ایران وارد مرحله فوق سالمندی می‌شود

ایران وارد مرحله فوق سالمندی می‌شود

خبرگزاری تسنیم:رئیس مرکز تحقیقات سلامت سالمندان گفت: بین ۷ تا ۱۴ درصد جمعیت ایران سالمند است،طی ۳۰ سال اخیر جمعیت کشور ۳ برابر شد؛ درحالیکه جمعیت سالمندان ۴ برابر افزایش‌یافته است و پیش‌بینی می‌شود تا ۳۰ سال آینده ایران وارد مرحله فوق سالمندی می‌شود.

به گزارش حوزه سلامت خبرگزاری تسنیم، سمینار جامع طب سالمندی با محوریت ارزیابی شناختی، افسردگی، بیماری‌های عروقی مغز، دمانس و انواع آن، استئوآرتروز، سنکوپ و اصول اولیه تغذیه در سالمندان با 15 امتیاز بازآموزی به همت مرکز تحقیقات سلامت سالمندان پژوهشگاه غدد و متابولیسم و با همکاری گروه آموزشی طب سالمندی دانشگاه برگزار شد.

در این سکینار محمد باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه، بر ضرورت توسعه آموزش طب سالمندی در کشور تأکید کرد و گفت: در دهه‌های اخیر رشته طب سالمندی توسعه وسیعی در کشورهای جهان داشته به‌طوری‌که افزایش سریع سالمندان در جهان و پیامدهای این تغییرات دموگرافیک و میل ذاتی انسان به عمر طولانی‌تر، موجب شده که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، هرساله بودجه‌های کلانی در زمینه پژوهش‌های سالمندی هزینه کنند.

وی ادامه داد: در ایران علی‌رغم رشد سریع نسبت به سالمندی، سالمندشناسی و طب سالمندی هنوز مراحل ابتدایی را می‌گذرانیم و با توجه به اینکه در دهه آینده بیش از 10 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد آموزش و پژوهش در این حیطه باید از اولویت‌های مؤسسات آموزشی و پژوهشی قرار گیرد.

در این راستا فخر زاده رئیس مرکز تحقیقات سلامت سالمندان، از وارد شدن ایران به مرحله نخست سالمندی خبر داد و گفت: بین 7 تا 14 درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند طی سی سال اخیر جمعیت کشور 3 برابر شده درحالی‌که جمعیت سالمندان 4 برابر افزایش‌یافته است و پیش‌بینی می‌شود تا 30 سال آینده ایران وارد مرحله فوق سالمندی می‌شود.

وی افزود: این انفجار جمعیت سالمندان موجب افزایش بیش‌ازحد هزینه‌های بهداشتی درمانی در جامعه می‌شود که این امر لزوم برنامه‌ریزی جامع در جهت تدوین راه‌حل‌های مربوط به رفع معضلات سالمندان و مدیریت بار بیماری‌های آن‌ها را می‌طلبد.

براین اساس، دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه علوم پزشکی کشور و پژوهشکده غدد و متابولیسم به‌عنوان قطب علمی و آموزشی درزمینهٔ غدد و متابولیسم و موسسه خیریه کهریزک به‌عنوان بزرگ‌ترین موسسه درزمینهٔ نگهداری و توان‌بخشی سالمندان در خاورمیانه، رسالت خود دانستند که در جهت ارتقاء سطح سلامت سالمندان و حل مشکلات روزافزون ناشی از پیر شدن جمعیت کشور، از 5 سال پیش برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات مشترکی شروع به همکاری نمایند که حاصل این همکاری تأسیس مرکز تحقیقات سلامت سالمندان است. این مرکز با استفاده از توان علمی و فن‌آوری کشور و ایرانیان متخصص این حوزه در خارج کشور و همچنین همکاری با مؤسسات صاحب‌تجربه جهانی در جهت ارتقاء سطح علمی و دانش کشور تلاش می‌کند.

همزمان با روز جهانی سالمند، مراسم افتتاحیه سمینار جامع طب سالمندی با حضور محمد باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه، حسین فخرزاده رئیس مرکز تحقیقات سلامت سالمندان و جمعی از متخصصان این رشته در بیمارستان شریعتی برگزار شد.

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon