه نسبت به موثر بودن تلاش‌های این ائتلاف علیه داعش در سوریه و عراق تردید داشته باشند. درگیری میان ایران و عربستان نیز مسئله‌ای است که به بحرانی‌تر شدن شرایط در این منطقه منجر شده است.

از دیگر موانع موجود می‌توان به ترکیه اشاره کرد که علاوه براینکه یک متحد ناتو به شمار می‌رود از بزرگترین ارتش‌های منطقه است. نگرانی درباره سلامت 49 گروگان ترکیه‌ای که در اختیار داعش قرار داشتند و همچنین هراس از تاثیر تسلیح کردهای حاضر در عراق به شبه‌نظامیان کرد ترکیه از عوامل عدم پیوستن ترکیه به این ائتلاف بود. با توجه به حمایت ترکیه از سرنگونی اسد تعداد زیادی از شورشی‌ها از مرز این کشور برای ورود به ترکیه استفاده کردند و بسیاری معتقدند همین باز بودن مرزهای ترکیه یکی از عوامل اصلی تشکیل داعش بوده است.

عربستان، قطر و امارات نیز جزو 10 کشور عربی هستند که به مشارکت در نبرد علیه داعش متعهد شده‌اند. اما هر سه این کشورها از شورشیان سوری حمایت نظامی و نظامی کرده‌اند. موافقت عربستان  برای استفاده از یک پایگاه نظامی برای آموزش شورشیان سوری و آموزش مخالفان دولت سوریه درحال حاضر در اردن از اقدامات اخیر این کشورها است.

ایران نیز همانند آمریکا داعش را تهدیدی برای منطقه می‌داند اما هرگونه همکاری نظامی با این کشور برای سرکوب داعش را رد کرده است. از نگرانی‌های اصلی ایران استفاده آمریکا از توجیه حملات هوایی برای سرکوب دولت سوریه است. مقامات آمریکایی نیز در ظاهر چندان به همکاری با ایران علاقمند نیستند زیرا این اقدام می‌تواند عصبانیت عربستان و کشورهای  سنی را به همراه داشته باشد. مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز  به مرحله‌ای حساس رسیده که موضوع تلاش برای شکست داعش را نیز تحت تاثیر قرار داده است.  با اینحال نمی‌توان از موفقیت این ائتلاف سخن گفت.  تنها مسئله‌ای که می‌توان مطمئن بود این است که بدون حل بحران سیاسی در سوریه، تشکلی دولت فراگیر در عراق و کاهش تنش در برخی کشورهای سنی نمی‌توان انتظار موفقیت واقعی علیه داعش را داشت.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان