نقش بی‌بدیل مربیان مدارس در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان

نقش بی‌بدیل مربیان مدارس در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان

خبرگزاری تسنیم: قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نقش مربیان مدارس را در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان بی‌بدیل خواند و بر توانمندسازی مربیان در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا جزینی صبح امروز در مراسم پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان که همزمان با هفته ناجا در دبیرستان دخترانه شهید باهنر برگزار شد،‌ ضمن تبریک عید بزرگ ولایت و تسلیت شهادت چند تن از خدمت‌گذاران نیروی انتظامی در سانحه هوایی شب گذشته گفت: برنامه اصلی نیروی انتظامی مقابله است و سعی دارد از ورود مواد مخدر به کشور جلوگیری کند و در این زمینه با توزیع‌کنندگان مواد مخدر در شهرها مقابله می‌کند.

وی با بیان اینکه طی شش ماهه امسال، 250 تن و در سال گذشته 570 تن انواع مواد مخدر با تلاش نیروی انتظامی در کشور کشف شده است، افزود: موضوع مواد مخدر یکی از آسیب‌های مهم اجتماعی قلمداد شده و بیش از 90 درصد مردم هم در نظرسنجی‌ها اعتیاد به مواد مخدر را دغدغه نخست خود اعلام کرده‌اند، لذا با توجه به اهمیت مبارزه با مواد مخدر،‌ موضوع پیشگیری اجتماعی در دستور کار پلیس قرار گرفته است.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد گفت: در مبارزه با مواد مخدر باید استراتژی متوازن اجرایی شود یعنی علاوه بر مقابله، به موضوعات پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و توانمندسازی توجه شود.

جزینی با بیان اینکه در پیشگیری از اعتیاد باید سه محور مورد بررسی قرار گیرد، اظهار داشت: محور اول پیشگیری اولیه است که باید با اقدامات فرهنگی، مذهبی، بهداشتی و ارشادی طوری برنامه‌ریزی کنیم که مانع آشنایی افراد با مواد مخدر شویم.

وی پیشگیری ثانویه را محور دوم دانست و بیان کرد: در این بخش ممکن است فردی در وهله اول مواد مخدر را تجربه کرده باشد که باید بلافاصله با اقدامات بازدارنده، از مصرف مکرر وی جلوگیری کرد.

جزینی ادامه داد: پیشگیری ثالثه هم محور سوم است که فرد وابسته به مواد مخدر می‌باشد و به عبارتی معتاد است که باید در مراکز درمان بستری شده و ترک کند.

قائم مقام دبیرکل ستاد در ادامه پیشگیری اولیه را مهم‌ترین محور در حوزه پیشگیری از اعتیاد خواند و گفت: آنچه که در حوزه پیشگیری از اعتیاد حایز اهمیت می‌باشد این است که باید موانع موجود در مسیر پیشگیری برداشته و منافع آن هم ترسیم شوند.

جزینی با تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی وجود دارند اما باید هوشیار بود، افزود: با توجه به اینکه دانش‌آموزان نیمی از وقت روزانه خود را در مدرسه می‌گذرانند، مدیران و مربیان مدارس نقش مهم و بی بدیلی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در آنان دارند، لذا ستاد در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش منعقد کرده تا آموزش پیشگیری در کلیه مدارس کشور گسترش یابند.

وی در پایان، شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر و دارای والدین معتاد، توانمندسازی مربیان مدارس در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، توجه به اقدامات پیشگیری و برنامه‌های ورزشی و پرنشاط در مدارس را از موضوعات مهمی برشمرد که در مدارس کشور می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این مراسم، از نرم‌افزار آموزشی پیشگیری از اعتیاد ویژه نوجوانان و بانوان رونمایی شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon