اولین مجوز تلویزیون تعاملی به سروش رسانه اعطا می‌شود/ تلویزیون تعاملی چیست؟

اولین مجوز تلویزیون تعاملی به سروش رسانه اعطا می‌شود/ تلویزیون تعاملی چیست؟

خبرگزاری تسنیم: فراز و نشیب‌های بسیار بر مجوزدهی به ارائه خدمات صوت، تصویر و ویدئو بر بستر خطوط پرسرعت ثابت سرانجام به مرحله پایانی رسید و فردا مجوز آی‌پی‌مدیا (تلویزیون تعاملی) برای اولین بار در کشور به سروش رسانه داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، ارائه خدمات تلویزیون اینترنتی و یک گام بالاتر از آن آی‌پی‌مدیا (Ip-Media) که رنجی از خدمات تلویزیونی، رادیویی، برنامه‌های درخواستی، صدا و موسیقی درخواستی، بازی و ارائه سرویس‌های خدمات عمومی را در بر می‌گیرد و از پروتکل Ip برای ارائه مدیا استفاده می‌کند، سرانجام به مرحله نهایی رسید.

ارائه سرویس تلویزیون تعاملی در حالی قرار بود ماه‌های پایانی سال گذشته توسط پیمانکار بخش خصوصی طرف قرارداد با سروش رسانه و در هماهنگی با معاونت رسانه‌های مجازی سازمان صدا‌ و سیما انجام شود که برخی گیر و گورهای موجود در سطوح کشور مانع از انجام این کار شد.

ارائه مالتی مدیا بر بستر آی‌پی که از طریق آن می‌توان شبکه‌های تلویزیونی و بانک عظیمی از فیلم‌های آرشیو شده را بنا به تمایل از طریق شبکه مخابراتی کشور مشاهده کرد، ملزم به داشتن مجوزی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شد؛ این نهاد رگولاتور حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور تلقی می‌شود که هرگونه اقدامی در این حوزه‌ها باید با هماهنگی آن انجام شود.

حال بعد از ماه‌ها تعلل در ارائه این مجوز از سوی رگولاتوری به پیمانکار این بخش برای ارائه سرویس‌های مبتنی بر تکنولوژی آی‌پی‌مدیا، روز گذشته قائم‌مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اعلام کرد که مجوز ارائه صدا و تصویر از طریق خطوط پرسرعت ثابت را صادر می‌کند.

لطف‌الله سبوحی اذعان کرد: با گسترش پهن‌باند در کشور، فراهم کردن محتوای مفید و به‌خصوص بومی از اولویت‌های ما بوده که در این راستا ایجاد شبکه‌هایی که سرویس ویدئو را با بالاترین کیفیت، سرعت و با کمترین تأخیر به کاربران برسانند یکی از بهترین گزینه‌هاست.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا عمده محتوای موجود در شبکه‌ها به‌صورت ویدئو است، گفت: در این راستا اولین مجوز ارائه صدا و تصویر بر بسترهای شبکه‌های مخابراتی مبتنی بر IP اعطا می‌شود تا به‌وسیله شبکه توزیع و به‌طور کلی محتوای صدا و تصویر مورد نیاز مردم با بهترین کیفیت فراهم شود.

او کسب مجوز صدا و تصویر از طریق خطوط پرسرعت ثابت را که با استفاده از پروتکل اینترنت ممکن می‌شود یکی از شروط ارائه این سرویس خواند و گفت: دریافت کنندگان این مجوز می‌توانند بانک فیلم‌های دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا‌ و‌ سیما را از طریق خطوط پرسرعت ثابت ارائه دهند.

شرکت توسعه سامانه بهنگام غدیر که اولین مجری آی‌پی‌مدیا در کشور است و با نام تجاری آی‌سیما در این زمینه فعالیت می‌کند، برای ارائه سرویس‌های خود در این زمینه پیش از این موافقت وزارت ارشاد و سازمان صدا‌ و سیما را به دست آورده بود و برای شروع خدمات‌دهی تنها معطل مجوز رگولاتوری بود.

حال قرار است بعد از گذشت مدت زمان به‌نسبت طولانی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی فردا (چهارشنبه) اولین پروانه ارائه خدمات توزیع محتوای صدا و ویدئو مبتنی بر پروتکل اینترنت را اعطا کند.

این پروانه قرار است به شرکت سروش رسانه داده شود.

این سرویس جدید که قرار است مبتنی بر پروتکل IP و از طریق شبکه سیم مسی مخابرات، فیلم و موسیقی را به دست مشترکان برساند، اکنون در 7 استان تهران، یزد، اصفهان، قزوین، گلستان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به‌شکل آزمایشی راه‌اندازی شده است و ارائه خدمات آن در سراسر کشور با پایان نصب تجهیزات فنیِ مورد نیاز، امکان‌پذیر خواهد شد.

رویه تست برای تهران و یزد به پایان رسیده و تمام پیش‌شماره‌های مخابراتی این دو استان آماده دریافت چنین سرویسی است و مشترکان به‌محض دریافت مجوز این شرکت می‌توانند درخواست خود را برای دریافت تلویزیون تعاملی به پیمانکار مربوطه ارائه دهند.

عنوان اولیه این سرویس "رسانه مهر" بود که اکنون به "ارم" (ابررسانه ملی) تغییر نام داده است.

آن‌طور که گفته می‌شود به‌محض فعال شدن این شرکت در ارائه سرویس، محدودیتی برای متقاضیان وجود نخواهد داشت و نهایتاً ظرف یکی دو روز می‌توانند سرویس مورد نظر خود را که دارای ست‌آپ باکسی مشخص است و به لینک اینترنت پرسرعت وصل می‌شود، دریافت کنند.

در ارتباط با تفاوت دستگاه آی‌پی‌مدیا با گیرنده دیجیتال هم باید گفت که ست‌تاپ‌باکسِ آی‌پی‌مدیا (ipMedia Box) با ست‌تاپ‌باکسِ تلویزیون دیجیتال هم از لحاظ فناوری و هم از لحاظ خدماتی که ارائه می‌دهد، متفاوت است.

ست‌تاپ‌باکسِ تلویزیون دیجیتال یا گیرنده زمینی دیجیتال (DVB-T STB) دستگاهی است که سیگنال تلویزیون دیجیتال را از طریق آنتن دریافت نموده و صرفاً برای دریافت شبکه‌های تلویزیونی دیجیتال در گیرنده‌های تلویزیون ساخته شده است در حالی که دستگاه آی‌پی‌مدیا باکس، برای دریافت محتوای چندرسانه‌ای از طریق بستر اینترنت طراحی شده و رسانه‌های متنوعی را روی گیرنده‌های تلویزیون ارائه می‌دهد.

سامانه‌ ارم از بستر مستقلی استفاده می‌کند که از سرعت 2 الی 4 مگابایت بر ثانیه برای انتقال داده‌‌های خود بهره می‌برد لذا سرعت سرویس اینترنت پرسرعت فقط روی امکاناتی که نیاز به اینترنت دارند تأثیر دارد و ارتباطی با سایر خدماتی که آی‌سیما ارائه می‌دهد ندارد.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه
آسیاتک