برنز و شرمن کری را در سفر عمان همراهی می‌کنند/ کری به چین و فرانسه هم سفر می‌کند

برنز و شرمن کری را در سفر عمان همراهی می‌کنند/ کری به چین و فرانسه هم سفر می‌کند

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه آمریکا روز ۱۳ آبان ماه برای رایزنی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با همتای فرانسوی‌اش دیدار می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد جان کری، وزیر خارجه این کشور از روز 4 نوامبر تا 12 نوامبر به عمان، چین و فرانسه سفر می‌کند. پیش از این گزارش شده بود آقای کری در سفر به عمان در روزهای نهم و دهم نوامبر با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، سرپرست تیم 1+5 در مذاکرات هسته‌ای درباره مذاکرات ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، جان کری را در سفر به عمان، ویلیام برنز، قائم مقام وزارت خارجه آمریکا و وندی شرمن، سرپرست تیم آمریکا در مذاکرات هسته‌ای همراهی خواهند کرد.

ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل – چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و امریکا- به علاوه آلمان 24 نوامبر 2013 (سوم آذرماه) در شهر ژنو سوئیس به یک توافق هسته‌ای موقت مهم دست یافتند.

بر اساس این توافق که «طرح اقدام مشترک ژنو» نامیده می‌شود شش کشور نامبرده متعهد شدند در یک دوره 6 ماهه برخی از تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهند. در مقابل، ایران نیز پذیرفت تا در طول این مدت بخشی از فعالیت‌های انرژی هسته‌ای خود را محدود کند.

ایران در قالب بخشی از این توافق موقت از 20 ژانویه و هم‌زمان با اجرایی شدن این توافق، غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد. جمهوری اسلامی سپس به رقیق و اکسید کردن ذخایر 196 کیلوگرمی اورانیوم غنی شده 20 درصدی خود پرداخت. ایران و 6 کشور یادشده در ماه ژوئیه در تلاش برای حصول یک توافق هسته‌ای دائمی توافق کردند مذاکرات خود را تا 24 نوامبر تمدید کنند.

پیش بینی می‌شود دو طرف درباره راه‌های رسیدن به توافق نهایی بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران بحث و تبادل نظر کنند. حق ایران برای غنی سازی یکی از موارد مورد اختلاف طرفین است.

انتهای پیام/م.

اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان