احداث کمربندی‌های جدید شیراز در بلندمدت توجیه‌پذیر است


احداث کمربندی‌های جدید شیراز در بلندمدت توجیه‌پذیر است

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز گفت: کمربندی‌ها شیراز ممکن است در محدوده شهری واقع شود و در چنین شرایطی نیاز به بررسی و طراحی مسیرها برای احداث کمربندی جدید احساس می‌شود که این مسئله در بلندمدت توجیه‌پذیر است.

احمدرضا نقیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، با اشاره به موضوع کمربندی‌های شیراز اظهار کرد: موضوع کمربندی، مدیریت آن و انجام اقدامات اجرایی به لحاظ قانونی به عهده اداره کل راه و شهرسازی است.

وی با اشاره به آنچه که در شهر شیراز در موضوع کمربندی‌ها اتفاق افتاده است، گفت:  در مجاورت کمربندی‌ها توسعه شهر به گونه‌ای اتفاق افتاده که براساس آخرین مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی که در آن محدوده قانونی شهر شیراز مشخص شده بخش‌هایی از محدوده شهری در ضلع جنوبی و غربی کمربندی به ضلع دیگری از محدوده متصل شده و به نوعی با شرایط روبه‌رو شده‌ایم که طرفین کمربندی ساخت‌وساز انجام گرفته و این شرایط ایجاب می‌کند که تصمیمی متناسب با این شرایط گرفته شود.

نقیب‌زاده با اشاره به اهمیت بحث کمربندی‌ها افزود: این موضوع در شورا و کمیسیون حمل و نقل پیگیری و تصویب شد که 18 کیلومتر از کمربندی که براساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در محدوده قانونی شهر واقع شده تعمیر، نگهداری و ایمن‌سازی آن به شهرداری شیراز منتقل شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: امید است که با این مصوبه مدیریت این بخش از کمربندی با مدیریت شهرداری انجام شود و شهرداری ایمن‌سازی را براساس شرایط لازم انجام دهد تا شاهد کاهش تصادفات در آن باشیم.

وی تصریح کرد: براساس این مصوبه 18 کیلومتر از 53 کیلومتر کمربندی که از محدوده قانونی شهر عبور می‌کند به عنوان معبر شهری حساب می‌شود و بر این اساس بحث ایمن‌سازی، مدیریت، تعمیر و نگهداری آن بر عهده شهرداری می‌شود.

احداث کمربندی‌های جدید در بلندمدت توجیه‌پذیر است

نقیب‌زاده درباره ساخت‌وسازها و شهرک‌های اطراف کمربندی‌ها گفت: آنچه که به عنوان ساخت‌وساز حاشیه کمربندی در حال حاضر اتفاق افتاده تمامی براساس مجوزهای استانی بوده است و شهرک‌هایی که براساس طرح‌های مصوب در این مناطق شکل گرفتند به عنوان بخشی از محدوده قانونی شهر شناخته می‌شوند.

وی درباره این مسئله که توسعه شهرها سبب می‌شود پس از مدتی کمربندی‌ها تبدیل به اتوبان درون شهری شوند، افزود:  توسعه شهر نیز یکی از مسائلی است که در دوره‌های زمانی میان‌مدت و بلندمدت نیاز به احداث کمربندی‌های جدید را به وجود می‌آورد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید مدنظر داشت این است که  توسعه شهرها با وجود برنامه‌ریزی‌های که انجام می‌شود، در دوره‌های زمانی بلندمدت اتفاق می‌افتد و بهرحال ممکن است کمربندی‌های احداث شده در محدوده شهری واقع شود بنابراین در چنین شرایطی نیاز به بررسی و طراحی مسیرهای جدید برای احداث کمربندی جدید احساس می‌شود که البته این مسئله در دوره‌های بلند مدت توجیه‌پذیر است.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از مزایای ساخت زیرگذرهای عابر پیاده است

نقیب‌زاده درباره مصوبه شورا درباره ساخت زیرگذرهای عابر پیاده تصریح کرد: در شهر شیراز زیرگذر عابر پیاده وجود ندارد و  شورای شهر در دوره قبل یک مصوبه برای ایجاد زیرگذر در خیابان سینما سعدی داشت که این بار هم شهرداری صرفا به دلایل شخصی و سلیقه‌ای از اقدام به این امر امتناع کرد و این طرح متوقف شده  است.

وی با بیان اینکه  طرح ساخت زیرگذر عابر پیاده نیز از جمله مواردی است که شخص شهردار به جای اینکه برای نیاز شهر قدم بردارد بیشتر براساس سلائق شخصی خود اقدام کرده است، بیان کرد: این نحوه رفتار شهردار در بحث اجرای مصوبات و اجرایی کردن راهبردهای شورا  از جمله مسائلی است که شهردار باید پاسخگو باشد.

نقیب‌زاده درباره ساخت زیرگذرهای عابرپیاده گفت: بنا بود که شهرداری ظرف 2 ماه 20 نقطه از شهر را برای احداث زیرگذر مکان‌یابی کند اما متاسفانه این کار را نیز انجام نداده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز درباره امتیازات ساخت زیرگذر عابر پیاده افزود: تسهیلاتی که برای عبور عابر پیاده از خیابان‌ها می‌توان ایجاد کرد یا باید به صورت پل‌های روگذر است یا زیرگذر که اگر درست برنامه‌ریزی شود زیرگذر مزایایی دارد که می‌تواند در ایجاد تسهیلات رفت‌وآمد  شهروندان موثر باشد.

وی با بیان اینکه استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی یکی دیگر از مزایای ساخت زیرگذرهای عابر پیاده است، خاطرنشان کرد: موضوع به کارگیری بخش خصوصی برای تامین منابع مالی این معابر یک ظرفیت اقتصادی را ایجاد می‌کند که ارائه خدمات به شهروندان می‌تواند توجیه مناسب اقتصادی برای ورود بخش خصوصی باشد.

نقیب‌زاده تصریح کرد: امتیاز دیگری که زیرگذر نسبت به پل هوایی دارد این است که هرچند پل‌های هوایی رمپی است اما به دلیل رعایت استاندارد لازم برای ارتفاع بخش زیادی از پیاده‌رو را اشغال می‌کند درصورتی که زیرگذر نیاز به ارتفاع کمتری دارد و همچنین رفت‌وآمد برای افراد سالمند را راحت‌تر می‌کند. 

عدم تعیین پیمانکار سبب تاخیر نظارت مکانیزه بر ناوگان تاکسی‌رانی شده است

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز درباره مصوبه شورا برای ادغام سازمان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و پایانه‌ها گفت: موضوع و اساسنامه سازمان جدید با عنوان سازمان مدیریت سفر درون شهری به تائید شورا رسیده و به شهرداری ابلاغ شده است این اساسنامه باید به تائید وزارت کشور برسد و پس از آن وارد مرحله اجرایی شود.

وی درباره نظارت مکانیزه بر ناوگان تاکسیرانی افزود: از جمله موضوعاتی که در شورای شهر از دوره دوم به شهرداری ابلاغ شد بحث نظارت مکانیزه بر ناوگان تاکسیراتی بود که متاسفانه شهرداری تاکنون نسبت به این موضوع توجه کافی نداشته است.

نقیب‌زاده با بیان اینکه استفاده از توان بخش خصوصی نیز یکی از راهکارهایی اصلی برای انجام این کار است که به شهرداری نیز تاکید شده اما  شهرداری این امر را چندان جدی نگرفته است، خاطرنشان کرد: نظارت مکانیزه از اقدامات اساسی است که در بالا بردن کیفیت خدمات تاکسی‌رانی به شهروندان لازم و ضروری است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز تصریح کرد: براساس طرح و ایده‌ای که به شهرداری ابلاغ شده علاوه بر نصب دستگاه‌های خودپرداز برای حل پول خرد، دستگاه جی پی اس نیز برای نظارت مکانیزه بر تاکسی‌ها نصب شود که در بحث برنامه‌ریزی و مدیریت این سازمان بسیار موثر است. 

وی بیان کرد: شهرداری باید امسال یک میلیارد تومان از اعتبار خود را برای این موضوع هزینه کند که در سال‌های بعد اگر جذب مشارکت بخش خصوصی که در اولویت این بحث است، اتفاق نیفتد رقم‌های جدیدتری اختصاص پیدا می‌کند.

نقیب‌زاده گفت: شهرداری این موضوع را در بعد تکمیل اسناد فنی و اعلام فراخوان اقدام کرده و تاکنون موفق به پیدا کردن پیمانکار نشده است و این موضوع همچنان در دست پیگیری هست و امیدواریم که این موضوع تا پایان سال به یک سرانجام مناسب برسد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز بیان کرد: معطل ماندن این امر نشان از ضعف حمایت از حمل و نقل مسافر در شهر توسط شهرداری هست.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon