دفاع مقدس الگوی توانمندی ایران در منطقه


دفاع مقدس الگوی توانمندی ایران در منطقه

خبرگزاری تسنیم: ساخت سلاح‌ها، موشک‌ها، هواپیماهای جنگنده، ناوچه‌های رزمی، بالگردها، زیردریایی‌ها، اژدرها و اخیرا پهپادهای پیشرفته از جمله دستاوردهای سخت افزاری دفاع مقدس است. هیچ کدام از این سلاح‌ها و ابزارهای جنگی را کشورهای خارجی به ما ندادند.

در آغازین روزهای هفته دفاع مقدس بار دیگر دستاوردهای چشمگیر نظام جمهوری اسلامی در زمینه‌های نظامی و دفاعی، همچون گذشته دیدگان جهانیان را به غیرت و همت جوانان این مرز و بوم که در فضای تحریم‌های گسترده و تنگنای امکانات توانستند برای توسعه و پیشرفت کشور توانمندی‌های گوناگون نظامی را برای صیانت از امنیت ملی و منافع ملی به نمایش بگذارند، جلب نمود. انعکاس گسترده دستاوردهای نظامی در روزهای اخیر با وجود تشدید تهدیدها از سوی نظام سلطه، بیانگر نکات قابل تأملی است که به برخی از آنها اشاره می‌گردد. قبل از شروع بحث اصلی، نگاهی کوتاه به شرایط ایران در آغاز جنگ ضروری است. در روزهای ابتدایی جنگ، ایران دارای ارتشی منسجم نبود چراکه برخی عناصر خودفروخته به ارتش خیانت‌هایی کرده بودند و نیز تصفیه‌ای که در درون ارتش صورت گرفته و عناصر خائن محاکمه شده بودند و همچنین تعدادی از آنها متواری بودند. با توجه به مجموع این شرایط، عراق طمع حمله به ایران را در ذهن خود پرورش داده بود. از سوی دیگر تمامی سلاح‌های ما وارداتی بودند. لذا وابستگی تسلیحاتی به خارج معضل دیگری بود که سازمان نظامی ایران را زمین‌گیر می‌کرد.

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ارتش ایران با 43 هزار مستشار نظامی خارجی اداره می‌شد. ارتش و ارتشیان فاقد هرگونه مجال و امکان ابتکار و مانور نظامی بودند. تنها تجربه نظامی برون مرزی آنها نیز سرکوب قیام ظفار عمان بود. در این شرایط سازمان نظامی ایران وارد جنگی وسیع و دشوار شد. در یک سال اول جنگ راهبرد نظامی ایران مقابله با پیشروی ارتش عراق بود. بعد از اتمام دوران بنی‌صدر در ایران و از سال دوم به بعد نیروهای نظامی ایران اعم از ارتش، سپاه و بسیج با همکاری مشترک در راستای آزادسازی خاک کشور اقدام کردند. این دوره، آغاز وزش نسیم به کارگیری استعدادها، نبوغ‌ها و ابتکارات برای ساخت سلاح و مهمات  در ساختار نظامی ایران بود. این روند از موارد بسیار ساده شروع شد و بعدها آنچنان به صورت اعجاب‌انگیز شتاب گرفت و به پیش رفت که در ادامه جنگ، شیوه‌ها، تاکتیک‌ها، ابزارها و سلاح‌های  بسیار جدیدی به کار گرفته شد. وجود ساختاری به نام جهادسازندگی در جنگ، پشتیبانی‌های گوناگونی اعم از سدسازی، پل سازی، اسکلت سازی، ساخت پل‌های ابداعی و ابتکاری برای اولین بار در دنیا و ساخت سلاح‌ها و موشک‌های جدید باعث شد تا نیروهای نظامی ایران با این پشتیبانی‌ها، از روحیه و نیرویی مضاعف برای ادامه نبرد با دشمن بعثی بهره‌مند شوند.

این روند باعث خلق ابتکارات عظیمی در دفاع مقدس شد. روندی که تاکنون تداوم داشته و دارد. عبور از رودخانه‌ای مواج و خروشان مانند اروند با عرض حدود 800 متر، با جذر و مدّی بسیار بالا در حدی که در روز حدود 4 متر ارتفاع آب تغییر می‌کرد، با ساحلی بسیار متفاوت در روز و شب؛ این تنها اندکی از میزان بسیار بالای موانع فراروی رزمندگان اسلام در نبرد حق علیه باطل بود. اما آنها با الطاف الهی و با همت و غیرت به سلامت از این موانع گذشتند. همچنین پل کائوچویی و 13 کیلومتری جزیره مجنون یا پل اروند با شرایطی که ذکر آن رفت گوشه‌ای از این ابتکارات جنگ بود که با خود تجربیات گرانسنگی را برای ایران به همراه آورد که با مدد از این تجربیات توانسته‌ایم در مقابل دشمنان بایستیم و حتی با صدور آنها به نیروهای مقاومت منطقه، محوری را علیه دشمنان و سلطه‌گران ایجاد کند. اینها بخشی از دستاوردهای عظیم دفاع مقدس برای ایران اسلامی است. ابتکاراتی در زمینه‌هایی همچون راهبردهای دفاعی و نظامی و بسیج نیروهای مردمی در جنگ از دیگر این دستاوردهای دفاع مقدس است. اینها بیشتر دستاوردهای نرم‌افزای دفاع مقدس است. اما علاوه بر اینها، دفاع مقدس دستاوردهای سخت افزاری بی شماری نیز داشته است.

ساخت سلاح‌ها، موشک‌ها، هواپیماهای جنگنده، ناوچه‌های رزمی، بالگردها، زیردریایی‌ها، اژدرها و اخیرا پهپادهای پیشرفته از جمله دستاوردهای سخت افزاری دفاع مقدس است. هیچ کدام از این سلاح‌ها و ابزارهای جنگی را کشورهای خارجی به ما ندادند. مجموع اینها حاصل ابتکارات داخلی است. این پیشرفت‌های قابل اعتنا در حوزه صنایع دفاعی ثابت نمود جمهوری اسلامی با وجود موج تحریم‌ها از سوی بیگانگان، بویژه صدور چند قطعنامه شورای امنیت و تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا، توانسته است با بی اعتنایی به آنها و با اتکا به توانمندی‌های بومی خود، برای حفاظت از مرزهای کشور در مقابل تهدیدهای احتمالی دشمنان به ابزارهای مدرن نظامی دست یابد. امروز ایران اسلامی توانسته است که قدرت خود را در منطقه به رخ جهانیان بکشاند و به قدرت اول منطقه تبدیل شود. تلاش‌های جدید جمهوری اسلامی نشان داد یک ملت می‌تواند با اتکا به توانمندی‌های بومی خود به استقلال و خودکفایی دست پیدا کند. اکنون زمان وابستگی دولت‌ها به قدرت‌های استعماری سپری گردیده است و دیگر مانند گذشته نمی توان با ایجاد محدودیت، یک کشور را از دستیابی به هدف‌ها و پیشرفت‌های صنعتی و نظامی بازداشت.

ایران اسلامی با این موفقیت‌ها عنصر الهام‌بخش برای کشورهای منطقه را تقویت و ثابت کرد که اگر دولت‌های اسلامی و جهان سوم با اعتماد به نفس مسیر مستقل از بیگانگان را در پیش بگیرند، می‌توانند بدون حمایت مستکبران هویت مستقل اقتصادی، نظامی و علمی خود را به جهانیان ثابت کنند. جمهوری اسلامی توانست در سایه موفقیت‌های جدید بر عظمت و اقتدار خود در عرصه مناسبات منطقه ای و جهانی بیفزاید و بیگانگان نیز به جایگاه کشور ما با عنایت به دستاوردهای جدید معترف هستند. امروز یکی از مؤلفه‌های قدرت، پیشرفت‌های چشمگیر صنایع نظامی به عنوان متغیر تابعی از دستاوردهای علمی است. همین موضوع سبب گردیده تا قدرت چانه زنی در حوزه دیپلماتیک افزایش یابد و از این منظر دستگاه دیپلماسی بتواند از موضعی قوی‌تر منافع ملی را تعقیب کند. این نکته راهبردی را نیز باید در نظر داشت که پیشرفت‌های نظامی به علت اینکه بالاترین سطوح دانش در آنها به خدمت گرفته می‌شوند می‌تواند پشتیبان سایر پیشرفت‌های علمی باشد.

امروز انقلاب اسلامی این مهم را به جهانیان عرضه و نشان داده است که چگونه یک ملت می‌تواند بدون تکیه به بیگانه، در جاده پیشرفت قرار بگیرد؛ حقیقتی که برای نظام سلطه، تلخ و ناخوشایند است. دستاوردهای اخیر در صنایع بویژه صنعت نظامی، این واقعیت را در تحلیل‌های سیاسی و نظامی صاحب‌نظران ثابت می‌کند که مواضع مقامات کشورمان که همواره دشمن را از هرگونه حماقت، یعنی تعرض به مرزهای جمهوری اسلامی بر حذر می‌داشتند از عقبه‌ای برخوردار بوده است؛ چنان که در روزهای اخیر بخشی از آن به عرصه رسانه‌ها کشیده شد. در واقع، اظهارات مقام‌های ایرانی را نمی‌توان با ادبیات جنگ روانی تعبیر نمود، بلکه بیانگر واقعیتی است که در صورت عملی شدن تهدیدها، می‌تواند دشمن را از تصمیم خود پشیمان نماید. البته باید به این موضوع اذعان نمود که توانمندی‌های نظامی جمهوری اسلامی برای هیچ کشوری تهدید محسوب نمی‌شود، بلکه دکترین دفاعی جمهوری اسلامی بر اساس بازدارندگی پایه ریزی گردیده است. بنابراین، آنچه به عنوان موفقیت‌های علمی، صنعتی و نظامی برای جمهوری اسلامی که بویژه در هفته دفاع رسانه‌ای می شود، تبلور تلاش‌های فرزندان این کشور است که برای پیشرفت سرزمین‌شان با اهتمام به آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی و پیروی از منویات رهبر انقلاب عملیاتی شده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon