تلاش سازمان‌ ملل برای کاهش تحریم‌ ایران/لوئیس:شهید خداکرم دوست خوبم بود


تلاش سازمان‌ ملل برای کاهش تحریم‌ ایران/لوئیس:شهید خداکرم دوست خوبم بود

خبرگزاری تسنیم: نماینده سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به تلاش برای کاهش تحریم‌ها بر علیه ایران از رونمایی یک‌هزار دستاورد آژانس‌های سازمان ملل در ایران خبر داد و گفت:سالها پیش شهید خداکرم دوست خوبم را در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر از دست دادم.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، گری لوئیس در نشست خبری به مناسبت روز ملل متحد که در دفتر سازمان ملل متحد در تهران برگزار شد، اظهار داشت: نمایندگی سازمان ملل متحد در تهران با تعداد 400 کارمند فعالیت می‌کند که 90 درصد آنها ایرانی هستند و بیشترین فعالیت‌های آژانس‌های تخصصی این سازمان در ایران در زمینه‌های بشردوستانه تعریف می‌شود. این نشست نیز به مناسبت تولد سازمان ملل متحد و گذراندن 69 سال از این سازمان است که آن را با برگزاری برنامه‌های متعدد جشن خواهیم گرفت.

وی با تشریح برنامه‌های دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در ایران در هفته ملل متحد از جمله تعامل با اساتید دانشگاهی با برگزاری برنامه‌ای در دانشگاه تهران و پرداختن به چالش‌های پیش روی سازمان ملل متحد عنوان کرد: در هفته سازمان ملل متحد معاون دبیر کل سازمان ملل متحد به ایران می‌آید و با شخصیت‌های عالی‌رتبه ایران دیدار خواهد کرد.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره گزارش حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره ایران تصریح کرد: این گزارش‌ها برای بسیاری از کشورها تهیه می‌شود که هر دو سال یک‌بار توسط گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد تهیه و دبیر کل سازمان ملل آن را ارائه می‌دهد که مرکز تهیه این گزارشات در ژنو و نیویورک است، ولی فعالیت‌های ما در حوزه بشر دوستانه تعریف می‌شود و بر اساس اهداف تاسیس سازمان ملل متمرکز بر صلح و عدالت و توسعه آن فعالیت می‌کنیم.

ایران دارای ثبات است

لوئیس درباره نقش سازمان ملل در مناقشات جهان از جمله منطقه خاورمیانه عنوان کرد: بحث صلح از دغدغه‌های اصلی سازمان ملل متحد است. متاسفانه در خاورمیانه درگیری‌های زیادی است ولی ایران دارای ثبات است به خاطر همین نمایندگان ارشد سازمان ملل متحد در یک سال اخیر مراودات بسیاری با مسئولان ایرانی داشته‌اند ولی در مجموع سازمان ملل متحد در زمینه حل مناقشات و درگیری‌ها فقط یک نقش ماموران اجرایی را برعهده دارد.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران درباره معضلات کمبود آب نیز عنوان کرد: یکی از بزرگترین تهدیدهای بشر کمبود آب است که این مسئله در خاورمیانه و ایران به وضوح مشاهده می‌شود. در این زمینه دو مشکل وجود دارد اول اینکه به چه صورت از منابع آب استفاده کنیم و از طرف دیگر عوامل تغییرات آب و هوایی و اقلیم خشک در ایران نیز مطرح است که کارهای بسیاری باید انجام شود.

وی به خشکسالی در سیستان و بلوچستان، دریاچه ارومیه، مناطقی از زاگرس و مناطقی از مشهد اشاره کرد و گفت: بنده از سیستان بازدید داشتم واقعاQ شهروندان عاجز بودند. جامعه‌ای را دیدم که زمانی صیاد بودند و با آب بزرگ شدند. شاید به آنها کمکی می‌شود ولی فایده‌ای ندارد چون آنها باید به فرزندانشان غذا دهند و بزرگشان کنند.

لوئیس به خشکسالی‌های هیرمند در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دولت ایران در زمینه خشکسالی به جِد فعالیت می‌کند و حتی در صحبت‌های رئیس جمهور روحانی نیز این دغدغه‌ها وجود داشت و خانم ابتکار و وزیر نیرو نیز این تهدیدها را هشدار می‌دهند.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران درباره راه‌حل‌های برای برطرف کردن معضل کمبود آب بیان داشت: آب در ایران مجانی است در حالیکه ایران یک کشور خشک به حساب می‌آید. باید مدیریت مصرف آب اصلاح شود. آمارهای رسمی دولت ایران نشان می‌دهد 90 درصد آب استفاده شده در ایران برای کشاورزی است که دو سوم آن تبخیر می‌شود و یک سوم نیز در امورات شخصی مصرف می‌شود بنابراین باید این روند تغییر کند.

وی تصریح کرد: ما با شرکای ایرانی در این زمینه همکاری داریم به خصوص درباره دریاچه ارومیه. به هر حال با اتفاقاتی که افتاد بسیاری از جریان‌های آب به دریاچه ارومیه کاهش یافت، بنابراین باید طی 15 سال آینده این آب‌ها به دریاچه ارومیه باز گردد و کشاورزی نیز اصلاح شود ولی پیام من در این باره این است که ما در زمینه آب دچار مشکل هستیم ولی می‌توان برای آن کاری کرد.

لوئیس در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره نقش سازمان ملل متحد که روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود به طوریکه بر اساس باورهای جوامع مختلف، سازمان ملل متحد در موقعیت‌هایی که باید نقش خود را به خوبی ایفا کند نمی‌تواند مثمر ثمر باشد، عنوان کرد: بنده نمی‌دانم این نقش ضعیف سازمان ملل متحد با چه روشی اندازه‌گیری شده است؟ در حالیکه ما معتقد هستیم مشارکت سازمان ملل متحد با جمهوری اسلامی ایران بسیار افزایش پیدا کرده است. در ماه‌های اخیر هر بار تلویزیون را روشن می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که چادرهای آژانس‌های سازمان ملل متحد و سبدهای غذایی یونیسف بین نیازمندان تقسیم می‌شود. بنده در کشورهای اسلامی در حوزه سازمان ملل کار کردم. علی‌الخصوص در زمینه مبارزه با مواد مخدر که تجربیاتی هم در اندونزی داشتم.

وی در ادامه پاسخ به پرسش‌ها درباره نقش ایران در مبارزه با مواد مخدر نیز بیان داشت: تلاش ایران برای مبارزه با مواد مخدر و قاچاق و سوء استفاده‌هایی که از این معضل می‌شوند یک بحث دانشگاهی و علمی نیست. بنده نظر شخصی خود را عنوان می‌کنم، 20 سال قبل کار بنده مبارزه با مواد مخدر در مرزهای سیستان و بلوچستان و پاکستان بود. با نیروی انتظامی ایران همکاری می‌کردم حتی سوار جیپ می‌شدم و گردوغبار شن‌ها بر روی سر و گردن من نشسته است و حتی با بلدوزر کار کردم تا وضعیت راه را درست کنم. در آن سال‌ها یک تا دو نفر از دوستان خوبم از جمله ژنرال حاجی خداکرم که شهید شد را از دست دادم (شهید جواد حاجی خداکرم فرمانده اسبق ناحیه انتظامی سیستان و بلوچستان). بنابراین سازمان ملل متحد هیچ زمانی عنوان نمی‌کند که از کارهای ایران در مبارزه با مواد مخدر تقدیر نمی‌کند.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران تصریح کرد: بنده همیشه تاکید دارم که ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر ایثارگری‌های بسیاری دارد کشته‌ها و مجروح‌های بسیاری داده است.

لوئیس در ادامه و در پاسخ به نقدهایی درباره نقش ضعیف سازمان ملل متحد در مناقشات عنوان کرد: این مسئله را باید در این مبحث تعریف کنیم که سازوکار تشکیل سازمان ملل متحد در سال 1945 به چه صورت بوده است؟ بنابراین ما باید بیشتر نگاهمان ایده‌آلی باشد البته این مسئله نیز مطرح می‌شود که در این زمینه آیا توان اقتصادی بر سازوکارهای شورای امنیت تاثیرگذار است یا خیر؟

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران درباره تاثیرات منفی تحریم‌ها بر مردم ایران و نقش سازمان ملل متحد در این باره برای کاهش این فشارها عنوان کرد: تحریم‌ها توسط کشورهای عضو سازمان ملل متحد انجام می‌شود نه توسط ما (صندوق‌های جمعیت ملل متحد). 15 کشور در شورای امنیت هستند که تحریم‌های چندجانبه را به اجرا درآوردند و چند کشور نیز برخی تحریم‌ها را اعمال کردند، البته تحریم‌ها موارد خاصی را در بر داشت.

لوئیس بیان داشت: سازمان ملل به مسئولان ایرانی پیشنهاد کرده است در زمینه تاثیرات منفی تحریم‌ها بر شهروندان اندازه‌گیری کند و میزان اثر آن را اعلام کند، حتی دبیر کل سازمان ملل نیز درباره تحریم‌ها ابراز تاسف کرد. ولی در مجموع ما سعی می‌کنیم اثرات منفی تحریم‌ها را محدود کنیم.

وی درباره مبارزه با تروریسم و نقش سازمان ملل در این باره اعلام کرد: هنوز در دنیا یک تعریف مشخص از تروریسم وجود ندارد. ولی سازمان ملل متحد سعی می‌کند 4 کار را در این رابطه انجام دهد که شامل کاهش شرایطی که منجر به ارتکاب به کارهای تروریستی شود، همچنین ظرفیت‌سازی برای مبارزه با تروریسم و تامین منابع مالی برای آن و در نهایت تشویق برای پیوستن به کنوانسیون‌های حقوق بشر است. به هر حال برخی تخریب‌ها از طریق تروریسم غیرقابل جبران است، بنابراین لازم است قضات و نیروهای انتظامی برای اینکه حق را به حقدار برسانند آموزش‌های خاصی را فرا گیرند.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در پاسخ به نقدی درباره اینکه سازمان ملل متحد قدرتمند کجاست؟ عنوان کرد: درباره این مسئله اگر بخواهم صحبت کنم یک بحث مفصل و فلسفی بوجود می‌آید به هر حال در تاریخ 5 تا 6 هزار ساله گذشته هیچ سازمانی مانند سازمان ملل متحد نبوده است. در حالیکه جوامع با تشکیل گروه‌هایی تقسیم‌بندی‌هایی برای خود در نظر گرفتند و حتی با هم جنگیدند ولی پس از جنگ جهانی دوم؛ میزان تخریب‌ها آنقدر بالا بود که تصور ادامه این مسیر دیگر امکانپذیر نبود بنابراین سازمان ملل متحد تشکیل شد.

کوفی‌عنان عنوان می‌کرد مشکلات بدون پاسپورت

لوئیس ادامه داد: ولی باید به این مسئله توجه داشت که آیا سازمان ملل متحد قدرتمندی که عنوان می‌شود بر اساس ساختار تاسیس خود وجود خواهد داشت که این مسئله را باید با توجه به چالش‌هایی مانند بیماری‌ها، تغییرات هوایی، رشد بیابان‌ها و چالش‌های تروریسم در نظر داشت و به همه این چالش‌ها به صورت تخصصی پرداخت. همانطور که «کوفی‌عنان عنوان می‌کرد مشکلات بدون پاسپورت». بنابراین سازمان ملل متحد شاید 69 سال از عمر آن گذشته است اما واقعاً سازمان جوانی است. دبیر کل سازمان ملل متحد نیز نمی‌تواند یکجانبه تصمیم بگیرد زیرا سازمان ملل یک دولت جهانی نیست و تصمیماتش به اجماع و همگرایی بستگی دارد.

وی در ادامه و در توضیح بیماری‌های مختلفی مانند ابولا که در دنیا مطرح است، بیان داشت: بیماری‌های واگیر مانند ابولا خیلی نگران‌کننده شده است، البته بیما‌ری‌های دیگری مانندد مالاریا، سل و ایدز نیز نگران‌کننده است. مثلاً مالاریا بسیار قابل گسترش است ولی ایران به خوبی می‌تواند در این حوزه‌ها پیشگیری و اقدام کند. از آن طرف بیماری‌های غیرواگیر مانند قند، دیابت و مشکلات قلبی و عروقی نیز بسیار شیوع پیدا کرده است به خصوص در ایران که با افزایش رفاه؛ سبک زندگی ایرانیان نیز تغییر کرده است.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در خصوص مشکل ریزگردها در ایران نیز گفت: خیلی از این ریزگردها در حال حاضر وارد مناطق زاگرس و اهواز می‌شود که از طریق عراق وارد ایران شده است. ما با آژانس‌های مرتبط در عراق برای کاهش این ریزگردها همکاری می‌کنیم ولی به دلیل محدودیت‌های امنیتی در عراق با مشکلاتی مواجه هستیم، ولی مسلماً یکی از اولویت‌های ما حل مشکلات ریزگردها است.

لوئیس در ادامه به دریافت کمک مالی از ژاپن برای برطرف کردن برخی از مشکلات دریاچه ارومیه نیز اشاره کرد.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران درباره بعضی نگرانی‌ها از کمپ‌های سازمان ملل که مهاجران و پناهندگان در آن دچار مشکل می‌شوند، گفت: البته باید تعاریف پناهندگان و مهاجران را به خوبی آگاه باشیم زیرا پناهندگان کسانی هستند که از مرز عبور می‌کنند، ولی مهاجران احتیاج به عبور از مرز ندارند. زیرا پناهندگان به حمایت نیاز دارند ولی مهاجران به دنبال یک شرایط اقتصادی بهتر هستند.

افاغنه ای که از ایران به آمریکا رفتند

وی درباره مشکلات پناهندگان سوری اعلام کرد: بنده درباره مشکلات پناهندگان سوری نمی‌توانم اظهارنظر کنم چون در آنجا کار نکردم و اطلاعی ندارم ولی درباره پناهندگان ایران باید عنوان کنم که در سه دهه اخیر ایران برای پناهندگان افغانه و عراق کارهای بسیار زیادی انجام داده است. ما نیز چند کار برای آنان انجام می‌دهیم که مهمترین آن تسهیل بازگشت پناهندگان به کشور متبوعشان و همچنین کمک در زمینه بهداشت آنان و در نهایت انتقال آنان به یک کشور ثالث است که بیشتر پناهندگان افاغنه در ایران به کشورهای فنلاند، آمریکا و ایرلند اعزام شده‌اند.

لوئیس اظهار داشت: ایران واقعا در 3 دهه اخیر کارهای عمده‌ای برای پناهندگان انجام داده است از جمله برای درآمدزایی آنها و ارتقای بهداشت آنان که سازمان ملل نیز از این فعالیت‌ها حمایت کرده‌ است در حال حاضر 900 هزار پناهنده ثبت‌نام شده افاغنه در ایران وجود دارد و آمار قابل توجهی نیز ثبت‌نام نکردند و تعدادی از این پناهندگان نیز عراقی هستند، ولی تمام تلاش ما این است که زندگی این پناهندگان با کرامت انسانی عجین شود.

واکنش سازمان ملل درباره اسید پاشی

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران در پاسخ به یکی از پرسش‌ها درباره رخدادهای چند روز اخیر در ایران در زمینه اسیدپاشی و موضع سازمان ملل متحد عنوان کرد: بنده نیز از رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی این اخبار اسیدپاشی که معتقدم یک خشونت بربرگونه علیه زنان است را شنیدم. این معضل در کشورهای آسیای شرقی نیز مشاهده می‌شود زیرا بنده در آن کشورها کار کردم و از این بابت اطلاع دارم.

وی ادامه داد: خوشبختانه مقامات ارشد و سیاسی ایران از این حرکت خودسرانه کسی که به زنان حمله می‌کند انتقاد داشتند، به هر حال رسیدگی به این مسائل مربوط به نیروی انتظامی می‌شود، علی‌الخصوص اینکه این یک مسئله داخلی ایران است و ایران توانمندی برخورد با این مسئله را دارد، ولی سازمان ملل نیز حمایت خود را برای برخورد با این معضل اعلام می‌کند. نظر شخصی بنده حمایت از کرامت زنان و پیشگیری از چنین معضلاتی است و در مجموع ما همیشه با قاچاق زنان، ازدواج‌های اجباری و کار اجباری مخالف بودیم.

رونمایی از یک هزار دستاورد سازمان ملل در ایران

لوئیس در پایان خاطرنشان کرد: در هفته ملل متحد مقامات ارشد سازمان ملل در ایران حضور می‌یابند و سندی رونمایی می‌کنند که دستاورد 2 ساله در سال‌های 91 و 92 در بخش فعالیت‌های نمایندگی سازمان ملل متحد است. بنده وقتی این سند را مطالعه می‌کنم از یک هزار دستاوردی که در این سند قید شده است بسیار احساس رضایت می‌کنم، بنابراین کسانی که می‌خواهند آگاه شوند سازمان ملل متحد در ایران چه می‌کند حتماً این سند را مطالعه کنند.

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon