برخی خرده‌فروشان قیمت میوه‌ها را تا ۲۰۰ درصد افزایش می‌دهند

برخی خرده‌فروشان قیمت میوه‌ها را تا 200 درصد افزایش می‌دهند

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتحادیه باغداران کشور گفت: در حالی که خرده فروش‌ها طبق قانون مجاز به افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات خود هستند این میزان هم اکنون بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد است.

مجتبی شادلو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بین اینکه متأسفانه امسال ما با بحران آب روبرو هستیم به طوری که بحث آب آشامیدنی نیز با خطر مواجه است، اظهار کرد: بلایای زیادی تولید ما را تهدید می‌کند که کم آبی یکی از آنها است. تهدید اصلی تولید ما بازار خرابی است که همیشه وجود داشته است.

وی با اشاره به سخنان برخی مسئولان مبنی براینکه کم آبی و خشکسالی سبب کاهش عرضه و گرانی گوجه فرنگی و خیار شده است، افزود: تمام زمستان سال گذشته و بهار امسال که قیمت فروش گوجه فرنگی حتی پول حمل و نقل آن را نیز برای تولیدکننده اش تأمین نکرد مگر کسی آمد بپرسد چرا این محصول تا این حد ارزان شده است در تمام این مدت قیمت سبزی، صیفی و محصولات جالیزی حتی به اندازه کرایه حمل و نقل آنها نیز نبود و محصولاتی مثل گوجه فرنگی، پیاز و هندوانه درست زمانی که محصولات نوبرانه نوار جنوبی کشور بودند زیر 500 تومان بود.

رئیس اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه بنده طی آن روزها همواره نگران چنین روزهایی بودم تصریح کرد: امروز نتیجه همان روزها است. به قول بزرگی انسان‌ها وقتی برای شکست اشک می‌ریزند همان آبی است که برای جنگیدن عرق نریخته‌اند. مگر تولیدکننده ما توان چه میزان زیان کردن را دارد.چقدر می‌تواند ریسک کند و با ریسک به تولید مشغول شود.

شادلو در پاسخ به این پرسش که به گفته برخی مسئولان تولید ما از نبود الگوی کشت مناسب رنج می‌برد نظر شما در این رابطه چیست گفت: تولیدکننده برحسب شرایطی که در مجموع وجود دارد(برحسب علاقه یا مزیتی که تولید محصول در منطقه دارد و ...) تصمیم می‌گیرد چه کشتی انجام دهد و متأسفانه کشتی را انجام می‌دهد که اصلا خریدار ندارد و بازار آن محصول اشباع شده است.

وی مشکل تولید را علاوه بر کم آبی حمله آفات و بیماری‌های ناشناخته نیز عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلات ما نبود نظارت از مبدأ عمده فروشی تا خرده فروشی‌ها است که متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود قیمت اجناس از عمده فروشی تا خرده فروشی دو تا سه برابر می‌شود.

رئیس اتحادیه باغداران کشور تأکید کرد: اینها همه دلایلی است که سبب می‌شود قیمت یک محصول گاهی اوقات به گرانی چشم گیری برسد.

شادلو در پاسخ به این پرسش که ورود تعزیرات حکومتی به میدان بارفروشان و اجرای طرح نظارت چه تأثیری بر بازار محصولات و در نهایت تولید آنها می‌گذارد گفت: نظارت یک تکلیف حاکمیتی است که اگر نباشد ممکن است مشکلات خاص زیادی ایجاد شود. در مجموع مسئولان در این نظارت به دنبال این بودند و هستند که کشف قیمت کنند.

وی ادامه داد: بدین معنا که قیمت عمده (پایه) را در مبادی پس از آن نیز دنبال کند.به عنوان مثال اگر گوجه فرنگی در مبادی ورودی کیلویی هزار تومان است باید بالاترین نرخ آن در خرده فروشی‌ها حداکثر 1500 تومان باشد نه اینکه یک دفعه به دو تا سه هزار تومان برسد. مشکل کار ما اینجاست.

رئیس اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه این کار در میدان بارفروشان آغاز شده و کار نو و جدیدی است گفت: ممکن است تا رسیدن به نتایج مورد نظر مدتی زمان ببرد بیشترین نظارت آنها در مبادی عمده فروشی صدور فاکتور و موارد اینچنینی است چرا که در گذشته وقتی شما به یک مغازه خرده فروشی مراجعه می کردید و علت گرانی جویا می‌شدید مغازه دار به شما می گفت گران خریده‌ام و به همین دلیل مجبورم گران بفروشم یعنی به همین بهانه قیمت‌های عجیب و غریبی بر محصولات خود می‌گذاشتند.اما زمانی که مسئولان در حالت بی‌خبری این قضیه را پیگیری کردند متوجه شدند اختلاف قیمت‌ها بسیار فاحش است و به گفته خود مسئولان در جلسه تنظیم بازار این فاصله‌ها بیش از دو تا سه برابر بود.

شادلو اظهار کرد: زمانی که مسئولا مشاهده کردند این همه حاشیه در بازار بوجود آمده است تمام بنکداران و مراکز عمده فروشی را موظف به صدور فاکتور ان هم فاکتور صحیح نه مصلحتی نمودند.

وی با بیان اینکه طبق قانون خرده فروشی‌ها مجاز به دریافت حدود 30 درصد سود هستند گفت: اگر خرده فروشی‌ها قیمت محصولات خود را 50 درصد نیز افزایش دهند قیمت‌ها در بازار نصف قیمت‌های کنونی خواهد بود این افزایش قیمت هم اکنون بین 100 تا 200 درصد است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه