انبارهای سلاح قذافی؛ چالش امنیتی کشورهای همسایه


انبارهای سلاح قذافی؛ چالش امنیتی کشورهای همسایه

خبرگزاری تسنیم: تنش میان گروه های گوناگون در لیبی نه فقط پیچیدگی اوضاع این کشور را به همراه داشته، بلکه نگرانی از خطر سلاح های بازمانده از دوره حاکمیت «معمر قذافی» امنیت کشورهای همسایه لیبی و دیگر کشورهای منطقه را هم با تهدید روبرو کرده است.

 

 

 به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، روزنامه «العرب» چاپ لندن ششم آبان گزارش کرد: ارتش لیبی با یورش نظامی گسترده در شهرهای بنغازی، طرابلس و درنه که گروه های مسلح و دیگر گروه های تندرو برای در اختیار گرفتن نهادهای دولتی در آنها هزاران حساب باز کرده بودند توانست پایگاه های مهم گروه تروریستی «انصار الشریعه» را به کنترل خود در آورد.

تحلیلگران در اختیار گرفتن پایگاه گروه های تروریستی را شکست کمر شکن برای این گروه ها می دانند.

«صالح المبروکی» پژوهشگر لیبیایی، ششم آبان در این باره به شبکه «غد العربی» لندن گفت: ارتش لیبی توانست پایگاه های مهم گروه تروریستی انصار الشریعه را در اختیار گیرد و این گروه ها، افزون بر اینکه پایگاه نظامی خود را از دست دادند، در نزد مردم منطقه هم از هیچ پایگاهی برخودار نیستند.

وی افزود: راهبرد ارتش لیبی بسیار موفقیت آمیز بود و شهرها بنغازی و درنه از همه طرف ها محاصر شدند و نیروهای ارتش لیبی در خیابان های این شهر سرگرم نبرد با تندروها و تروریست ها هستند.

بیشتر شهرهای لیبی به ویژه طرابلس و بنغازی از درگیری های مسلحانه میان گروه های مسلح رنج می برند و میان جریان های لیبرال و اسلام سیاسی این کشور هم بحران حاکم است.

** لیبی، سومالی دیگر

در حالی که بیش از سه سال از انقلاب مردم لیبی و کشته شدن سرهنگ معمر القذافی سپری می شود، این کشور هنوز روی آرامش را به خود ندیده است. درگیری های پیوسته میان گروه های گوناگون اوضاع را پیچیده کرده و سایه مرگ در سراسر لیبی گسترده شده است.

ساختار قبیله ای در لیبی و وجود سلاح در دست مردم این کشور سبب شده است تا ناامنی بیشتر شود.

در این پیوند، روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن دوم آبان در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: پیش بینی می شد که شهرهای لیبی به ویژه پایتخت این کشور جشن های شادی و پایکوبی را به سبب سالگرد کشته شدن معمر القذافی (در بیست و هشتم مهر1390خورشیدی) و سرنگونی نظام وی شاهد باشند، اما عکس این اتفاق رخ داده، غم و اندوه در سراسر کشور خیمه زده و کشت و کشتار یکی از مهمترین عنوان های بحران است و تنش میان شبه نظامیان هر روز گسترده تر می شود.

به نوشته روزنامه رای الیوم، هنگامی که مردم لیبی، نظام حکومتی سرهنگ معمر القذافی را سرنگون کردند بیشتر آنان پیش بینی می کردند که لیبی تبدیل به دبی دیگری شود، اما عکس این خواسته رخ داد و این کشور به سومالی دیگری تبدیل شد.

بیشتر مردم این کشور اکنون در رویای مهاجرت به کشور دیگری هستند و لیبی و ساحل هزار کیلومتری آن به مکانی برای مهاجرت مردم این کشور به خارج تبدیل شده است.

همچنین روزنامه «السفیر» لبنان ششم آبان نوشت: لیبی امروز بر سر چند راهی قرار گرفته است. پس از سپری شدن بیش از سه سال از کشته شدن قذافی امروز در همه مناطق لیبی هرج و مرج در جریان است.

در شرایطی که ابرهای تیره تروریستی بر فضای کلی کشورهای عربی سایه افنده است مردم لیبی نگران هستند که کشورشان به دولتی شکست خورده تبدیل شود و در آتشفشانی از خون غرق گردد.

در لیبی همه همزمان هم انقلابی و هم مسلح هستند. همه شعار از انقلاب و دستاوردهای انقلابی سر می دهند. شبه نظامیان در این کشور پس از کشته شدن معمر القذافی مانند قارچی رشد کرده اند.

به گزارش سی ام مهر تارنمای شبکه خبری «محیط» امارات با وجود اینکه سه سال از کشته شدن سرهنگ معمر القذافی رییس جمهوری پیشین لیبی سپری می شود بازهم مردم این کشور به آرمان های انقلابی خود دست نیافته اند. اکنون به سبب وجود اختلاف ها و تنش ها میان طرف های گوناگون تاسیس دولتی یکپارچه در لیبی فقط به یک رویا تبدیل شده است.

ساختار قبیله ای و وجود سلاح در دست مردم در روند سیاسی این کشور تاثیر گذار است.

لیبی سه سال پس از سرنگونی قذافی از مکانی امن به جنگلی تبدیل شده است که در آن شناسایی انقلابیون واقعی و تروریست های تندور بسیار سخت است.

به نوشته تارنمای شبکه خبری المحیط، از چالش هایی که دولت لیبی با آن دست و پنجه نرم می کند، اندیشه دولت فدرالی است. در نتیجه ضعف دولت مرکزی در طرابلس در شرق این کشور میان جریان های اسلام گرا، ملی گرا و دیگر جریان ها بر سر منابع نفتی، مرزها و تجارت اسلحه تنش حاکم است.

برخی از این جریان ها به سلاح های بازمانده از دوران قذافی دست یافته و تلاش می کنند تا اصول دولت فدرال را در کل کشور تقویت کنند.

** آثار تنش های لیبی بر دیگر کشورها

انبارهای سلاح قذافی با سقوط وی به دست شبه نظامیانی افتاد که در برکناری وی تقش داشتند. اکنون لیبی به منبع اصلی قاچاق اسلحه و تجهیزات نظامی به کشورهای آفریقایی و برخی از کشورهای خاورمیانه تبدیل شده است.

در این پیوند، تارنمای مرکز مطالعات «الجزیره» قطر بیست و نهم مهر در گزارشی به قلم «عبید إمیجن» نویسنده موریتانیایی نوشت: پس از فروپاشی نظام قذافی، انتشار سلاح در منطقه ساحل آفریقا بحرانی شدن اوضاع را سبب شد. در آغاز تاجران مدنی به قاچاق سلاح از لیبی دست می زدند، اما طولی نکشید که شبکه های پیچیده ای برای قاچاق سلاح از لیبی شکل گرفت. این شبکه ها اکنون در مرزهای لیبی فعال هستند. در میان افراد این گروه ها، مردانی وجود دارند که در پیمودن پستی و بلندی مرزها و بیابان ها از مهارت ویژه برخوردارند و وجود این افراد قاچاق سلاح از لیبی به سوی مالی، نیجریه، سودان، آفریقای مرکزی، تونس و الجزایر را امکان پذیر کرده است.

بر پایه این گزارش، از لیبی به 14 کشور سلاح قاچاق شده است؛ به طوری که برخی از گزارش ها نشان از این دارد که بیش از 45 میلیون قبضه سلاح از این کشور آفریقایی به خارج از مرزها قاچاق شده است. قاچاق سلاح از لیبی به کشورهای آفریقایی چالش های امنیتی بسیاری را در این کشورها سبب شده و هنوز هم هیچ تدبیری برای رویارویی با خطر این سلاحها اندیشیده نشده است. چنین مساله ای باعث می شود تا در آینده کشورهای آفریقایی زیر شبح و سیاهی تهدید قرار گیرند.

به نوشته بیست و نهم مهر تارنمای مرکز پژوهش های الجزیره، بسیاری از کشورها در منطقه ساحلی با شورشیانی روبرو هستند که نقطه آغاز یورش های آنان لیبی است. عملیات قاچاق سلاح از لیبی به سوریه و مصر در تقویت قدرت گروه های تروریستی نقش داشته است. همچنین قاچاق سلاح از لیبی به تونس، سومالی و الجزایر در قدرت گیری گروه های تروریستی سهم داشته است. گزارش ها نشان از این دارد که گروه تروریستی بوکوحرام توانسته است از راه های اصلی در شمال نیجر و غرب چاد سلاح هایی را از لیبی به سوی نیجریه منتقل کند.

همچنین تارنمای شبکه خبری المحیط امارات سی ام مهر گزارش کرد: لیبی اکنون به نقطه جذب انواع ایدئولوژی های تندروانه تبدیل شده است؛ به طوری که اکنون نه فقط در عرصه داخلی نسبت به اوضاع این کشور احساس نگرانی می شود، بلکه کشورهای همسایه هم نسبت به تاثیر پذیری از آشوب های لیبی ابراز نگرانی می کنند.

به نوشته المحیط آثار منفی رخدادهای لیبی در اوضاع سوریه تاثیر داشته است؛ به طوری که شمار تروریست هایی که از لیبی روانه سوریه شده اند در همسنجی با تروریست های دیگر کشورها از آمار بسیار بالایی برخودارند. همچنین این کشور سرچشمه سلاح هایی است که در سوریه به دست دهشت افکنان می رسد.

همچنین روزنامه العرب چاپ لندن دوم آبان نوشت: مشکل لیبی با تروریست ها فقط رویارویی با گروه تروریستی انصار الشریعة در بنغازی یا گروه فجر لیبی در طرابلس نیست، بلکه خطر دیگری که در این باره وجود دارد تبدیل شدن منطقه به پناهگاه و گذرگاهی امن برای تروریست های لیبیایی و خارجی است.

کارشناسان می گویند تروریست ها از گذرگاهی موسوم به «مثلت السلفادر» که در مرزهای مالی، نیجریه و الجزایر است در رفت و آمد هستند. همچنین این گذرگاه به مکانی امن برای مهاجران غیر قانونی، قاچاقچیان و تروریست هایی تبدیل شده است که در شمال آفریقا، در حال آمد و شد هستند.

«محمد محمود الفزانی» کارشناس لیبیایی، دوم آبان به روزنامه العرب گفت: جنوب لیبی به پناهگاه تندروها تبدیل شده است و به سختی می توان مرزهای نیجریه، لیبی و الجزایر را کنترل کرد.

وی افزود: به راحتی می توان در این منطقه پهناور رفت و آمد کرد و هیچ نیرویی نمی تواند ادعا کند که بدون داشتن به روزترین فناوری ها می تواند اوضاع این منطقه را زیر نظر داشته باشد.

سرهنگ «احمد المسماری» دوم آبان به روزنامه العرب گفت: ارتش لیبی از کمبود امکانات و منابع رنج می برد و نمی تواند در این منطقه پهناور گشت منظمی داشته باشد و درگیری های سخت ارتش در شمال لیبی برای به دست گرفتن کنترل شهرهای بنغازی و طرابلس هم در ناتوانی ارتش نقش داشته است.

در پایان باید گفت شبه نظامیانی که سه سال پیش برای سرنگونی نظام قذافی وارد کارزار شده بودند، اکنون مسئول شکست لیبی و آشوب ها در این کشور هستند. درگیری های پی در پی میان گروه های گوناگون نیز پیچیدگی اوضاع را سبب شده و قاچاق سلاح از این کشور به دیگر کشورها چالش های بسیاری را برای این کشورها به همراه داشته است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon