نرخ پایداری کسب و کار در شرکت‎های دانش بنیان ۷۰ درصد است

نرخ پایداری کسب و کار در شرکت‎های دانش بنیان 70 درصد است

خبرگزاری تسنیم: معاون مدیرکل دفتر برنامه‎ریزی فن‎آوری وزارت علوم گفت: وظیفه دیگر ما پایدار سازی کسب وکار است که توسط مراکز رشد انجام می شود و این در حالی است که نرخ پایداری کسب و کار در شرکت‎های دانش بنیان پارک‎های علم و فن‎آوری ۷۰ درصد است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم آباد، محمد صادق خیاطیان امروز در نخستین نشست کشوری مشترک روسا ومدیران مراکز رشد علم وفناوری وزارت علوم و وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی کشور در خرم آباد اظهار کرد: دانشگاه باید به عنوان آموزش عالی کشور نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی ایفا کند لذا کار ما ترویج ، آموزش و قابلیت دادن است.

وی با اشاره به اهداف خود در پارک های فناوری افزود: در پارکهای رشد به دنبال توانمندسازی افراد هستیم واگر این رسالت رابپذیریم که وزارت علوم ودانشگاه ها نقش کار آفرینی داشته باشند به هدف خود می رسیم .

معاون مدیرکل دفتر برنامه‎ریزی فن‎آوری وزارت علوم راهبرد این وزارت خانه را تغییر رویه موجود و ایجاد کارآفرینی دانست و بیان کرد: راهبرد ما در وزارت علوم تغییر رویه است ومی خواهیم این تابو رابشکنیم و این وظیفه ما است نه از روی اجبار بلکه از روی میل که باید این نگرش را تغییر دهیم همان گونه که مدیر کل برنامه ریزی امور فناوری کشور در این زمینه قدم های موثری برداشته اند لذا باید ذهنیت را به سمت کارآفرینی سوق دهیم.

وی تصریح کرد: ما به دنبال  نهاد سازی هستیم  پس همه باید تلاش کنیم نه از طریق بخش نامه بلکه از طریق ارتباط مشترک با مراکز رشد تا به اهداف خود برسیم.

خیاطیان با اشارهبه لزوم فرهنگ سازی صحیح در دانشگاها عنوان کرد: در وزارت علوم هر کاری که برای فرهنگ سازی وترویج لازم باشد انجام می دهیم  تا از طریق ارتباط  با روسای دانشگاهها این نهاد را فقط به صورت عمران، دانشجو و در حالت خوب آن پژوهش نبینیم بلکه به صورت نهادی کار آفرین باشد.

معاون دفتر برنامه‎ریزی فن‎آوری وزارت علوم با تاکید بر اینکه یک دانشجوی ورودی جدید از بدو ورود به دانشگاه باید نسبت به موضوع کارآفرینی توجیه شود، گفت: توصیه می‎کنیم که در جشن‎های استقبال از دانشجویان ورودی جدید که دانشجویان نسبت به مسائل مختلف توجیه می‎شوند، با دعوت از کارآفرینان نمونه دانشجویان نسبت به این موضوع نیز توجیه شوند.

وی به پیگیری‎های انجام شده برای افزایش کارایی دفاتر کارآفرینی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در این راستا آیین نامه‎ای تدوین شده است که امیدواریم با تصویب نهایی در وزارت علوم اجرایی شود.

خیاطیان تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما مدرک گرایی محور شده است و یک سطح توقعی در جامعه ایجاد شده است که به تبعیت از آن همه بدنبال گرفتن مدرک فوق لیسانس و دکترا هستند.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‎ریزی فن‎آوری وزارت علوم با اشاره به برنامه ریزی های این وزارت خانه برای آموزش گفت: از برنامه های بعدی ما بحث آموزش در سطوح مختلف است که در این زمینه برنامه جدی برای آموزش داریم .

خیاطیان اظهار کرد: سال 80 در این زمینه ها ازمتخصصین بین المللی استفاده شد ولی هم اکنون کارشناسان داخلی متخصص داریم پس می توانیم این برنامه ها را پیاده کنیم ومدیران مرکز رشد باید انگیزه کافی وهمکاری داشته باشند.

وی با اشاره به دیگر اهداف نشست کشوری مشترک روسا ومدیران مراکز رشد علم وفناوری وزارت علوم و وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی کشور در خرم آباد افزود: ازدیگراهداف نشست این است که راهکار های آینده را نشان دهیم وبه آن توجه کنیم.

معاون مدیرکل دفتر برنامه‎ریزی فن‎آوری وزارت علوم با اشاره به رویکردهای وزارت علوم در دانشگاها عنوان کرد: یکی از رویکرد های ما فعال سازی مراکز کار آفرینی در دانشگاها است که باید پیگیری شود و دیگر رویکرد ما در دانشگاها فرهنگ سازی است.

وی گفت: وظیفه دیگر ما که باید بستر آن فراهم شود پایدار سازی کسب وکار  است که توسط مراکز رشد انجام می شود و این در حالی است که نرخ پایداری کسب و کار در شرکت‎های دانش بنیان پارک‎های علم و فن‎آوری 70 درصد است.

مصطفی کریمیان اقبال مدیرکل برنامه ریزی امور فناوری کشور نیز در این جلسه اظهار کرد: دربحث اقتصاد مقاومتی ودانش بنیان پارک ها ومراکز رشد باید یک نقش جدی در توسعه اقتصادمقاومتی  واقتصاد دانش بنیان ایفا کنند و دراین راستا هم ما نقش داریم وهم روسای مراکز رشد تا تدوین کنیم و براساس برنامه جلو برویم.

وی با اشاره به متفاوت بودن نقش پارک های فناوری در استان ها افزود: نقش منطقه ای که پارک ها ایفا می کنند قرار نیست مدل یکسانی درهمه شهرها داشته باشد لذاهر شهرباید مدل خود را مطابق منطقه خود برگزار کند و این دستاورد مهم نیاز به تلاش  وزارت علوم و روسای مراکز رشد دارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت‌ علوم با اشاره به نقش مهم پارک های علم وفناوری در استان ها بیان کرد: پارک های علم وفناوری در استان ها نقش کلیدی در گرفتن بودجه دارند تا در راستای منطقه پیاده کنند.

وی در رابطه با اقتصاد مقاومتی واقتصاد دانش بنیان گفت: باید در رابطه با اقتصاد مقاومتی واقتصاد دانش بنیان تعامل بیشتری انجام شود و کمیته ای در این راستا شکل گیرد.
وی تصریح کرد: یک مدیر پارک در راستای اهداف مرکز باید تلاش کند تا استاندار را توجیه کند و نباید منتظر بماند که او را صدا بزنند .

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت‌ علوم اظهار کرد: هزار و حتی ده پروژه را نمی توان دست گرفت چرا که نیاز به بیزینس کوچک داریم تا موفقیت را نشان دهیم و بودجه بگیریم .

کریمیان اقبال افزود: ما به انجمن پارک ها ومراکز رشد نیاز داریم لذا در آنها عضو شوید تابه این انجمن ها توجه شود واثر گذار باشند لذا ما انجمن ها را اداره نمی کنیم بلکه شما هستید که آنها را اداره می کنید .

وی بیان کرد: تا وقتی که یک نظام ارزیابی موثربرای انتخاب واحد فن آور نمونه داشته باشیم تعداد جوایز را به صفرمی رسانیم یا کم می کنیم ودر این راستا دولت انتخابی نمی کند بلکه کسانی که دراین زمینه متخصص هستند فعالیت وانتخاب می کنند و این مباحث در قالب آیین نامه وبخش نامه نمی گنجد.

وی با بیان اینکه امسال نتوانستیم روال انتخاب برترین‎ها در هفته پژوهش را تغییر بدهیم اما در هر حال آن را تغییر می دهیم افزود: روند انتخاب افراد نمونه باید تغییر و انتخاب افراد نمونه به جمعی از متخصصان هر بخش محول شود تمام پارک‎های علم و فن آوری در هفته پژوهش حق ایجاد فن بازارها را دارند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت‌ علوم بیان کرد: ارتباط مسئولان دولتی ، مردم وصنعت چیزی نیست که از بالا به روسای مراکز دیکته شود و آیین نامه هم نمی تواند دیکته کند پس باید با مردم وصنعت تعامل داشته باشیم.

وی با اشاره به شیوه اداره کردن پارک ها تصریح کرد: اداره کردن پارک ها به صورت بیزینس است و باید مثل بیزینس  به آن نگاه کرد، اداره کردن یک بخش دولتی به عنوان بیزینس سخت است بنابراین ما حتما باید برنامه داشته باشیم و کارهای زیر بنایی موفق داشته باشیم.

کریمیان اقبال گفت: نشست بعدی روسا ومدیران مراکز رشد علم وفناوری وزارت علوم و وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی کشور در بهمن سال 93 به صورت  همگانی  در اهواز برگزار می شود.

انتهای پیام /

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon