دستان دیالیزی‌های زنجان جایی برای سوزن انداختن ندارد

دستان دیالیزی‌های زنجان جایی برای سوزن انداختن ندارد

خبرگزاری تسنیم: دستان بیماران دیالیزی بستری در بیمارستان ولیعصر(عج) زنجان که بیشتر آن‌ها از روستاهای دور و نزدیک به این شهرستان آمده‌اند دیگر جایی برای سوزن انداختن ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، هفته حمایت از بیماران کلیوی بهانه‌ای شد تا جمعی از مسئولان استان زنجان با حضور در بیمارستان ولیعصر(عج) از نزدیک در جریان مشکلات بیماران دیالیزی قرار بگیرند و برای چند لحظه‌ای هم که شده دردهای آن‌ها را از نزدیک لمس کنند.

بخش دیالیز بیمارستان ولیعصر(عج) استان زنجان روزانه در 3 شیفت کاری 4 ساعته پذیرای 90 بیمار کلیوی است که بیشتر آن‌ها با تحمل رنج و مشقت فراوان خود را از روستاهای اطراف به شهرستان زنجان می‌رسانند.

تاکنون یک هزار و 290 نفر در انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان پرونده تشکیل داده‌اند که از آن تعداد 600 نفر با انجام عمل پیوند از دیالیز رها شده و 290 نفر از آن‌ها در مراکز درمانی دیالیز می‌شوند.

بیماران دیالیزی باید هفته ای 3 روز در مراکز درمانی دیالیز شوند که این خود فشار روانی و جسمی زیادی برای فرد تحت درمان دارد ولی از سوی دیگر بیماران روستایی کمی بیشتر از بیماران شهری متحمل مشقت زیادی هستند چرا که هزینه رفت و آمد در یک روز تنها برای خود بیمار 200 هزار ریال تا 300 هزار ریال است یعنی در هر سال حدود بیش از 9 میلیون ریال!

حال تصور کنید با این شرایط سخت مداوا که هفته‌ای 3 بار بیمار باید به مراکز درمانی مراجعه کند به طور قطع مشغول به کار شدن این شخص همراه با مشکلاتی است، که دیر یا زود از کار اخراج می‌شود.بنابراین مسئولان باید با نگاهی برنامه‌ریزی شده افراد دیالیزی را با بسته‌های حمایتی خود همراهی کنند تا دیگر این بیماران به جز تحمل فشار و درد بیماری متحمل فشارهای روانی نشوند.

در میان بازدیدهای مسئولان، بیماری توجهم را به خود جلب کردکه با ناراحتی به زمین خیره شده بود او از اینکه حتی یکی از مسئولان برای احوالپرسی به سمتش نیامده بودند گله کرد. از او پرسیدم چند وقت است که دیالیز می‌شوی اما انگار که سئوالم را نشنید گویا به دنبال گوشی بود تا دردهایش را یک به یک بازگو کند.

مسعود 33 ساله گفت: یک سال است که بیکار شده ام، در شورای صنفی کارگران ثبت نام کرده‌ام و در حال حاضر 3 سال است که در نوبت قرار دارم، من یک پدرم، زندگی خود را با یارانه می چرخانم، مستاجرم و برای کمک گرفتن از مسئولان به سازمان‌های زیادی نظیر فرمانداری و تامین اجتماعی رفته‌ام تا شاید دردی از من دوا کنند اما.....

مسعود افزود: من بیمه نیستم، بنابراین از کار افتاده هم محسوب نمی‌شوم، دیالیز از من توان کار کردن را گرفته است، مسئولان برای حل مشکل بیماران دیالیزی اقدام عملی کنند.

در تمام این مدت به این فکر می‌کردم که امثال مسعود در بین بیماران دیالیزی کم نیست شاید اگر مسئولان، این قشر آسیب پذیر را از نظر مالی حمایت کنند یک قدم مثبتی به سمت کاهش پدیده شوم طلاق در سطح جامعه برداشته شود زیرا بر اساس نظر کارشناسان یکی از دلایل طلاق فقر مالی است.

اقدس 23 ساله یکی از چند بیمار روستایی است که به دلیل دیالیز شدنش به همراه مادر از 2 سال پیش از روستای چهار طاق دندی به زنجان مهاجرت کرده و هم اکنون منزلی را با پول پیش 40 میلیون ریال به کمک برادرش که در روستا زندگی می‌کند اجاره کرده‌اند.

تن نحیف و رنج دیده، دستان و بازوان ورم کرده کبود و چشمان پاک و معصوم او حاکی از دردهایی است که تا آخر عمر محکوم به تحمل کردنشان شده است و بدتر از اینکه حتی او به دلیل زخمی که در پایش است شرایط پیوند کلیه را ندارد.او می گوید من و مادرم با یارانه و500 هزار ریال کمک ماهیانه انجمن روزگار خود را می‌گذرانیم.

آری امثال اقدس ها نیز در آتش محرومیت و فقر مالی می‌سوزند اما امیدوارم با تصمیمات هوشمندانه به منظور برطرف کردن مشکلات بیماران دیالیزی اقدس ها در آتش بی‌تدبیری‌های مسئولان نسوزند و به زودی شرایط زندگی حداقلی برای آن‌ها فراهم شود.

مسئولان بیماران دیالیزی بیمارستان ولیعصر(عج) را به همراه دردهایشان تنها گذاشته و آن ها را با وعده‌هایشان امیدوار و چشم انتظار می‌گذارند تسنیم هم در کنار تمامی بیماران دیالیزی و خانوادهایشان امیدوار است که مسئولان حاضر در بخش دیالیز بیمارستان ولیعصر(عج) نه به دلیل رسانه‌ای شدن بلکه فقط و فقط در وهله اول به دلیل رضای خداوند و در وهله دوم به دلیل کاستن مشکلات بیماران به قول‌های خود وفا کنند.

اما چه قدر خوب است مسئولان استان زنجان فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه" ما می‌خواهیم اگر کسی در یک خانواده بیمار شد، بیش از رنج مریض داری رنج دیگری نداشته باشد" را سرلوحه کار خود به هنگام خدمت رسانی به این قشر رنج کشیده قرار دهند.

به امید آن روزی که بیماری به ویژه بیمار کلیوی به دلیل فقر مالی از خداوند طلب مرگ نکند......

گزارش از لیلا محمدی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon