تعداد پروازهای فرودگاه ارومیه با ایجاد زیرساخت هواپیمایی افزایش می‌یابد

تعداد پروازهای فرودگاه ارومیه با ایجاد زیرساخت هواپیمایی افزایش می‌یابد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی گفت: در آینده نزدیک با ایجاد بیس هواپیمایی در فرودگاه ارومیه شاهد نقطه عطف در افزایش تعداد و مسیر پروازها و پاسخگویی به نیازهای مسافران در این فرودگاه می‌شویم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، کمال پرهیزکار، مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی است و در دانشگاه امیرکبیر در مقطع کارشناسی و رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده است.

وی در سال 74 به عنوان کارشناس موتورهای هواپیما وارد سازمان هواپیمایی کشوری شد و پس از منفک شدن شرکت فرودگاه‌های کشور از این سازمان وارد این شرکت شد.

پرهیزکار پست‌های کارشناس مسئول بازرگانی فرودگاه ارومیه، معاون فرودگاه ارومیه و مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی را در کارنامه خود دارد.

خبرنگار تسنیم پیرامون مسائل مختلف فرودگاه‌ ارومیه و ظرفیت و توانمندی این فرودگاه در رفع نیازهای مسافران پای صحبت‌های مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی نشسته است، در ادامه مشروح این گفت‌وگو به تفصیل از نظر می‌گذرد.

تسنیم: سیستم‌های ارتباطی فرودگاه ارومیه شامل چه سیستم‌هایی است؟

پرهیزکار: سیستم‌های ارتباطی برج با خلبانان تحت فرکانس‌های خاص، سیستم ارتباطی گراند برای هدایت زمینی هواپیما، سیستم ATIS که به طور خودکار اطلاعات هواشناسی را برای خلبان پخش می‌کند و سیستم‌های اینترنت، اینترانت و شبکه دولت از جمله این سیستم‌ها هستند.

تسنیم: فرآیند تفتیش بار و مسافر در ترمینال‌های داخلی و خارجی فرودگاه ارومیه به چه صورت است؟

پرهیزکار: سپاه حفاظت فرودگاه و نیز پلیس فرودگاه از سیستم‌های بازرسی مجهز به دستگاه‌های X ray و Gat way به ترتیب برای بازرسی بار و مسافر استفاده می‌کنند.

تسنیم: چه امکانات رفاهی در ترمینا‌ل‌های فرودگاه ارومیه در نظر گرفته شده است؟

پرهیزکار: کافی‌شاپ، فست‌فود، فروشگاه‌های شیرینی و سوغات ارومیه و یا سایر شهرها و نیز فروشگاه شاهد برای استفاده مسافران وجود دارد.

بخش وسیعی از روبروی ترمینال‌ها به عنوان فضای سبز جهت بهره برداری مسافران چمن و گل‌کاری شده است.

تسنیم: شرایط استفاده از فروشگاه شاهد فرودگاه ارومیه چیست؟

پرهیزکار: شرکت شاهد به عنوان فروشگاه آزاد فعالیت می‌کند و فروش آن‌ها تحت شرایط خاص است، مسافران با داشتن گذرنامه می‌توانند از این فروشگاه خرید کنند.

تسنیم: علت تأخیرهای پروازی چیست و چند درصد از آن‌ها مربوط به مشکلات پیش آمده در استان است؟

پرهیزکار: تاخیرات پروازی دو دلیل عمده دارند که یکی وضعیت نامساعد آب و هوا و دیگری نقص فنی هواپیما است.

وضعیت نامناسب آب و هوا معمولاً درفصل زمستان رخ می‌دهد که سبب کاهش دید می‌شود، با پیش آمدن چنین وضعیتی شرکت‌های هواپیمایی چندین بار و به فاصله هر نیم ساعت اطلاعات هواشناسی را بررسی می‌کنند و با توجه به اینکه شرایط ادامه دار یا گذرا باشد، تصمیم به کنسل و یا انجام پرواز می‌کنند.

فرودگاه ارومیه سعی می‌کند با در اختیار قرار دادن اطلاعات دقیق هواشناسی، پروازها به موقع و با کمترین تأخیر انجام گیرند.

دلیل دوم تأخیرها نقص فنی هواپیما است و تا رفع آن و یا جایگزینی هواپیما که گاهی اوقات زمان‌بر است پرواز با تأخیر انجام می‌گیرد.

تسنیم: آیا اخیراً در ایران ربایش هواپیما صورت گرفته است؟

پرهیزکار: خیر

تسنیم: به غیر از پرواز مستقیم ارومیه به تهران و ارومیه به مشهد، چرا پرواز مستقیم به سایر شهرهای کشور وجود ندارد؟

پرهیزکار: نخستین قدم برای برقراری پرواز در یک مسیر معین وجود تقاضای کافی مسافری و نیز وجود ظرفیت خالی هواپیما در شرکت‌های هواپیمایی است.

ما تلاش می‌کنیم با توجه به اینکه در فصل تابستان با تقاضای پرواز مسافران به شهرهای مختلف مانند اصفهان و شیراز روبرو هستیم، این پروازها برقرار شود.

معمولاً نداشتن ظرفیت خالی هواپیما مانع از برقراری پرواز مستقیم ارومیه به سایر شهرها به جز تهران و مشهد می‌شود و گاهی نیز فقدان اطمینان از وجود مسافر کافی دلیل دیگر نبود این پروازها است بنابراین برای رفع این مشکل بهتر است که بخش خصوصی به صورت چارتر وارد عمل شود و پروازها را برقرار کند.

تسنیم: آیا تاکنون پرواز به صورت چارتر در این فرودگاه برقرار شده است؟

پرهیزکار: بله، پرواز به مقصد کیش و شهرهای مختلف ترکیه در نوروز 93 به همین روش انجام شد.

تسنیم: هواپیماها با چند درصد از ظرفیت خود پرواز می‌کنند؟

پرهیزکار: پروازهایی که به صورت برنامه‌ای از سوی شرکت‌ها اعلام می‌شود، قطعاً چون به صورت برنامه‌ای اعلام شده است، با هر تعداد مسافر پروازهای خود را انجام می‌دهند.

تسنیم: پرواز هواپیماها با چند درصد از ظرفیتشان سود ده است؟

پرهیزکار: بسته به نوع هواپیما و شرکت‌های مختلف هواپیمایی که هزینه‌های متفاوتی دارند، این درصد متفاوت است.

لود پروازی در فرودگاه ارومیه معمولاً بالای 90 درصد است.

تسنیم: آیا برنامه‌ای برای توسعه و گسترش فرودگاه ارومیه در دست اقدام است؟

پرهیزکار: بله، فرودگاه‌ها به منظور پاسخگویی به نیازهای جدید مسافرین و شرکت‌های هواپیمایی همواره در حال توسعه هستند.

بازنگری طرح جامع فرودگاه ارومیه اخیراً در شرکت فرودگاه‌های کشور تصویب شد که در آن توسعه بخش‌های مختلف فرودگاه شامل ترمینال‌های مسافری، بخش هوایی فرودگاه، پارکینگ‌های مسافری تا 20 سال آینده مورد بازنگری و پیش‌بینی قرار گرفت و به تصویب رسید.

این طرح در حین اجرا در صورت مواجه شدن با تغییرات خاصی ممکن است مورد بازنگری مجدد قرار گیرد.

در طرح توسعه فرودگاه ارومیه توسعه ترمینال‌ها و احداث ترمینال‌ خارجی جدید، پارکینگ طبقاتی و نیز نیازهای فرودگاه تا 20 سال آینده پیش‌بینی شده است.

تسنیم: حمل‌ونقل بار از فرودگاه ارومیه به چه صورت انجام می‌شود و ظرفیت حمل بار در این فرودگاه چقدر است؟

پرهیزکار: سال گذشته 2 هزار و 367 تن بار غیر همراه مسافر به علاوه بارهای پست و سایر بارها از سوی شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه ارومیه حمل شده است و به طور قطع فرودگاه ارومیه ظرفیت حمل بار بیش از این رقم را دارد و در صورت وجود تقاضا، حمل بار بیش از این مقدار نیز میسر است.

تسنیم: مشکلات و نگرانی‌های موجود در مدیریت فرودگاه ارومیه در چه زمینه‌هایی است؟

پرهیزکار: بزرگ‌ترین مشکل ما نبودن ظرفیت خالی هواپیما و فقدان پاسخگویی به نیازهای مسافران در ایام پیک مسافر است.

استاندار آذربایجان‌غربی به جد پیگیر ایجاد بیس هواپیمایی در این فرودگاه است تا نیاز مسافران به تعدد پروازها به شهرهای مختلف کشور در ایام پیک مسافر که معمولاً تابستان است، انجام شود.

تسنیم: برای ایجاد بیس هواپیمایی در فرودگاه ارومیه چه مقدار زمان نیاز است؟

پرهیزکار: ایجاد بیس هواپیمایی در صورتی که یک شرکت هواپیمایی ناوگان کافی و تمایل به این کار داشته باشد، نیاز به مدت زمان زیادی ندارد.

در آینده نزدیک با ایجاد بیس هواپیمایی در فرودگاه ارومیه ان‌شاءالله شاهد نقطه عطف در افزایش تعداد و مسیر پروازها و پاسخگویی به نیازهای قشرهای مختلف مسافری در این فرودگاه خواهیم بود.

تسنیم: سخن پایانی

پرهیزکار: شرکت‌های هواپیمایی برای برقراری پرواز محدودیت‌های خاص خود را دارند با این وجود تمام تلاش ما به عنوان مدیریت فرودگاه این است که فرکانس‌های مختلف پروازی را از سوی شرکت‌های هواپیمایی مختلف برقرار کنیم تا در برنامه جدید تا حدی زمان‌های مورد تقاضای مردم مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon