صالحی: کتابخانه‌های خانگی دستوری نبوده و می‌توانند مبدا اتفاقات عالم‌ساز باشند

صالحی: کتابخانه‌های خانگی دستوری نبوده و می‌توانند مبدا اتفاقات عالم‌ساز باشند

خبرگزاری تسنیم: معاون فرهنگی وزارت ارشاد در اختتامیه سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی گفت: فرصت ارتباط سازی اجتماعی در شرایط کنونی کلانشهرها یکی از کارکردهای مهم کتابخانه‌های خانگی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم اختتامیه سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجتمع‌های مسکونی عصر امروز برگزار شد.

عموزاده خلیلی رئیس هیئت مدیره انجمن کودکان و نوجوانان با اشاره به برگزاری دو دوره از این جشنواره در 12 سال گذشته و بیان دلایل اهمیت جشنواره کتابخانه‌های خانگی گفت: این روزها رسانه‌های مجازی بسیاری در حال ظهور و جایگزینی سیطره برجامعه هستند. در این بین برخی نگران کتاب های کاغذی هستند اما من گمان می‌کنم که براساس مشاهدات خودم در نمایشگاه فرانکفورت این ادعا را می کنیم که کتابهای دیجیتالی نمی‌تواند جای کتاب‌های قدیمی را بگیرد و این‌گونه کتابها هیچگاه نمی‌میرند. اخیرا اثبات شده که پسماندهای دیجیتالی به مراتب از مشکلاتی که عرضه کتاب در دنیا ایجاد می‌کند بیشتر است.

وی افزود: کتابخانه‌های خانگی به این علت اهمیت دارند که دنیای امروز ما به سمت فردگرایی می‌رود و ایده‌های جمعی و روح همیاری در حال حذف شدن است در این زمانه همه چیز به سمت انفرادی شدن می‌رود و فرصتی به ایده‌های جمعی داده نمی‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن کودکان و نوجوانان ادامه داد: یکی از علت‌هایی که این روزها کتابخانه‌های خانگی از جامعه حذف شده‌اند به علت عدم وجود اعتماد عمومی است. چرا که کتابخانه‌های خانگی مکان‌هایی هستند که در آنها ایده های فرهنگی و همبستگی جمعی ایجاد می‌شود و جامعه ما بسیار به آنها نیاز دارد و این از معدود راه‌هایی است که می‌تواند در لایه‌های پایین جامعه تأثیر بگذارد.

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از این برنامه گفت: من این جمع‌هایی که عقبه دولتی نداشته و کار خودجوش انجام می‌دهد را بسیار دوست دارم. در فرهنگ سنتی ما کتابخانه‌های خانگی بسیاری وجود داشته است اما در وضعیت جدید شهری ما شرایط کنونی این امکان را از جامعه ما حذف کرده است به این دلیل که ما همواره در حال گسترش مدرنیته ناقصی در جامعه هستیم.

وی با اشاره به کارکردهای اصلی کتاب گفت: یکی از کارکردهای کتاب انسجام بخشی و وحدت بخشی در جامعه است. اینگونه کتابخانه‌ها نیز می‌تواند محل شکل گیری شرایط این‌چنینی باشد و باعث پیوند انسان‌ها شود. این هم افزایی می‌تواند در بین پدیدآورندگان، نویسندگان، ناشران و دستگاه‌های فرهنگی مانند وزارت ارشاد نیز شکل گیرد. این ظرفیت یکی از آن فضاهایی است که حوزه تمدنی ما بسیار به آن متصل است. گروه‌ها و اقشار بسیاری باید با یکدیگر مشارکت کنند که این چنین شرایطی در جامعه ما ایجاد شود که ما در فضای عمومی جامعه شرایط تحقق بهتر فضای کتابخوانی را داشته باشیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: حس کتابخوانی یکی از آن نیازهایی است که جامعه ما بسیار به آن نیازمند است اگر ما بتوانیم فضاهای عمومی بسیاری مانند پارک‌ها و کتابخانه‌های عمومی را تشکیل دهیم که در آن فضاها عموم مردم حضور داشته باشند قطعا در وضعیت کتاب و کتابخوانی ما تأثیر بسیاری می‌گذارد.

سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در بخش دیگری از این مراسم گفت: کتابخانه‌های خانگی بسیاری در ایران قبل و بعد از اسلام وجود داشته است و اینگونه کتابخانه‌ها ریشه در فرهنگ جامعه ایرانی دارد. کتابخانه‌های سلاطین، کتابخانه‌های آموزشی مانند نظامیه و ربع رشیدی و کتابخانه‌های شخصی در تاریخ کهن فرهنگ ایران بسیار وجود داشته است. البته نکته اینجاست که شکل گیری کتابخانه‌های خانگی قطعا از دل‌مشغولی‌های شخصی اداره کنندگان آن بوده است.

وی با اشاره به کارکردهای این کتابخانه‌های خانگی گفت: کتابخانه‌های شخصی در اصل شامل نوعی مشاوره و راهنمایی کتاب بوده است که به رهجویان کتاب برای پیدا کردن کتاب مورد نظرشان کمک می‌کرده است و با کتابخانه‌های بروکراتیک کنونی تفاوت داشته است. این کتابخانه‌ها نیز محلی برای حفظ گنجینه‌های نسخه‌های قدیمی بوده است.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد: کتابخانه‌های خانگی امروز کارکردهای جدیدی نیز دارند که به آنها می‌توان از زاویه دیگری نیز نگاه کرد. یکی از کارکردهای این کتابخانه‌ها توسعه فضاهای فرهنگی است که از طریق این کتابخانه‌ها ما می‌توانیم آنها را گسترش داده و به توسعه فرهنگی بخش‌های مدنی جامعه کمک کنیم. همچنین این کتابخانه‌ها در ایجاد کنش‌های اجتماعی سالم برای کودکان، نوجوانان و جوانان بسیار جایگاه خوبی را دارد. لذا کتابخانه‌های خانگی فرصتی هستند که نسل آینده ما نسلی کنشگر باشند.

صالحی افزود: فرصت ارتباط سازی اجتماعی در شرایطی که در کلان‌شهرهای امروزی ما آدم‌ها با هم فاصله بسیاری دارند یکی دیگر از کارکردهای اینگونه کتابخانه‌ها است که بهانه ارتباط با یکدیگر را ایجاد می‌کند.

وی در پایان گفت: دسترسی ارزان به کتاب‌ها از طریق اینگونه کتابخانه‌ها فراهم می‌شود و همچنین وقتی شما به سابقه اینگونه کتابخانه‌ها برمی‌گردید کارکردهای مختلفی را مشاهده می‌کنید اما اصلی‌ترین مسئله آن است که اینگونه کتابخانه‌ها هیچ‌گاه دستوری نبوده و درونی و خودجوش بوجود آمده است و می‌تواند مبدأ بسیاری از اتفاقات عالم ساز باشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران