حریم‌ شهرها در آذربایجان شرقی مورد غلفت واقع شده است

حریم‌ شهرها در آذربایجان شرقی مورد غلفت واقع شده است

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی با تاکید بر مدیریت حریم شهرها، گفت: متاسفانه از حریم‌ شهرها غفلت می‌کنیم و در پی توسعه شهرها فشار بر اطراف وارد و این مسئله در آینده مشکل ساز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز, توحید اخلاقی بعد از ظهر امروز در همایش شهرداران استان، با بیان اینکه طرح‌های توسعه و مدیریت شهری از چالش‌های عرصه مدیریتی است، اظهار کرد: به دلیل پیچیدگی و افزایش جمعیت و پیشرفت‌های تکنولوژی، انواع انتظاراتی بر اساس افزایش و سطح رفاه اتفاق می افتد که با آن روبه رو هستیم و در صورت عدم توجه به آن در مدیریت و برنامه ریزی روی هم انباشته شده و حل آن با مشکل رو به رو خواهد بود.

وی افزود: بنابراین باید با توجه به یافته‌هایی که در شهرهای مختلف دنیا به دست آمده، پاسخگوی انتظارات و چالش‌های جدید باشیم.

اخلاقی گفت: با وجود اینکه از نظر ساخت و ساز احساس پیشرفت کرده ایم اما از طرفی دیگر متاسفانه به دلیل اینکه همه جانبه نگری در طرح‌ها وجود ندارد و عدم اجرای طرح‌های چند بعدی و در مقابل اهمیت قائل شدن به نیازهای مقطعی، کیفیت زندگی در حال کاهش است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه، طرح‌های توسعه پایدار از اهمیت بیشتری نسبت به ساخت و سازهای ظاهری برخوردار است، اظهار کرد: طرح‌های توسعه‌ای که همه جانبه نیاز های بشری را تامین نکند شاید برای پاسخگویی به نیاز های مقطعی مفید باشند اما در دراز مدت قطعا با چالش روبه رو خواهد بود.

وی تاکید کرد: در طرح‌های تفصیلی و جامع که برای شهرها تهیه می شود، شهرداری‌های باید به صورت جدی برای بررسی مشکلات و استفاده از مولفه‌های بومی و محلی ورود کنند تا بتوانیم از فرهنگ و معماری بومی در کنار آن استفاده و پیاده سازی کنیم.

اخلاقی گفت: کارشناسان فنی در تدوین طرح های جامع با توجه به ضوابط و مقرارت عمومی اقدام می‌کنند و اگر کارشناسان و شهرداری‌ها به صورت جدی در آن مشارکت نکنند در زمان اجرا با تغییر و تحول روبه رو خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از این وضعیت و برای رساندن تغییرات به حداقل و هم چنین کاهش اعمال سلیقه های شخصی، کارشناسان به صورت جدی وارد کمیته تصویب طرح های تفصیلی شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی، با اشاره به اهمیت کمیسیون های ماده 5 و دیگر کمینسون های مشابه، افزود: این کمیسیون‌ها برای استفاده ابزاری برای همیشه و همه موارد نیست بلکه به عنوان ابزاری مقطعی و در شرایط اضطرار است و نباید محلی برای درآمدهای شهرداری باشد بلکه شهرداری‌ها باید دنبال منابع مالی پایدار باشند.

وی در ادامه با تاکید بر مدیریت حریم شهرها، گفت: متاسفانه از حریم‌ها غفلت می‌کنیم و در پی توسعه شهرها فشار بر اطراف وارد می شود و این مسئله در آینده مشکل ساز می‌شود.

اخلاقی با بیان اینکه انسان محور توسعه در دنیا است و همه کارها برای تامین آسایش است بر همین اساس باید در طرح ها حقوق شهروندی رعایت شود، خاطرنشان کرد: حقوق شهروندی تنها ساخت و ساز نیست بلکه تامین هوای پاک و فضای سبز مناسب و دیگر موارد مورد نیاز انسان است که باید در طرح ها مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon