حفظ حجاب برایمان مهم‌تر از گرفتن مدال بود/شرط راهیابی کبدی فارس به لیگ برتر


حفظ حجاب برایمان مهم‌تر از گرفتن مدال بود/شرط راهیابی کبدی فارس به لیگ برتر

خبرگزاری تسنیم: عضو تیم ملی کبدی و دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی گفت: گاه پیش می‌آمد که به خاطر حفظ حجاب‌ و پوشش امتیازهایی را هم از دست می‌دادیم ولی حفظ حجاب برایمان مهم‌تر از گرفتن مدال بود.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در بازی‌های آسیایی بانوان ورزشکار کشورمان مدال‌های رنگارنگی گرفتند و در این میان تیم کبدی بانوان مدال نقره را کسب کردند.

سعیده جعفری از بازیکنان تیم ملی کبدی بانوان کشورمان، از خطّه دلاورخیز فارس برخاسته که مصاحبه زیر حاصل گفت‌وگوی تسنیم با اوست:

تسنیم: لطفاً خودتان را معرفی کنید و بگوئید چند سال است که کبدی کار می‌کنید؟

جعفری: سعیده جعفری و متولد 1372 هستم. از سال 1385 با ورزش کبدی آشنا و از سال 1388 وارد عرصه تیم ملی شدم و خوشبختانه امسال فیکس بازی‌های آسیایی اینچوئون شدم. 

تسنیم: کبدی را چطور انتخاب کردید؟

جعفری: رشته اصلی من تکواندو بود و خدا را شکر می‌کنم که از همان ابتدا تکواندو را پیش گرفته بودم، چون تکواندو کمک زیادی به من برای موفقیت در این رشته کرد. کبدی یک رشته هیجان‌آور است و من آدم هیجانی‌ام و باید انرژی‌ام تخلیه شود و در ورزش کبدی واقعاً این اتفاق می‌افتد.

تسنیم: در مورد رشته کبدی کمی توضیح می‌دهید؟

جعفری:کبِدی که اصلش کَبَدی است، به معنی مبارز و مبارز طلبیدن است. مهد کبدی کشور هندوستان و یک رشته تیمی است. کبدی از بخش‌های مختلف تشکیل شده از جمله کبدی ساحلی، کبدی استاندارد و کبدی سالنی. من در کبدی استاندارد فعالیت می‌کنم  و یک چهارچوب خاصی دارد. زمینی که رویش کبدی کار می‌شود زمین تاتمی نام دارد. تاتمی مثل زمین مسابقات تکواندو است و 7 نفر در زمین قرار می‌گیرند.

7 نفر تیم مقابل و یک نفر به‌ عنوان مهاجم حمله می‌کند به تیم مقابل که مدافعان هستند. بازیکنی که حمله می‌کند 30 ثانیه وقت دارد که حمله کند در زمین و بازیکنان مهاجم را تاچ کند و باید کبدی را هم بیان کند در عین 30 ثانیه‌ای که دارد کار می‌کند، سرعتش را دارد کم و زیاد می‌کند باید کبدی را هم تکرار کند.

باید پشت سر هم بگوید کَبَدی، کَبَدی، کَبَدی و اگر زمانی ‌که دارد تکرار می‌کند بین آن‌ها وقفه بیفتد و کلمه کبدی‌اش قطع شود، آن بازیکن 1 امتیاز از دست می‌دهد و به طرف مقابل داده می‌شود و بازیکن از زمین بیرون می‌آید.  نحوه تاچ کردن  و حمله را هم باید از مربی یاد گرفت و تکنیک‌های خاصی دارد و بیان تئوری تصویر روشنی از بازی نمی‌دهد باید بازی را از نزدیک دید.

تسنیم: آیا این مدال نخستین مدال برون‌مرزی شما بود و اصلاً فکر می‌کردید که در مسابقات آسیائی مدال کسب کنید و هنگام به دست آوردن مدال چه حسی داشتید و به چی فکر می‌کردید؟

جعفری: بله؛ این مدال اولین مدال برون مرزی من بود و از ابتدایی که کبدی را آغاز کردم و وارد تیم ملی شدم به تک‌ تک این لحظه‌ها فکر می‌کردم با این‌که از مدال طلا بازماندیم و مدال نقره گرفتیم ولی برای ما حکم طلا را داشت، چون نه تنها من بلکه تمام بچه‌هایمان زحمت کشیدیم و وقتی روی سکو رفتیم واقعاً احساس خوبی داشتم.

تسنیم: پس این آینده را برای خودتان از همان ابتدائی که وارد عرصه ورزش شدید، ترسیم می‌کردید؟ این ورزش در بازی‌های المپیک هم است یا در صحنه جهانی؟

جعفری: بله دقیقاً، نه در صحنه جهانی نیست و در حال حاضر سهمیه المپیک جهانی نداریم ولی من آن روز را می‌بینم که کبدی هم در مسابقات المپیک جهانی شرکت کند؛ چون نسبت به رشته‌های دیگر تازه تأسیس است. 

تسنیم: برای بازی‌های آسیائی  اردو هم داشتید؟ اردوی برون یا درون مرزی؟ و کیفیت اردو چگونه بود؟

جعفری: ما تقریباً مدت 8 ماه در اردو بودیم و در این فاصله چند ماه قبل از این‌که بازی‌های آسیایی شروع بشود برای مسابقات تدارکاتی به کره جنوبی و تایلند رفتیم. 15 روز آن‌جا بودیم 9 روز در کره جنوبی مسابقات دوستانه داشتیم و 5 تا 6 روز بعدش هم در تایلند بودیم. در مسابقات چون یکی از رقبای ما تایلند بود که خوشبختانه ما توانستیم تایلند را شکست بدهیم و کره هم که میزبان بود. اردوهای درون‌مرزی هم در گرگان برگزار شد چون گلستان مهد کبدی ایران است و خدا را شکر اردوها بسیار رضایت‌بخش بود. 

تسنیم: گلستان را مهد کبدی ایران نام بردید، ارتباطی با کشتی محلی آن‌جا ندارد؟

جعفری: ببینید کبدی در واقع ترکیبی از رشته کشتی و راگبی است، یعنی ما حالت زوگیری، حالت زنجیر، حالت قلاب و مچ‌گیری را داریم و همه این حرکات در کشتی هم انجام می‌شود یا حرکت‌های دیگر هم در هل دادن و حرکاتی که در راگبی است. دقیقاً می‌توانم بگویم ترکیبی از این 2 تا رشته است.در واقع شاید بتوان گفت کبدی در ایران همان زو قدیم بوده است  می‌توانم بگویم که در ایران هم قبل از هند بوده است ولی به اسم هندی‌ها تمام شده است.

تسنیم: هنگام دریافت مدال گریه می‌کردید، چرا؟

جعفری: ما آمده بودیم که طلا را کسب کنیم ولی واقعاً می‌شد و شدنی هم بود اما باخت ما مقابل هند سبب شد که همه ما گریه کنیم و من فکر می‌کنم اگر انگیزه اول بازی را تا آخر بازی حفظ می‌کردیم شاید می‌توانستیم طلا را کسب کنیم. فقط به خاطر باخت‌مان بود و به خاطر زحمتی که برای کسب طلا کشیده بودیم.

تسنیم: گفتید در بازی با هند انگیزه ابتدای بازی را نداشتید، چرا؟

جعفری: ببینید هند در کبدی بسیار قَدَر است و این در ناخودآگاه ما وجود داشت و برای ما یک مقدار جای شک، ترس، دلهره و اضطراب ایجاد شده بود. ابتدای بازی خیلی خوب پیش می‌رفتیم ولی وسط‌های بازی احساس کردیم در حد توانمان نیست و علاوه بر آن چون هندی‌ها هم از نظر چثه و قد خیلی از ما بزرگ‌تر و بلندتر بودند واقعاً به مدال نقره راضی نبودیم ولی فکر کردیم توانائیش را نداریم و کمی سرد شدیم.

تسنیم: مسابقات بعدی چه زمانی است؟

جعفری: مسابقات جهانی به میزبانی هندوستان و احتمالا در بهمن‌ماه است که ابتدا اردو و مسابقات دوستانه هست و پس از آن هم اعزام به مسابقات.

تسنیم: شرایط کبدی در بخش بانوان را در ایران و استان فارس نسبت به گذشته چطور ارزیابی می‌کنید؟

جعفری: نسبت به گذشته صد در صد بهتر شده، 4 سال پیش که مسابقات در گوانژو چین برگزار شد مدال برنز را کسب کرده بودیم و امسال همه تلاشمان را برای طلا کرده بودیم ولی مدال نقره را کسب کردیم. واقعاً تلاش بچه‌ها به چشم می‌آمد و سطح بازی‌ها،  مسابقات و اردو‌ها بسیار چشم‌گیر بود.

تسنیم: ملاک انتخاب برای تیم ملی چیست؟ و آیا زمانی که کبدی را شروع کردید فکر می‌کردید وارد تیم ملی شوید؟

جعفری: من از ابتدا که کبدی کار کردم همه هدفم تیم ملی بود اما دیدم نسبت به تیم ملی این نبود. ورود به تیم ملی مسئولیت می‌آورد و وقتی وارد شدی باید تا پایان ادامه دهی. هدف اصلی من این است که برای کشورم  مفید باشم.

تسنیم: سوالم منحصراً این است که وقتی کسی بخواهد وارد تیم ملی بشود، چه مراحلی را باید طی کند؟ چه ملاک‌هایی را باید داشته باشد تا  وارد تیم ملی شود؟

جعفری: کسی که هدفش این است که به تیم ملی برسد به نظر من باید اول ذهنش را آماده کند. روان سالمی داشته باشد و ذهنش را با ورزش آماده کند. به چیزهای منفی و به حاشیه‌ها فکر نکند باید ذهنش را متمرکز کند.

راه پیدا کردن به تیم ملی سلسله مراتبی دارد که ابتدا باید مسابقات شهرستان را بروند بعد منطقه‌ای و بعد استان و بعد کشوری و پس از آن ورود به تیم ملی است.  در رشته‌های کبدی که تیمی است باید ابتدا در مسابقات استان شرکت کرد پس از آن لیگ دسته یک و لیگ برتر و از هر استان به نمایندگی بهترین‌ها را انتخاب می‌کنند پس از آن اردوی تیم ملی و در نهایت هم انتخاب اعضای تیم ملی است.

تسنیم: حمایت مسئولان در ورزش بانوان و به‌ویژه در رشته کبدی چگونه است؟

جعفری: خد را شکر پرچم خانم‌ها در این مسابقات بالا بود . بیشتر مدال‌ها را خانم‌ها کسب کردند و این یک تلنگری بود و که مسئولان نگاه بیشتری نسبت به بانوان داشته باشند ولی در کبدی بانوان فدراسیون واقعا تبعیضی بین بانوان و آقایان قائل نبود ولی در سطح استانی باید بگویم باید بیشتر حمایت شود.

تسنیم: برای آینده‌تان و به‌ویژه آینده ورزشی‌تان چه چشم‌اندازی را در نظر گرفتید و چه دغدغه و نگرانی‌ را نسبت به این آینده دارید؟

جعفری: با این برد و کسب مدال نقره بازی‌های آسیایی هم مسئولیتم بیشتر شده و هم دغدغه‌هایم. باید خود را برای مسابقات بعدی آماده کنم علاوه برآن چون من دانشجو هستم این مسابقات سبب شد به درسم لطمه وارد شود و تنها چیزی که از مسئولان می‌خواهم این است که با حمایت خودشان کاری کنند تنها دغدغه ورزشکاران ورزش باشد و به چیز دیگری فکر نکنند تا بتوانند در ورزش نتایج مطلوبی را کسب کنند.

تسنیم: برای رفتن به اردوهای مختلف هزینه‌ها را فدراسیون می‌دهد یا خودتان؟

جعفری: پس از برگزاری هر 3 اردو بسته به بودجه فدراسیون حق اردوی بچه‌ها را می‌دهند ولی حق اردو مسافتی است یعنی مسافت اتوبوس را در نظر می‌گیرند نه کسی که بخواهد پرواز داشته باشد ولی فدراسیون تمام تلاشش را می‌کرد و من واقعا از مسئولان فدراسیون تشکر و قدردانی می‌کنم.

تسنیم: هیئت کبدی فارس چطور؟

جعفری: هیئت کبدی فارس تا حدودی کمک کرده‌اند ولی من توقع و انتظار بیشتری از ایشان دارم. هیئت کبدی فارس لیاقت دارند که به لیگ برتر راه یابند اما مدت‌هاست که در دسته یک مانده‌ایم ما چند مدت است که در دسته یک مانده‌ایم  باید کاری کنند که به لیگ برتر راه پیدا کنیم.لیگ برتر کبدی مثل لیگ برتر رشته‌های دیگر به صورت رفت و برگشتی است. در حال حاضر استان فارس و شیراز جزء دسته یک کبدی در کشور است.

تسنیم: اگر زمان به عقب برگردد باز هم کبدی را انتخاب می‌کنید؟

جعفری: اگر زمان به عقب برگردد و واقعاً بخواهم حقیقت را بگویم نه من کبدی را انتخاب نمی‌کردم. اصلاً سعی می‌کنم ورزش را به‌صورت حرفه‌ای کار نکنم چون ورود به ورزش و حرفه‌ای شدن در آن نه تنها در رشته کبدی بلکه در همه رشته‌های ورزشی ضمانتی برای آینده ورزشکار وجود ندارد و حقوق و مزایای آنچنانی ندارد بنابراین اگر به عقب برگردم ورزشکار می‌شدم اما نه به صورت حرفه‌ای.

تسنیم: در بازی‌ها با حجاب وارد شدید، دید بقیه کشورها نسبت به حجاب شما چه بود و راجع به حرکت داور کره‌ای برای حفظ حجاب بانوی کبدی‌کار ایرانی بگوئید.

جعفری: کشورهای همسایه واقعاً احترام زیادی برای پوشش ما قائل بودند این را به جدیت می‌گویم واقعاً ارزش و احترام زیادی قائل بودند و این دید سبب می‌شد که ما ایرانی‌ها به پوشش‌مان ببالیم.

در رشته ما که امکان درگیری و کنتاک زیاد است و با پوشش بودن خیلی سخت است ولی ما در همه شرایط تمرینی حتی در اوج تابستان هم با حجاب بودیم تا در مسابقات اذیت نشویم و بخاطر حجاب امتیازی از دست ندهیم.

درباره آن اتفاق هم باید بگویم که در حین بازی با هند مقنعه کاپیتان ما درآمد و در همین لحظه تیم هند آمدند حلقه زدند دور بازیکن که مشخص نباشد مقنعه‌اش درآمده، داور کره‌ای هم کتش را درآورد و روی سر بازیکن ما انداخت و این نشان می‌دهد که دیگر کشورها هم برای حجاب ما ارزش و احترام قائل هستند و واقعا جای تحسین داشت.

گاه پیش می‌آمد که به خاطر حفظ حجاب‌ و پوشش امتیازهایی را هم از دست می‌دادیم ولی حفظ حجاب برایمان مهم‌تر از گرفتن مدال بود.

تسنیم: خانواده‌تان چقدر در موفقیت شما نقش داشتند؟

جعفری: کبدی علاوه برآنکه خیلی نشاط‌آور و هیجان‌آور است ولی  آسیب‌هایش هم زیاد است به گونه‌ای که من پس از هر اردو با آسیب به خانه باز‌می‌گشتم با این حال خانواده‌ام بسیار مرا حمایت کردند و من از همین جا از همه و به‌ویژه پدر و مادرم تشکر می‌کنم. به ویژه برای مراسم استقبال که سنگ تمام گذاشته بودند و اگر حمایت‌های پدر و مادرم نبود هرگز به این جایگاه نمی‌رسیدم. گاه پیش می‌آمد که مجبور بودم ساعت 4 صبح برای تمرین دو بروم و پدرم با وجود آنکه شرایطش را نداشتند همراه من می‌آمدند که من تنها نباشم.

تسنیم: مشکلاتی که در هیئت کبدی فسا یا به‌طور کلّی ورزش فسا وجود دارد، چیست؟

جعفری: برای کسی که بخواهد در فسا ورزشی را به صورت حرفه‌ای کار کند، یک سالن بدن‌سازی استاندارد و یک پیست که مخصوص بانوان باشد نیاز است و مثل پیست حجاب شیراز که بانوان بتوانند به راحتی بروند آنجا بدوند و ورزش‌هایی را که می‌خواهند انجام دهند. 

تسنیم: سخن پایانی؟

جعفری: از تمام کسانی که در این مدت به من کمک کردند تا این مدال را کسب کنم تشکر می‌کنم، به ویژه از مسئولان دانشگاه آزاد فسا که همیشه مرا حمایت کردند، از رئیس اداره تربیت بدنی فسا و رئیس هیئت کبدی فسا که زحمت زیادی برای من کشیدند تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon