۷۰ ملیت از ۱۰۰ کشور جهان زیر پرچم امام حسین (ع) جمع ‌شده‌اند


70 ملیت از 100 کشور جهان زیر پرچم امام حسین (ع) جمع ‌شده‌اند

خبرگزاری تسنیم: اباعبدالله (ع) بهترین محوری است برای وحدت تا همگان حول مکتب امام حسین (ع) به عزاداری بپردازند و دانشگاهی است که درس‌های آن را می‌توان در همه ابعاد زندگی جاری کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، شاید هیچ محوری نتواند 70 ملیت را دور خود جمع کند اما او که منبع شور و شعور است می‌تواند عاملی شود تا هر‌ نژاد با هر زبانی در مجلس عزاداری او شرکت کنند.

«اباعبدالله (ع) برای یک گروه و فرهنگ و زبان خاصی نیست» این را از نگاه این 70 ملیت می‌توان فهمید، آنان آمده‌اند تا بگویند همه در عزای سالار شهیدان شریک هستند.

مکتب اباعبدالله (ع) مکتبی است بی‌انتها و هیچ محدودیتی جهت شرکت در مراسم عزاداری‌های ایشان وجود ندارد، مجلس سوگواری امام حسین (ع) میزبان ندارد در اینجا همه صاحب عزا هستند.

اباعبدالله (ع) بهترین محوری است برای وحدت تا همگان حول مکتب امام حسین (ع) به عزاداری بپردازند و دانشگاهی است که درس‌های آن را می‌توان در همه ابعاد زندگی جاری کرد.

در یک روز سرد پاییزی در ماه محرم حرم حضرت معصومه (س) میزبان طلاب خارجی است که از سراسر جهان گرد هم آمده‌اند تا عرض ارادتی به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله (ع) داشته باشند این افراد با زبان و گویش و ملیت‌های مختلفی هستند، اما همگی دارای یک هدف هستند و آن عزداری برای سید الشهدا (ع) است.

طلاب جامعه المصطفی در شبستان امام خمینی (ره) به اتفاق خانواده‌هایشان درحال زمزمه زیارت عاشورایی هستند که طلبه‌ای از کشور تانزانیا آن را قرائت می‌کند.

سید ذوالفقار طلبه 27 ساله پاکستانی، یکی از خادمان این مراسم است و خدمت به عزاداران امام حسین (ع) را از افتخارات خود می‌داند و می‌گوید: این برای من یک توفیق است که بتوانم در همه جا نوکر و خادم عزادارن سالار شهیدان باشم.

امام حسین (ع) امر به معروف را برای ما نهادینه کرد

جوانی اهل کشور افغانستان در گوشه‌ای از مراسم در حال عزاداری است، حمید پدرش طلبه جامعه المصطفی است او می‌گوید: امام حسین (ع) امر به معروف را به ما یاد داد و ما باید سعی کنیم اسیر شیطان نشویم و زیر سایه ائمه (ع) و خداوند بمانیم.

احمد اسماعیل طلبه‌ای از کشور استرالیا است که به سختی فارسی صحبت می‌کند اما مفهوم خود را می‌رساند و می‌گوید: امام حسین (ع) و خانواده‌اش شهید شدند تا دین خدا پا بر جا بماند و ما با حضور خود در این مراسم اعلام وفاداری به حضرت اباعبدالله (ع) را اعلام می کنیم.

محمد سالم یک سال است که به ایران آمده و از زندگی در ایران راضی است، او اهل کشور تانزانیا است و 10 سال است که مذهب شیعه را انتخاب کرده است، نظر او را درباره امام حسین (ع) جویا می‌شوم، «امام حسین (ع) کشتی نجات است و هرکسی به او تمسک بجوید عاقبت به خیر می‌شود».

محو صحبت‌های شاید به ظاهر تکراری این افراد شده بودم، که نوجوانی که در حال آب دادن با مشک است، می‌گوید: به عشق اباعبدالله (ع) و لب‌های تشنه او این کار را انجام می‌دهم و در همه سوگواری‌ها و مراسم‌هایی که برای امام حسین (ع) برگزار می‌شود، سقای عزداران حسینی هستم.

طلبه‌ای از کشور کانادا نظر من را به خود جلب می‌کند همراه دوست خود به این مراسم آمده است، که علت حضور او را جویا می‌شوم، او به هر سختی که هست فقط نام مبارک امام حسین (ع) را تکرار می‌کند و اشک از چشمانش جاری می‌شود.

به راستی امام حسین (ع) چه چیزی دارد که سبب می‌شود تا همه خود را در غم او شریک بدانند و یک دل و یک صدا با زبان‌های مختلف و گویش و نژادهای گوناگون خود را به مراسم او برسانند و برای او عزاداری کنند.

آیت الله محسن غرویان عضو هیئت علمی جامعه المصطفی درباره علت حضور نژادهای مختلف در مجلس اباعبدالله (ع) اظهار می‌کند: مظلومیت امام حسین (ع) مظلومیت انسانیت بود و همه کسانی که از واقعه کربلا مطلع شدند بابت آن ناراحت شدند.

امام حسین (ع) مربوط به گروه و ملت خاصی نیست

امام حسین (ع) مربوط به گروه خاصی نیست همه ملت‌ها به عاشورا عشق می‌ورزند و دل‌های خود را همراه امام حسین (ع) می‌بینند.

استاد حوزه علمیه قم می‌افزاید: مراسم‌هایی که جامعه المصطفی برای عزاداری امام حسین (ع) برگزار می‌کند سبب وحدت و هماهنگی بیشتر بین طلاب خارجی می‌شود.

آیت الله محمود رجبی قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به علت حضور قومیت‌های مختلف در مراسم سوگواری اباعبدالله (ع) خاطرنشان می‌کند: قضیه عاشورا فقط مختص مسلمانان و شیعیان نیست بلکه یک موضوع انسانی است.

استاد حوزه علمیه قم عنوان می‌کند: همه انسان‌ها پاکی و عدالت را دوست دارند نهضت عاشورا نهضتی علیه آلودگی‌ها و استقرار ارزش‌های دینی است و علت حضور ملیت‌های مختلف این است که این موضوع را برای خود یک وظیفه دینی می‌دانند.

امام حسین (ع) الگوی همه آزادی خواهان جهان است

وی با تاکید بر اینکه امام حسین (ع) مختص گروه و افراد خاصی نیست، تصریح می‌کند: هندو‌ها که پیرو ادیان آسمانی نیستند در مجلس امام حسین (ع) شرکت می‌کنند و به عزاداری می‌پردازند، همه آزادی خواهان جهان، طالب عدالت هستند و امام حسین (ع) را الگوی خود می‌دانند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی داعی‌نژاد رئیس مرکز تخصصی شیعه‌شناسی با اشاره به عاملی که سبب می‌شود تا همه برای سید الشهدا (ع) به عزاداری بپردازند، عنوان می‌کند: مهم‌ترین عاملی که سبب می‌شود تا همه‌نژاد‌ها و ملیت‌های مختلف در مراسم سوگواری امام حسین (ع) شرکت کنند فطرت است.

فطرت انسان، عامل جذب ملت‌ها به مکتب حسینی است

این استاد حوزه علمیه قم می‌گوید: حتی اگر کسی فطرتش هم اندکی آلودگی داشته باشد چنان واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) سنگین است که تحت تاثیر واقعه عاشورا قرار می‌گیرد.

مراسم تمام شده است و طلاب خارجی و خانواد‌هایشان از مراسم خارج می‌شوند اما هنوز یک موضوع نظر من را به خود جلب کرده است که امام حسین (ع) مهم‌ترین عامل وحدت بین همگان است و هیچ کسی مانند امام حسین (ع) نمی‌تواند مردم را این گونه به خود جذب کند.

گزارش از: سید احمد نجفی اردبیلی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon