۱۶ هزار گفتمان دینی در سراسر کشور برگزار شد

16 هزار گفتمان دینی در سراسر کشور برگزار شد

خبرگزاری تسنیم: مدیر فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۶ هزار گفتمان دینی به منظور ارتقاء سطح دینی جامعه در سراسر کشور برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، علی اسماعیلی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در تبلیغات اسلامی کرمانشاه برگزار شد اظهار کرد: رسانه‌ها پویاترین و رساترین صدای تبلیغ فرهنگ دینی و اسلامی محسوب می‌شوند به طوریکه کمیته خطر ایکس امریکا در سال1970 در جهت جلوگیری از حرکات دینی از سه نظریه دکترین مهار، نافرمانی مدنی و نبرد رسانه‌ای بهره برده است.

مدیر فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور رشد روز افزون فضای مجازی با سرعت غیر قابل تصور را امر درخور توجه دانست و افزود: رسانه‌ها به عنوان مهمترین ابزار در جهت انتقال صحیح، سریع و دقیق اخبار و اطلاعات دینی و فرهنگ به سراسر جهان هستند و شبکه‌های اجتماعی بهترین ابزار برای رساندن پیام دین و انقلاب اسلامی در دنیا است.

اسماعیلی حوزه فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی را در سه حوزه عنوان و خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی اقشار اجتماعی شامل جوانان و بانوان فرهیخته و اقشار تأثیرگذار یکی از موارد راهبردی تبلیغات است که شناسایی بانوان تحصیل کرده و فرهیخته در این حوزه از اقدامات اساسی است به طور‌یکه در حال حاضر یک هزار200بانوی فرهیخته در سراسر کشور شناسایی شده‌اند.

وی بانوان فرهیخته را بازوان فکری، فرهنگی و دینی توصیف و بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در جهت اعزام مبلغان  سالانه 40 هزار مبلغ دینی در اوقات فراغت و ایام رمضان به سراسر کشور اعزام می‌کند.

اسماعیلی با اشاره به راه‌اندازی طرح تحقیقات دینی در سال 85 افزود: بیش از سه هزار دبیرستان و دانشگاه از مزایای این طرح بهره‌‌مند شده‌اند و از ابتدای سال تاکنون در سراسر کشور 135هزار تحقیقات دینی از سوی تبلیغات اسلامی انجام شده است.

وی تعداد افراد بهره‌مند ار طرح تحقیقات  دینی را 11 میلیون نفر اعلام کرد و گفت: در زمینه ارتقاء و نشر گفتمان دینی و سامانه 7650 به منظور پاسخگویی به سوالات گفتمان دینی و سامانه 765077 برای پیگیری سؤالات به صورت 24 ساعته آماده خدمات‌رسانی به مردم است.

اسماعیلی افزود: در طرح تبیان دینی آموزش‌های لازم برای بیش از دو هزار و 500 استاد برجسته تدارک دیده شده است و هر گفتمان دینی متشکل از هفت جلسه یا موضوعات مشخص در سراسر کشور در حال برگزاری است.

وی حجاب و عفاف، تربیت خانواده، مهارت‌های زندگی، سبک زندگی اسلامی، تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی و اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی را از موضوعات طرح تحقیقات دینی عنوان و اظهار کرد: هر استاد بر اساس موضوع جغرافیای و فرهنگ خاص آن منطقه باید گفتمان دینی را پیاده کنند.

اسماعیلی افزود: 30 بانوی فرهیخته از استان کرمانشاه در سال 1392 آموزش‌های لازم را بر اساس طرح تحقیقات دینی گذرانده‌اند و در حال حاضر 74 مدرسه در استان در قالب طرح تحقیقات دینی اداره می‌شوند.

وی ایجاد 30 پایگاه هسته فرهنگ جوان و 100 پایگاه فرهنگ را از اقدامات اداره کل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه دانست و افزود: استان کرمانشاه با وجود کمبود اعتبارات در سال 93 با تربیت 28 بانوی فرهیخته و تحت پوشش قرار دادن 100 مدرسه در قالب طرح گفتمان دینی و نیز ایجاد یک گیگا بایت فضای تبلیغات در فضای مجازی در این راستا تلاش کرده است.

مدیر فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور افزود: از ابتدای آغاز طرح گفتمان دینی تاکنون 11 میلیون نفر ساعت از برنامه‌های مختلف این طرح در سراسر کشور بهره‌مند شده‌اند و در حوزه فعالیت‌های فرهنگی به منظور مقابله با جنگ نرم یک سند راهبردی مقابله با جنگ نرم و آموزشی برای مدیران و کارکنان تمام دستگاه‌ها تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور استفاده هوشمند از رسانه‌ها و توانمندسازی رسانه‌های مجازی طرح آموزش سواد رسانه‌ای بهترین گزینه لازم در این زمینه است که باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای ساماندهی تولید محتوای دینی در فضای مجازی برای فعالان هسته‌های فرهنگی انجام شود.

اسماعیلی سازمان تبلیغات اسلامی را تنهاترین و مؤثرترین نهاد تبلیغی در حوزه برنامه‌های فرهنگ و ساماندهی محتوای دین در فضای مجازی دانست و افزود: طرح راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی تخصصی با کمک سه هزار مدرس کار آزموده و نیز بانوان فرهیخته در دستور کار قرار دارد.

سایت تبیان در سراسر کشور راه‌اندازی شده است

‌وی با اشاره به راه‌اندازی سایت تبیان در31 استان کشور افزود: بیش از 17 میلیون مقاله در این سایت قرار دارد که از این تعداد دو هزار مقاله آماده و قابل بهره‌برداری و استفاده است و در این زمینه سایت تبیان منبع غنی در حوزه فرهنگ دینی محسوب می‌شود و تبدیل سایت تبیان به سایت‌های تخصصی استان یکی از اهداف سازمان تبلیغات است.

اسماعیلی برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی ویژه اقشار تأثیرگذار و ایجاد شبکه‌های اجتماعی تخصصی در فضای مجازی را از دیگر اقدامات تبلیغات عنوان و بیان کرد: به منظور توسعه و ترویج فرهنگ نماز باید بودجه لازم برای فعالیت‌های فرهنگی جوانان و ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر و برنامه‌های لازم برای ترویج نماز اختصاص داده شود.

وی آگاهی‌بخشی به مردم را مهم‌ترین وظیفه رسانه‌ها دانست و افزود: از جمله اقدامات سازمان تبلیغات در ترویج فرهنگ دینی، نشر آرمان‌های شهید مطهری و مبارزه با مواد مخدر در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی است و رسانه‌ها باید با بسترسازی مناسب در این زمینه فضای فرهنگی کشور را توسعه دهند.

اسماعیلی خواستار رواج نذر فرهنگی در سراسر استان کرمانشاه شد و افزود: در این زمینه کرمانشاه باید نخستین استانی باشد که در رواج اقدام خداپسندانه نذر فرهنگی پیشگام باشد.

وی نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ را دو و شش دهم برابر بیشتر از حوزه صنعتی در کشور دانست و بیان کرد: باید شرایطی فراهم کرد تا صنعت خلاق در کشور فعال شود به طوریکه در تهران به منظور سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی 90 درصد معافیت عوارض در نظر گرفته شده است.

اسماعیلی تعداد هیئت‌‌های مذهبی و تشکل‌های دینی فعال در سراسر کشور را 82 هزار هیئت اعلام کرد و افزود: مداحان باید الگوی مردم باشند و ارتباط دو سویه و تعامل مناسب میان سازمان تبلیغات و هیئت‌های مذهبی انجام شود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکل‌های دینی و انجمن‌های اسلامی نیز وظیفه تعامل با هیئت‌های مذهبی را برعهده دارند.

وی تولید محتوای خوب و اسلام ناب را نتیجه تلاش سازمان تبلیغات دانست و گفت: مداحان باید در جهت معرفی اسلام ناب فعالیت کنند و در این زمینه رسانه‌ها نیز باید آگاهی‌بخشی را پس از اطلاع‌رسانی اولویت خود قرار دهند.

وی معاونت تبلیغات را متولی گفتمان‌ها در دانشگاه‌ها دانست و افزود: سازمان تبلیغات باید با حرکتی جهادی در فضای دینی تبلیغ کند و با وجود محدودیت‌های اعتباری و مالی با مدیریتی جهادی به اهداف تعیین شده دست یابد.

اسماعیلی افزود: در طول سال 16 هزار گفتمان دینی در سراسر کشور برگزار می‌شود به طوریکه در سال 85، پنج هزار گفتمان، در سال 86، شش هزار گفتمان  و در سال‌های 87 و 88 به ترتیب 16 هزار و 20 هزار گفتمان دینی داشتیم و در سال‌های 89، 90، 91 به ترتیب 21 هزار، 37 هزا و 15 هزار گفتمان دینی برگزار شد.

وی خواستار ارتقاء شاخص‌های فرهنگی و تخصیص بودجه سال 94 در کشور شد و گفت: در صورتی که هر نهادی نیم درصد از اعتبارات خود را در حوزه فرهنگ سرمایه‌گذاری و هزینه کنند بسیاری از مشکلات فرهنگی برطرف می‌شود.

اسماعیلی حل مسائل اقتصادی را در گرو توجه به مبانی دینی در جامعه عنوان و اظهار کرد: در بحث تهیه و توزیع کتاب باید به شیوه گفتمان دینی توجه شود و در این زمینه تمام گفتمان‌های دینی در فضای مجازی منتشر می‌شوند.

وی نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی را در سه شکل آشکار، پنهان و خودکنترلی دانست و افزود: نظارت خودکنترلی بهترین نوع نظارت در جهت نهادینه کردن مسئولیت‌پذیری اجتماعی در افراد است و بانوان فرهیخته در زمینه ارتقاء اعتقادات و بینش فرهنگ مردم بسیار مثمر ثمر هستند.

انتهای پیام / ی

 

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon