وزیر بهداشت: هزینه‌های پرداخت داروهای خارجی از این ماه کمتر می‌شود


وزیر بهداشت: هزینه‌های پرداخت داروهای خارجی از این ماه کمتر می‌شود

خبرگزاری تسنیم: وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هزینه‌های داروهای خارجی وارداتی از این ماه تا پایان سال کاهش بیشتری پیدا می‌کند، از ثبت شکایت نسبت به بیش از ۸۰ پزشک زیرمیزی‌بگیر در سامانه ۱۶۹۰ خبر داد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، سید حسن هاشمی در حاشیه نشست معاونان سازمان غذا و دارو در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره اتفاقاتی که بر اثر گرفتن فیلم از بیماران در یکی از بیمارستان‌‌ها افتاده است و تدابیر وزارت بهداشت چه خواهد بود اظهار داشت: در اتاق عمل کسی فیلم نمی‌گیرد، در این مورد هم اگر شاکی وجود داشته باشد رسیدگی می‌شود و مجازات سختی هم دارد. این اتفاق هم برای یکی از هنرمندانمان مرحوم مرتضی پاشایی افتاد که دستور رسیدگی به آن را دادم.

وی ادامه داد: فیلم‌برداری در مؤسسات پزشکی و اتاق‌های عمل ممنوع است. این اتفاق نه‌تنها در این حوزه بلکه در دیگر مسائل جامعه نیز رخ می‌دهد که به‌نوعی بی‌اخلاقی است، البته در همه‌جای دنیا صورت می‌پذیرد. شاید در برخورد با این مسئله نقض قانون داشته باشیم ولی ملت شریف ما در انجام این فعل حرام و ناشایست پرهیز می‌کنند البته شاید با موعظه هم نتوان آن را برطرف کرد.

هاشمی تصریح کرد: بنده بالغ بر 20 سال است که با میکروسکوپ‌هایی کار می‌کنم که دوربین دارند و فرآیند جراحی را برای آموزش ثبت می‌کنند و این‌گونه فیلم‌برداری‌ها که در حوزه‌های جراحی قلب، شکم و لاپاروسکوپی صورت می‌پذیرد به‌معنای گرفتن فیلم نیست بلکه برای امورات آموزشی به کار گرفته می‌شود. البته این مسائل در گذشته وجود نداشت و از زمانی که تکنولوژی‌های نوین از جمله تلفن همراه بین مردم بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد دیگر جامعه مسئولیت لازم را در این مقولات ندارد که این معضلات را می‌توانیم در جشن‌های تولد و عروسی مشاهده کنیم که مردم در امان نیستند. بنابراین تکنولوژی همان‌گونه که سودمندی‌هایی دارد مضرات خود را نیز خواهد داشت.

وزیر بهداشت درباره اقدامات وزارت بهداشت برای حوزه دارو نیز گفت: سازمان غذا و دارو با توجه به فراخوان و گذاشتن مناقصه‌های دارویی توانست قیمت‌های اکثر داروهای وارداتی کشور را کاهش دهد که این کاهش‌ها از 26.5 درصد یا 15 درصد و یا در برخی اقلام دارویی تا 80 درصد کاهش را مواجه بودیم. البته این کاهش قیمت داروهای خارجی وارداتی از نیمه دوم سال بیشتر نمایان می‌شود. بنابراین از همین ماه تا پایان سال با کاهش قیمت این‌گونه داروها مواجه خواهیم شد و دلیل آن نیز شفافیت در این حوزه است.

وی درباره نگرانی‌های مردم در بحث آلودگی هوا و شیوع افزایش سرطان عنوان کرد: هوا که آلوده هست و چیز جدیدی نیست. بیمارستان‌ها نیز پُر نیستند و ضریب اشغال ما کمتر از 70 درصد است؛ در مورد شیوع سرطان نیز بر اساس مراکز بین‌المللی رشد سرطان در کشور ما نسبت به کشورهای منطقه بیشتر نیست و حتی 5 تا 6 برابر از اروپا نیز کمتر است و به هیچ عنوان سونامی سرطان نداریم. البته وقتی هم که سرطان بیشتر می‌شود به‌معنای رشد فزاینده سرطان نیست بلکه سرطان ماهیتاً بیماری است که به‌دلیل افزایش سن و ارتقای بهداشت و طول عمر بر اساس تغییرات سبک زندگی رخ می‌دهد. بر این اساس اگر در اروپا نیز سرطان‌های آنها بیشتر از ماست چون طول عمر مردم آنان بیشتر شده است همان‌طور که طول عمر مردم ما نیز در حال افزایش است.

هاشمی درباره عوامل دیگر از جمله آب و هوا عنوان کرد: رفتارهای خود ما نیز یکی از همین نگرانی‌ها است. افراد سیگار می‌کشند، مواد نیروزا و تقلبی مصرف می‌کنند، تحرک هم ندارند. 50 درصد مردم نیز به هیچ عنوان فشار خون نمی‌گیرند از آن طرف غذاهای چرب می‌خورند که همه این موارد باعث نگرانی است ولی در مجموع شیوع سرطان نسبت به گذشته افزایش پیدا نکرده است.

وزیر بهداشت در پاسخ به سؤالی مبنی بر افزایش آمار سرطان در کودکان عنوان کرد: بنده به‌دلیل شرایطی که در منزل دارم (همسر وزیر بهداشت فوق‌تخصص خون کودکان است)‌ یکی از صاحب‌نظران در این مقوله هستم. بنابراین ما در کشور متخصص خون کودکان به‌تعداد قابل توجهی تربیت کرده‌ایم و در حال حاضر نیز 300 فوق‌تخصص در استان‌ها فعالیت می‌کنند، ولی مسئله مهم آن است که وسایل تشخیصی در کشور ما ارتقا یافته‌اند. اگر امروز مشاهده می‌کنید در بیمارستان‌هایی مانند محک کودکان مبتلا به سرطان درمان می‌شوند به‌دلیل شناسایی زودرس آنان است. بنابراین در کشور 70 درصد کودکان مبتلا به سرطان قابل درمان هستند و 45 درصد بالغان نیز سرطانشان نیز درمان می‌شود. بنابراین شرایط درمان سرطان در کشور تغییر نکرده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چند استان کشور ناامنی یا سوء تغذیه دارند بیان داشت: ما اصلاً نا‌امنی تغذیه‌ای نداریم بلکه دو مقوله در این حوزه تعریف می‌شود؛ اول اینکه چه‌مقدار غذای سالم در اختیار مردم قرار می‌گیرد، بعد استانداردها را رعایت می‌کنند که در این مورد هیچ استانی را نمی‌توانم عنوان کنم. در مورد دوم نیز کسانی هستند که دچار فقر و کمبود غذا هستند که درباره آمارهای آنها نیز اطلاعی ندارم که باید از دکتر ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)‌ سؤال کرد، ولی اطلاع دارم که کمیته امداد همیشه در این مواقع به این‌گونه افراد کمک کرده است.

هاشمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر "عنوان شده در کشور فوق‌تخصص مغز کودکان نداریم" بیان داشت: خیر، این‌طور نیست و ما جراحان مغز در این حوزه که متبحر هستند داریم که به‌طور مثال بنده جراح مغز خانمی می‌شناسم که حتی در روند اقدامات درمانی لاله و لادن که برای جداسازی آنها به سنگاپور اعزام شده بودند مشارکت داشت.

وزیر بهداشت درباره همراهی بیمارستان‌های خصوصی پس از ابلاغ کتاب ارزش نسبی عنوان کرد: بیمارستان‌های خصوصی طبق این تعرفه‌ها همراهی می‌کنند، آن بخشی که مورد توجه بود از پرداخت‌های مردم به‌صورت خارج از عرف بود که حذف خواهد شد. کار نیز به‌خوبی پیش می‌رود. البته آرزو داریم هیچ پرونده‌ای در زمینه دریافت‌های غیرمتعارف نداشته باشیم. ولی در این مدت بیش از 80 شکایت در حوزه دریافت‌های غیرمتعارف صورت پذیرفته است که البته باید به تعداد جمعیت بیش از 75 میلیونی نیز مقایسه کرد. در مجموع همراهی جامعه پزشکی خوب است تا بتوانیم مرحله سوم طرح تحول سلامت را با صلابت ادامه دهیم. البته در روزهای نخست با شماره 1690 تماس‌های زیادی گرفته شد که بیشتر برای امتحان شماره بود ولی در حال حاضر روزانه 2 تا 3 هزار تماس که آن هم بیشتر راهنمایی و اشکالات مراکز درمانی است صورت می‌پذیرد.

وی درباره اینکه آیا بر اساس اصلاح کتاب ارزش نسبی پرداختی‌های جدید صورت می‌پذیرد خاطرنشان کرد: بیمارستان‌های دولتی مشکلی در اعتبار ندارند و پول در حساب دانشگاه‌ها است ولی سیستم‌های نرم‌افزاری آنها باید بر اساس کتاب جدید اصلاح می‌شد که بسیار طول کشید و برخی بیمارستان‌ها نتوانستند پرداخت‌ها را به‌موقع انجام دهند ولی بر اساس همان اصلاح کتاب ارزش نسبی پرداخت‌های جدید از تاریخ 93/7/1 صورت می‌پذیرد، در مورد پرستاران نیز تصمیم گرفته شده است که پس از اصلاحات لازم پرداختی آنان از همین تاریخ پرداخت شود و هیچ تفاوتی برای آنها نیز نباشد.

انتهای پیام/*

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon