همزمان با بازگشایی مدارس ۳۷ هزار معلم در آذربایجان غربی فعالیت می‌کنند

همزمان با بازگشایی مدارس 37 هزار معلم در آذربایجان غربی فعالیت می‌کنند

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: امسال، ۳۷ هزار معلم از اول مهر آماده ارائه خدمت به آموزش و پرورش آذربایجان غربی هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، فریدون سیدمصطفوی 54 سال پیش در مرکز استان آذربایجان غربی به دنیا آمد که به گفته خود، نسل اندر نسل اهل شهرستان ارومیه هستند.

وی از همان ابتدای امر، در سمت های مرتبط با کودکان و نوجوانان به فعالیت مشغول بوده است تا جایی که با استخدام در سازمان آموزش و پرورش، به مدت دو سال به عنوان مربی امور تربیتی فعالیت کرده و سپس در حوزه پرورشی در بخش های مختلف حضور یافت که از جمله آنها می توان به مسئولیت در امور تربیتی و مشاوره، معاونت آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه و نیز معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان اشاره کرد.

وی 13 سال به عنوان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول بوده و در حال حاضر نیز مدیرکل آموزش و پرورش استان است.

سیدمصطفوی فوق لیسانس رشته اداری و مالی است و عمدتا در کنار فعالیت آموزشی و پرورشی و اجرایی به شدت علاقه مند به کارهای هنری بوده و به معرق کاری چوبی علاقه فراوانی دارد و حتی در این حوزه کار می کند، وی تا حدودی خوشنویسی کرده و با موسیقی و ساز سه تار آشنا است.

وی با هنرمندان شهر نیز مرتبط بوده و معتقد است که امروز در آموزش و پرورش با یک نگرش تربیتی و هنری بهتر می توان موثر واقع شد.

با مدیرکل آموزش و پرورش گفت وگوی تفصیلی انجام شده که در پی می آید.

تسنیم: امسال چند معلم در آموزش و پرورش فعالیت می کنند؟

سیدمصطفوی: در این رابطه 37 هزار نفر معلم ازاول مهر آماده آغاز ماموریت های خود هستند.

تسنیم:چند درصد معلمان در استخدام آموزش و پرورش هستند؟

سیدمصطفوی: تمامی آنها در استخدام آموزش و پرورش بوده و هیچ معلم حق التدریسی وجود ندارد چون این سازمان معلمان را به عنوان نیروی قراردادی معین و یا پیمانی در استخدام خود قرار داده است.

تسنیم:در مورد طرح"یک روز با نشاط" یا همان "یک روز، بدون کیف و کتاب" که از امسال اجرا می شود توضیح دهید.

سیدمصطفوی: به منظور کیفیت بخشی به روزهای پنجشنبه در مقطع ابتدایی، امسال برای نخستین مرتبه و به صورت آزمایشی 74 مدرسه در سطح استان پیش بینی شده که دانش آموزان با تمایل خود و بدون هرگونه اجبار، صبح پنجشنبه بدون کیف و کتاب به مدرسه روند و در این زمینه، این طرح در مدارسی اجرا می شود که از کتابخانه، نمازخانه و سالن ورزشی برخوردار باشند.

در این رابطه معاونت های پرورشی، تربیت بدنی، پشتیبانی، مقطع ابتدایی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مشارکت یکدیگر قرار است که یک سری فعالیت های تربیتی و دینی با حضور برخی علمای مدارس امین و فعالیت های کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان در قالب قصه، نمایش عروسکی و فعالیت های گروهی و فرهنگی دارد کودکان یک روز به دور از دغدغه های درس و مشق، به فعالیت های تربیتی با رویکرد سبک زندگی اسلامی و ایرانی انجام می دهند.

تسنیم:با توجه به اینکه چند سالی است که مدارس در روزهای پنجشنبه تعطیل اعلام شده و با توجه به اینکه حجم کتب درسی چندان کاهشی نداشته است، آیا این تصمیم سبب فشار به معلم و دانش آموز نمی شود؟ و آیا شما موافق این تصمیم هستید؟

سیدمصطفوی: البته حجم کتاب ها علاوه برکاهش تغییر یافته و در این رابطه کتاب های مدارس با زمان درسی تناسب دارد چون کودکان خواستار زنگ تنفس و فرصتی برای فکر کردن هستند و در این صورت برنامه ریزی اوقات فراغت توسط خود دانش آموزان اتفاق می افتاد چراکه این طرح براساس قانون تصویب شده و تصمیم خاص آموزش و پرورشی نبوده است بنابراین با توجه به تعطیلی دستگاه های اجرایی در استان های بزرگ، تعطیلی روزهای پنجشنبه کمکی به اولیا و خانواده ها می شود.

از سوی دیگر با توجه به اینکه در شهرهای بزرگ، کودکان فرصتی برای تعامل و کنار خانواده بودن را تجربه نمی کنند، در چند ساله اخیر برنامه ای  طراحی شده که معلمان به موقع دروس آموزشی را تدریس کنند.

تسنیم:آیا امسال از ساختمان های قدیمی آموزش و پرورش استفاده می کنید؟

سیدمصطفوی: بله مدارسی چون 22 بهمن و مدرسه خانه انصار از جمله ساختمان های قدیمی آموزش و پرورش هستند که از آنها استفاده ای نمی شود و در این رابطه بسیاری از همکاران ما هنرمند بوده و کسی آنها را نمی شناسد و در نتیجه آنها در کمال غربت به هنر خود مشغول بوده و جایی برای عرضه هنر خود ندارند، ما خانه انصار را به عنوان خانه هنرمدان آموزش و پرورش پیش بینی کرده ایم و در حال حاضر به رنگ آمیزی و فضاسازی آن می پردازیم تا با معرفی معلمان هنرمند، هم به آنها جایگاه و شخصیت داده و هم مردم هنرمندان شهر خود را بشناسند.

در این رابطه دو طبقه بنای تاریخی 22 بهمن به عنوان موزه در نظر گرفته شده و طبقه زیرزمین این ساختمان نیز به عنوان یک فضای استراحت برای همکاران پیش بینی شده است.

تسنیم:از مدرسه ای که قرار است شهرداری ارومیه در وسط شهر احداث کند چه خبر؟

سیدمصطفوی: این مدرسه 32 کلاسه در 7 هزار و 400 مترمربع بوده و آموزش و پرورش نقشه آن را آماده کرده و در هفته های اول مهر ماه کلنگ زنی می شود یعنی شهرداری همه ساختمان های کهنه را خریده و در مرکز شهر آن را احداث می کند.

تسنیم: امسال اعتبار آموزش و پرورش چقدر است؟

سیدمصطفوی: در این زمینه آموزش و پرورش به صورت ماهیانه 65 میلیارد و 500 میلیون تومان فقط حقوق پرداخت می کند یعنی سازمانی است که بیشترین بودجه آن صرف حقوق و مزایا می شود و متاسفانه به دلیل وضعیت مالی دولت دچار مشکل هستیم.

تسنیم:سازمان آموزش و پرورش استان چه برنامه ای برای درآمدزایی دارد؟

سیدمصطفوی: در این زمینه 600 مغازه در خیابان های اصلی شهرستان های استان پیش بینی و با شهرداری ارومیه در این رابطه تعامل شده است یعنی در خیابان های اصلی شهر که مدارس واقع شده اند، مغازه افتتاح کرده و آن را اجاره می دهیم و از محل اجاره آن مغازه، مدرسه نیز بهره مند شود و ما امیدواریم تا پایان امسال از وابستگی های ریالی به تهران رهایی یابیم.

تسنیم:در جلسه شورای آموزش و پرورش، پیشنهاد شد تا از حیاط مدارس به عنوان پارکینگ استفاده شود چون با توجه به اینکه اکثر مدارس استان تک شیفه هستند، می توان پس از پایان مدرسه از آنها به عنوان منبع درآمدزایی استفاده کرد.

سیدمصطفوی: هم اکنون هنرستان بهشتی را تخریب کرده تا آنجا را پارکینگ کنیم تا هم به مسجد قبا، بیمارستان آذربایجان و دانشگاه آزاد کمک کرده تا درآمد آن برای کمک به سرانه مدرسه اختصاص یابد.

گفت وگو از نصیبه نیک زاد قوشچی

انتهای پیام/ ب
 

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon