رویترز: آمریکا دوست داشته باشد یا نه، ایران بازیگر مهمی در عراق و سوریه است

رویترز: آمریکا دوست داشته باشد یا نه، ایران بازیگر مهمی در عراق و سوریه است

خبرگزاری تسنیم: آمریکا دوست داشته باشد یا نه، ایران متحد کلیدی عراق و سوریه است و مطمئنا بازیگر مهمی در مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رویترز در گزارشی به نقش غیر قابل انکار ایران در عراق و سوریه علیه گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: آمریکا دوست داشته باشد یا نه، ایران متحد کلیدی عراق و سوریه است و مطمئنا بازیگر مهمی در مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

 آمریکا و ایران که در اکثر موضوعات اساسی خاورمیانه با یکدیگر اختلاف دارند، اکنون یکدیگر را در یک سمت و سو علیه پیدایش بحران گروه داعش می بینند که بخشهای مهمی از دو کشور عراق و سوریه را اشغال کرده است.

در حالی که به سختی  این وضع همچون ضرب المثل « دشمنِ دشمنت دوست تو است» تلقی می شود، اما این نشان می دهد که یک دشمن مشترک می تواند واشنگتن و تهران را در زمنیه ای مشترک قرار دهد.

هرگونه  تلاشی برای نزدیک کردن این دو کشور به سادگی میسر نیست. به نظر می رسد همکاری نظامی ایران و آمریکا علیه داعش جزو گزینه های روی میز نیست، بعلاوه ایران در ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا حضور ندارد.

مقامات سابق و فعلی آمریکا تایید می کنند که منافع دو کشور به ندرت همسو می شود، بنابراین چالش داعش فعلی مطمئن خواهد کرد که نقش ایران تا حد ممکن سازنده است.

ژنرال بازنشسته، جیمز ماتیس هفته گذشته در جلسه استماع کنگره گفت رفتار غیرمسئولانه آنها به ما یادآوری می کند که دشمنِ دشمن ما احتمالا هنوز دشمن ما باقی مانده است. وی می افزاید: ممکن است راههایی برای کار کردن موازی وجود داشته باشد. اما من بسیار محتاط هستم و انتظارات بسیار کمی دارم.

به گفته کارشناسان هرگونه همکاری عملی، از جمله اشتراک اطلاعات درباره تحرکات داعش، باید در پشت صحنه و  یا به کمک واسطه هایی انجام شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان