فرش قرمز پیش پای ماه محرم


فرش قرمز پیش پای ماه محرم

خبرگزاری تسنیم: این روزها روزهای داربست و پرچم است. روزهای سابقون؛ روزهای کسانی که در حال پیشی‌گرفتن هستند و محرم را از بین هیاهوها و عروسی‌های روزهای پایانی ماه ذی‌الحجه آغاز کرده‌اند.

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، این روزها روزهای داربست و پرچم است. روزهای سابقون؛ روزهای کسانی که در حال پیشی‌گرفتن هستند و محرم را از بین هیاهوها و عروسی‌های روزهای پایانی ماه ذی‌الحجه آغاز کرده‌اند.

اما این تنها اتفاق شهر نیست. حالا بازار تهران شلوغ‎‌تر از همیشه است لباس‌های سیاه جای رنگ‌ها را گرفته‌اند و کار فروشندگان وسایل مورد نیاز عزاداری، رونقی دیگر گرفته است.

اگر گذرتان به خیابان ناصرخسرو افتاده باشد این شور و التهاب را می‌توانید از نزدیک مشاهده کنید. پرچم‌ها زیر سوزن‌های چرخ‌های خیاطی دوخته می‌دوند، زنجیر و طبل و سنج‌ها را برای نمایش بیرون از مغازه‌ها می‌گذارند و فرارسیدن محرم را خبر می‌دهند.

حالا در کارگاه‌های آهنگری تیغه‌های علامت‌ها تندوتند ساخته می‌شود. سنج‌ها بیشتر از ترکیه، چین و آلمان وارد می‌شوند و پوست طبل‌ها از کشورهای چین، تایوان و ژاپن می‌آیند.

ساخت زنجیرها هم ظرافت خاصی می‌طلبد و با توجه به زحمت ساخت و جنس فلز به کار رفته در آن، گروه‌های خاصی به کار ساخت آن مشغولند و حتی در بسیاری از کارگاه‌های آهنگری و چاقوسازی زنجیرهای شکسته تعمیر هم می‌شوند. البته زنجیر قیمت‌های متفاوتی دارد که بنابر جنس و وزن آن از 10 تا 30 هزار تومان به فروش می‌رسد و در کنار آن، بهترین کیفیت موجود در بازار تهران به بیش از 70 هزار تومان می‌رسد.

این روزها بازار ظروف یکبار مصرف هم داغ‌تر از همیشه شده و مردم و هیات‌های مذهبی برای خرید این ظروف به بازار مراجعه می‌کنند.

در همین رابطه رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون از تخفیف ظروف یکبار مصرف برای ایام پرتقاضای محرم خبر داده و به ایرنا گفته این ظروف امسال با کیفیت مناسب عرضه می‌شوند.

سید رحیم مقیمی اصل به خارج شدن 80 درصد دلالان از بازار پلاستیک اشاره کرده و گفته هر ساله با نزدیک شدن به ایام محرم، بسیاری از دلالان وارد بازار می شدند و مواد اولیه تهیه ظروف پلاستیکی را خریداری و انبار می کردند و موجب افزایش قیمت کاذب می شدند.

به گفته او هر سال در زمان نزدیک شدن به ایام سوگواری شهادت امام حسین (ع) با توجه به این که میزان مصرف ظروف یکبار مصرف افزایش می‌یافت کارخانه‌داران برای تولید ظروف یکبارمصرف، به مواد اولیه بیشتری نیاز داشتند اما با کمبود در بازار مواجه می‌شدند و بالاجبار آن را از دلالان و با قیمت بالاتری خریداری می‌کردند که امسال این مشکل حل شد.

در تهران چند نقطه به عنوان بازار بورس ظروف یکبار مصرف شناخته می‌شود که مهم‌ترین آن در راه آهن، مولوی، آذربایجان و سازمان آب (آریاشهر) است که در این مراکز قیمت ارزان‌تر است و فروشندگان ظروف را با قیمتی مناسب و کیفیتی بهتر ارائه می‌دهند.

بازار مواد غذایی هم این روزها در حال تهیه برنج و روغن و اقلام غذایی مربوط به نذری در ماه محرم است و و در بقیه مشاغل بازار مثل فرش‌فروش‌ها، دیگ و قابلمه‌فروش‌ها و حتی پارچه‌فروش‌ها محرم خود را نشان می‌دهد؛ هرچه هست این اتفاق همیشه تازه است و هرسال تعداد زیادی از اصناف با این موج همراه می‌شوند، آن‌قدر این شور زیاد است که احساس می‌کنی شهر دارد برای ورود ماه محرم فرش قرمز پهن می‌کند.

منبع:سایت رویکرد

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon