خرید نفت آسیا از ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز رسید

خرید نفت آسیا از ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز رسید

خبرگزاری تسنیم: خرید نفت ایران توسط ۴ مشتری آسیایی در هشتمین ماه ۲۰۱۴ برای نخستین بار در این سال به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که میزان خرید نفت چین از ایران به پایین ترین میزان از زمان کاهش تحریم ها رسیده است، مشتریان آسیایی برای اولین بار در طی سال جاری میلادی در ماه اوت کمتر از یک میلیون بشکه در روز از ایران نفت خریدند. با این وجود میزان خرید نفت چین از ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل همچنان 6.4 درصد بیشتر است.
ایران و 6 قدرت جهانی همچنان تلاش می کنند تا به اختلاف نظرهای اساسی در زمینه برنامه هسته ای تهران فائق آیند و به توافقی جامع در این زمینه به دست برسند.
همزمان با شروع کار برای رسیدن به یک توافق نهایی، تحریم ها از ابتدای امسال کاهش یافته است، اما در حالی که تنها 8 هفته تا پایان ضرب العجل تعیین شده زمان باقی است، دیپلمات های ایرانی و غربی روز جمعه گفتند که همچنان اختلافاتی اساسی بر سر ابعاد مختلف فعالیت های هسته ای ایران وجود دارد.
بر اساس آمارهای دولتی و ردگیری تانکرها، کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی، 4 مشتری بزرگ نفت ایران در ماه اوت مجموعا 921 هزار و 64 بشکه در روز از این کشور نفت خریداری کرده اند که 10.5 درصد نسبت به پایین ترین رقم 7 ماه اخیر در ماه جولای کاهش داشته و کمترین میزان از اکتبر گذشته تاکنون بوده است.
این گزارش حاکی است، این 4 کشور در 8 ماهه نخست 2014 به طور متوسط روزانه 1.15 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده اند که 23.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
واردات نفت چین از ایران در بازه زمانی ژانویه تا اوت 578 هزار و 630 بشکه در روز بود که 37 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.
افزایش قابل توجه صادرات نفت ایران در سال جاری مدیون خریدهای چین و هند بوده که خریدهای کمتر ژاپن و کره جنوبی را نیز جبران کرده است.
در ماه اوت، واردات نفت چین از ایران 28.6 درصد کاهش یافت و به 311 هزار و 653 در روز رسید که پایین ترین رقم از 10 ماه گذشته بود و اولین کاهش ماهیانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته در طی 8 ماه اخیر بود.
واردات نفت هند از ایران در ماه اوت 81.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت و به 274 هزار و 500 بشکه در روز رسید و در طول بازه زمانی ژانویه تا اوت با 49.5 درصد افزایش به 271 هزار بشکه در روز رسید.
واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه گذشته نسبت به سال قبل بیش از دو برابر شد و به 134 هزار و 419 بشکه در روز رسید، در حالی که در بازه زمانی ژانویه تا اوت واردات این کشور 8 درصد کاهش یافت و به 127 هزار و 944 بشکه در روز رسید.
خرید نفت ژاپن از ایران در ماه گذشته 6.2 درصد کاهش یافت و به 201 هزار و 492 بشکه در روز رسید.
انتهای پیام/ 125

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه