پاسخ سوالات مدیران اینترنتی را روی سایت منتشر می‌کنیم/اشتغال خط قرمز ماست

پاسخ سوالات مدیران اینترنتی را روی سایت منتشر می‌کنیم/اشتغال خط قرمز ماست

خبرگزاری تسنیم: معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری گفت: فعالان اینترنتی دو هفته فرصت برای ارائه پیشنهادات جهت اصلاح پیش نویس پروانه‌های ارتباطات ثابت دارند و افزایش مهلت زمانی به سه ماه را در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح می‌کنم.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، صادق عباسی شاهکوه معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و ارتباطات رادیویی در نشست صمیمی با بازیگران بخش خصوصی اینترنت که از تصویب پیش نویس ساماندهی و ارتقای سطح پروانه‌های ارتباطات ثابت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ابراز نگرانی می‌کردند، با ابراز خوشحالی از حضور در چنین جمعی اظهار کرد: قبول داریم که شرکت‌های ISP نقش اصلی در بازار اینترنت را داشته و در خط مقدم بودند.

وی ادامه داد: مجوز PAPها برج 10 سال گذشته به اتمام رسید و برای تمدید پروانه‌ها در نظر گرفته شد که مجوز را به آنهایی بدهیم که D-SLAM و دسترسی دارند؛ بنابراین مجوز FCP (پروانه ارتباطات ثابت) از اینجا شکل گرفت و قبول داریم که چنین عنوانی در هیچ کجای دنیا نیست.

او خاطر نشان کرد: FCP تنها عنوانی برای نوع فعالیت‌ها تلقی می‌شود و ممکن است در اینده عنوان آن با هم‌فکری شما تغییر کند.

عباسی شاهکوه با بیان اینکه کار پیش نویس به اتمام رسیده بود و می‌توانستیم طبق روال به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات جهت تصویب ارائه دهیم، اذعان کرد: اگر چنین رویه‌ای اتفاق می‌افتاد کسی کاری به ISP و ISDP نداشت اما با خودم فکر کردم شاید با این کار فضا خراب شود و اگر کل فضا را با هم ببینیم بهتر است.

وی با اشاره به جلسه دو روز گذشته با نمایندگان بخش خصوصی که در همین نشست هم حضور دارند، گفت: در آن نشست مدت زمان دو هفته در نظر گرفته شد تا پیشنهادهای بخش خصوصی در راستای این پیش نویس ارائه شود و به عقیده من الان تنها فرصتی است تا با هم‌فکری یکدیگر شرایطی بگذاریم تا با وجود قدرت در دست مخابرات، شرکت‌ها به راحتی بتوانند به کار خود ادامه دهند.

او با بیان اینکه در شرایط پیشین این پیش نویس سهمی از خدمات FCP برای دیگر بازیگران دیده نشده بود، گفت: اکنون در مفاد این پیش نویس آورده‌ایم که شرکت FCP باید حداقل 30 درصد از ظرفیت خود را در اختیار متقاضیان قرار دهد و 70 درصد دیگر در دست خودش برای سرویس‌دهی بماند.

معاون رگولاتوری با اشاره به اینکه در این راستا از نظرات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هم بهره‌مند شدیم، گفت: مشاوران ما به این سازمان مراجعه و با آنها مکاتباتی داشتیم و براساس نظرات آنها جمع‌بندی اولیه را در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه کردیم.

وی با تأکید بر اینکه منظور از مجوز کار دراز مدتی است که بر مبنای آن سرمایه‌گذار باید برای آینده‌اش برنامه‌ریزی کند، تصریح کرد: در اصول پروانه‌های خود، مجوزهای مبتنی بر تکنولوژی را حذف کردیم زیرا تکنولوژی به سرعت تغییر می‌کند و نباید پروانه‌ها را متکی به آنها کرد.

او خاطر نشان کرد: در زمینه خدمات ارتباطی سیار در زمینه‌های 3G و بالاتر هم ما مجوزی به همراه اول و ایرانسل ندادیم بلکه محدودیت سرویس‌دهی آنها در یک نسل را برداشتیم.

شاهکوه با بیان اینکه تقسیم‌بندی‌ها باید براساس شبکه (Network) و سرویس باشد، اظهار کرد: طبیعی است که در زمینه شبکه نمی‌توانیم مجوزهای زیادی داشته باشیم زیرا قدرت و توان مالی کندن زمین و نصب دکل برای همگان فراهم نیست. در دنیا یک نفر زیرساخت می‌دهد و 10 نفر سرویس‌های خود را روی آن ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به اصلاحیه‌ای در پروانه مخابرات یادآور شد: براساس این اصلاحیه مخابرات موظف است سیم مسی و داکت را در اختیار دیگران با تعرفه‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی قرار دهد.

شاهکوه همچنین با بیان اینکه زمانی به انحصار تلفن ثابت معترض بودیم اما نهایتا پروانه ارائه این خدمات به پنج شرکت دیگر هم داده شد، گفت: اکنون تنها 0.2 درصد از سهم تلفن ثابت در اختیار این پنج شرکت خصوصی قرار دارد.

او افزود: در زمینه موبایل هم با داشتن سه اپراتور درصدد هستیم تا اپراتورهای مجازی را برای سرویس‌دهی حول شبکه آنها راه‌اندازی کنیم.

وی مجددا به حوزه ثابت اشاره کرد و گفت: در بحث سرویس‌های ثابت اصلا محدودیتی نداریم ولی می‌خواهیم فضایی حاکم شود که سرمایه‌گذاری‌های جدید شکل گیرد.

او ابراز کرد: آقای وزیر ارتباطات خط قرمز را اشتغال می‌دهند و به عقیده ما اگر چنین پیش نویسی تصویب نشود، برخی شغل‌ها از بین می‌رود.

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و ارتباطات رادیویی با تأکید بر اینکه اولین بار است که رگولاتوری نظرخواهی می‌کند، تصریح کرد: کل متن را در اختیار بازیگران این حوزه قرار داده‌ایم اما خوب اشکال کار ما هم این بود که زمان کمی برای تهیه پیش نویس اولیه داشتیم.

وی معتقد است با توجه به نیت خیر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مجموعا وزارت ارتباطات، کار به خوبی پیش می‌رود اما برای رضایت خاطر فعالان بخش خصوصی، فرصت دو هفته‌ای به آنها داده شده تا پیشنهادات‌شان را برای اصلاح این پیش نویس ارائه کنند.

معاون رگولاتوری با مواجه شدن حجم عظیمی از درخواست‌ها مبنی بر افزایش این مدت زمان به سه ماه برای تدوین طرح جامع، عنوان کرد: این موضوع دست من نیست اما در کمیسیون مطرح می‌کنم و اگر پیشنهادات خوبی از سوی شما رسیده باشد امیدوارم بتوانم مهلت زمانی را بیشتر کنم.

وی در پایان گفت: تمامی سوالات که از رگولاتوری در ارتباط با این پیش نویس و ابهامات پرسیده شده باشد را پاسخ می‌دهیم و روی سایت رگولاتوری منتشر می‌کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه
آسیاتک