ایران بیش از دیگر کشورها در معرض «قاچاق» قرار دارد


ایران بیش از دیگر کشورها در معرض «قاچاق» قرار دارد

خبرگزاری تسنیم: رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعدیل قیمت‌های داخلی، اصلاح تعرفه‌های وارادات و صادرات و ... را لازمه مهار قاچاق در کشور دانست و گفت: کشور ما از نظر قاچاق، جزء کشورهایی است که بیشتر در معرض این معضل اقتصادی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حبیب الله حقیقی در جمع دبیران کمیسیون‌های استانی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: ستاد مرکزی و کمیسیون‌های استانی می‌توانند با بهره بردن از ظرفیت و توانمندی دستگاه‌هایی که به هر نحوی در ارتباط با مبارزه با قاچاق کالا و ارز وظایفی دارند، در امر کاهش این معضل موثرتر اقدام کنند.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قاچاق را زاییده شرایط و سیاست‌های اقتصادی ناسالم دانست و گفت: با روان سازی روند تجارت قانونی و سالم سازی فرآیند صادرات و واردات، دیگر قاچاق برای قاچاقچیان کالا و ارز به صرفه نبوده و در نتیجه این معضل از بین خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر  برای واردات رسمی باید ضمن پرداخت هزینه بیشتر و صرف زمان زیادتر، مراحل متعددی را طی کرد تا هدف تحقق یابد. در حالی که قاچاقچی کالا با هزینه کمتر و در زمان کوتاهتر و بدون گذراندن مراحل صدور مجوز به راحتی به هدف خود دست پیدا می‌کند که این امر لزوم اصلاح فرآیندها را بیش از پیش ضرورت می‌بخشد که خوشبختانه این رویکرد در گمرک ایران در پیش گرفته شده و با سیستمی کردن فرآیندهای گمرکی، روند رو به جلو در اصلاح رویه گمرکی داشته‌ایم و آمارهای شش ماهه نخست سال جاری در مقایسه با سال گذشته موید بهبود وضعیت و در نتیجه کاهش حجم قاچاق است.

حقیقی با تاکید بر اینکه کار مبارزه با قاچاق، تک بعدی و تک محوری نیست،گفت: لازم است دستگاه‌های مختلف به صورت هماهنگ عمل کرده تا شاهد اصلاح رویه ها و دستورالعمل‌ها و در عین حال سهل شدن تجارت قانونی باشیم.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین برنامه ریزی چند جانبه، اتخاذ تصمیم در حوزه‌های متعدد، هم پوشانی و هماهنگی بین دستگاهی و نظارت مؤثر در برخی موارد، تعدیل قیمت‌‎های داخلی و یا اصلاح تعرفه‌های صادرات و واردات را لازمه مهار قاچاق در کشور دانست و گفت: کشور ما از نظر قاچاق، جزء کشورهایی است که بیشتر در معرض این معضل اقتصادی قرار دارد.

وی به توجیه‌های ارائه شده در ادوار گذشته در مورد نیاز کشور به ورود کالا با توجه به شرایط اعمال تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: شاید در گذشته عده‌ای با این توجیه، میل به ورود اجناس به صورت قاچاق را از روی ناچاری اعلام می‌کردند اما اصل بر این است که بتوانیم با برنامه ریزی و ارایه طرحی جامع، مسیری را تعریف کنیم که به سمت توقف رشد این پدیده مذموم و کاهش آن گام برداریم.

حقیقی از بین رفتن مساله قاچاق را با توجه به گستردگی این حوزه، امری محال دانست و گفت: با توجه به این مساله، ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز به دنبال اتخاذ تدابیری در راستای کنترل، محار و کاهش حجم قاچاق کالا است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر ضرورت گام نهادن در مسیر تحقق مهار قاچاق را موجب تدوین طرح جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد و گفت: در همین ارتباط با جمع آوری نقطه نظرات همه دستگاه‌های عضو ستاد و دبیران استانی طرح جامع مبارزه با قاچاق کالا وارز در کشور تدوین شده است تا مبتنی بر چشم اندازی مشخص با برنامه ریزی دقیق حرکت کنیم و عمل کردن بر اساس برنامه را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم.

وی از جمله موارد تدوین شده در طرح جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز را شفاف سازی گردش پول و ارز، سامان بخشی و قانونمدسازی نظام توزیع کالا، حمایت هدفمند از تولید داخلی و ساماندهی مبادلات مرزی اعلام و خاطرنشان کرد: در این طرح به تبیین وضعیت مطلوب در یک افق مشخص و تدوین استراتژی‌ها و برنامه‌های مورد نیاز برای حرکت به سمت وضع مطلوب اقدام کرده‌ایم و انتظار داریم کمیسیون‌های استانی نیز با توجه به ضرورت‌های ما، نیازهای منطقه‌ای و استانی خود برنامه‌ای روشن تدوین و اقدامات کمیسیون را بر اساس برنامه‌ای هدفمند طرح ریزی کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon