میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری تونس از ۵۰ درصد فراتر رفت

میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری تونس از 50 درصد فراتر رفت

خبرگزاری تسنیم: با پایان رای گیری انتخابات ریاست جمهوری در تونس و تعطیلی حوزه های انتخاباتی، میزان مشارکت در این انتخابات حدود ۵۴ درصد اعلام شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری الجزیره، سخنگوی رسمی هیئت مستقل انتخابات تونس در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد، دوساعت پیش از پایان رای گیری، میزان مشارکت در حوزه های انتخاباتی مختلف کشور به حدود 54 درصد رسید.

نظرسنجی های انجام شده حاکی از این است که قائد السبسی 47.8 درصد آراء را به دست آورده و پس از او المرزوقی با کسب 26.9 درصد آراء در رتبه دوم قرار دارد.

محسن مرزوق رئیس ستاد انتخاباتی قائد السبسی اعلام کرد که وی با کسب بیشترین تعداد آراء در رتبه نخست جا گرفته و انتخابات به دور دوم کشیده می شود.

این در حالی است که در ساعت های نخست انتخابات میزان مشارکت بسیار پایین اعلام شد تا جایی که میزان مشارکت رای دهندگان در این انتخابات بسیار کمتر از انتخابات پارلمانی گزارش شد.

میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی که  26 اکتبر گذشته برگزار شد، 69 درصد اعلام شد.

حضور کمرنگ جوانان در انتخابات ریاست جمهوری

بیشتر شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری را افراد کهنسال تشکیل می دادند و حضور جوانان بسیار اندک بود.

انتخابات از ساعت هشت صبح به وقت محلی در 11 هزار حوزه رای گیری آغاز و تا شش بعداز ظهر ادامه یافت.

انتخابات برای تونسی های خارج از کشور نیز در43 کشور برگزار شد.

تعداد واجدین شرایط رای دادن

بیش از پنج میلیون و 200 هزار رای دهنده تونسی که در هیئت مستقل انتخابات ثبت نام کرده بودند، واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد حدود چهارصد هزارنفر در خارج از این کشور هستند.

انتخابات در بین تدابیر شدید امنیتی برگزار شد تا جایی که حدود 90 هزار نیروی امنیتی و نظامی برای حمایت از حوزه های انتخاباتی و تامین امنیت آن در برابر هرگونه حمله احتمالی در این اماکن مستقر شدند.

هیئت مستقل انتخابات زمان رای گیری در حوزه های انتخاباتی نقاط دور افتاده و در مرز مشترک با الجزایر را پنج ساعت کاهش داد تا از هرگونه حمله احتمالی به این حوزه ها جلوگیری کند.

دوره پنج ساله ریاست جمهوری

پیروز این انتخابات برای پنج سال رئیس جمهور تونس خواهد بود و این مدت برای یک دوره قابل تمدید است.

در این انتخابات 22 نامزد رقابت می کنند و چنانچه هیچ یک از نامزدها اکثریت آراء یعنی 50 به اضافه یک را به دست نیاورند که این احتمال قوی است، دور دوم در ماه آینده بین دو نامزدی که بیشترین تعداد آراء را ازآن خود کرده اند، برگزار خواهد شد.

قوی ترین احتمال تا کنون این است که رقابت بین السبسی و المرزوقی به دور دوم کشیده شود.

پس از این دو بقیه آراء  نصیب تعداد دیگری از نامزدها از جمله الهاشمی الحامدی نامزد جریان المحبه خواهد شد که خود را نامزد فقرا و کسانی که به حاشیه رفته اند معرفی کره است و پیش بینی می شود چهار درصد آراء رای دهندگان را به دست آورد.

اما کمال مرجان نامزد حزب ابتکار ملی که سه کرسی در مجلس نمایندگان دارد، نیز چهار درصد آراء را کسب خواهد کرد.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان