روز دوم کنگره جریانهای افراطی؛ امتزاج قرار و همدلی بین علمای فرق مختلف جهان اسلام

روز دوم کنگره جریانهای افراطی؛ امتزاج قرار و همدلی بین علمای فرق مختلف جهان اسلام

خبرگزاری تسنیم: سخنرانان و مدعوین کنگره جهانی جریانهای افراطی خود را ملزم به قدردانی و سپاس از مرجعت شیعه در ایران بویژه حضرت آیت الله مکارم شیرازی می دیدند و از ایشان به خاطر اقدام هوشمندانه در برگزاری این کنگره سپاسگزاری ویژه می کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، روز دوم کنگره جهانی جریانهای افراطی و تکفیری در حالی کار خود را آغاز کرد که از صبح زود علمای برجسته بیش از 80 کشور جهان از حل اسکانشان خود را به حوزه علمیه امام کاظم(ع) در میدان معلم شهر قم رساندند. 

کنفرانس روز دوم کنگره با مدیریت آیت اله تسخیری دبیر کل سابق مجمع جهانی اهل بیت و از علمای برجسته تقریبی ایران و با دبیری ابراهیم جعفری نخست وزیر سابق کشور عراق و فعال در حوزه وحدت اسلامی و تقریب مذاهب کار خود را آغاز و با سخنرانی چند تن از بزرگان کشورهای مختلف ادامه یافت.

در این کنفرانس آیت الله حسینی بوشهری، قاضی احمد از کشور افغانستان و دیگر علمای جهان اسلام به ایراد سخن پرداختند و همگی بر ایجاد همدلی و رفع اختلافات تاکید داشتند. علمای جهان اسلام یک صدا اعلام کردند که جریانهای افراطی اخیر که با ابزار تکفیر در جهان اسلام به کشتار و خونریزی دست می زنند، هیچ نسبت و ارتباطی با دین مبین اسلام ندارند.

به نظر می رسد روز دوم کنگره جهانی جریانهای افراطی و تکفیری از نظر علمای اسلام با تمرکز و جدیت بیشتری نسبت به روز گذشته همراه بوده است، گویا کنگره و موضوعات مطروحه شفافیت بیشتری یافته و از هیاهوی روی نخست کاسته شده است و حاضران به ثبات و قرار بیشتری نسبت به روز گشته رمسیده اند. سالن اصلی کنفرانس علی رغم اینکه پر از جعیت شده است، تمرکز و دقت بیشتری را در خود جای داده است. 

تاکید بر وظایف علمای بیدار جهان اسلام در رفع شبهات، دست گذاشتن بر وجوه اشتراک مذاهب و فرق اسلامی و بیدارگری جامعه مسلمین، تساهل و پذیرش یکدیگر، موضع گیری قاطع در برابر جریانهای منحرف و افراطی توسط علمای اسلام، تاکید بر وحدت و اقدام عملی برای نزدیکتر کردن مسلمانان با یکدیگر و ... از جمله محتواهای مورد بررسی و تاکید سخنرانان روز دوم کنگره جهانی جریانهای افراطی و تکفیری از نظر علمای اسلام بود.

سخنرانان و مدعوین کنگره جهانی جریانهای افراطی خود را ملزم به قدردانی و سپاس از مرجعت شیعه در ایران بویژه حضرت آیت اله مکارم شیرازی می دیدند و از ایشان به خاطر اقدام هوشمندانه در برگزاری این کنگره سپاسگذاری ویژه می کردند. به گفته سخنرانان این کنگره چنین رویداد بزرگی در جهان اسلام می تواند گامی برای ایجاد وحدت اسلامی و همچنین محکومیت و انزوای فکری جریانهای افراطی شود.

این کنگره در بخش های بعدی هم با سخنرانی دیگر بزرگان جهان اسلام ادامه می یابد و در نهایت با قرائت بیانیه مورد توافق همه حاضران به کار خود پایان خواهد داد. 

معرفی و تقدیر از فعالان فکری و پژوهشگران برتر پرچمدار مقابله فرهنگی با جریانهای افراطی در جهان سلام از برنامه های دیگر اختتامیه این کنگه است که در ساعات پایانی امروز برگزار می شود. همچنین به سه مقاله برتر کمیسیونهای چهارگاه این کنگره هم جوایزی اهدا خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران