علمای سلفی به بهانه جاهلیت جوامع اسلامی، مسلمانان را تکفیر می‌کنند


علمای سلفی به بهانه جاهلیت جوامع اسلامی، مسلمانان را تکفیر می‌کنند

خبرگزاری تسنیم: پژوهشگر مؤسسه تحقیقاتی دارالإعلام المدرسة اهل البیت (ع) گفت: علمای سلفی با جاهلی خواندن جوامع اسلامی، راه را برای تکفیر مسلمان‌ها همواره کرده‌اند.

مجید فاطمی‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به اینکه ‌مسئله تکفیر میان علمای وهابی در سه مرحله قابل بررسی است، اظهار داشت: مرحله شروع، سامان‌دهی و ایجاد زمینه تکفیر مسلمان‌ها، توسط «ابن تیمیه» و شاگردانش صورت پذیرفت.

پژوهشگر مؤسسه تحقیقاتی دارالإعلام المدرسة اهل البیت (ع) افزود: مرحله افراطی‌گری در تکفیر و کشتار مسلمان‌ها که توسط «محمد بن عبدالوهاب» انجام داده شد و مرحله بازگشت از مواضع افراطی‌گری برای تبرئه خود از جنایت‌های گروه‌های تندرو وهابی ملاک کفر و ایمان بر درخواست از اموات و توسله به قبور تأکید دارد.

وی با بیان اینکه تفاوت در ضابطه‌مند بودن ملاک تکفیر «معین» از غیر آن است، تصریح کرد: محمدبن عبدالوهاب با سرایت دادن تکفیر «مطلق» بر «معین» و حمل کفر اصغر بر کفر اکبر، سبب شد تا افراطی‌گری در تکفیر به نهایت خود برسد و جنایت‌های بسیاری به بار آید.

فاطمی نژاد با بیان اینکه علمای سلفی جهادی که بر حاکمیت خداوند تأکید دارند، هرگونه درخواست و اطاعت از حاکم را ملاک کفر قرار داده‌اند، خاطرنشان کرد: علمای سلفی با جاهلی خواندن جوامع اسلامی، راه را برای تکفیر مسلمان‌ها همواره کرده‌اند.

پژوهشگر مؤسسه تحقیقاتی دارالإعلام المدرسة اهل البیت (ع) تصریح کرد: با بررسی‌های انجام داده شده به نظر می‌رسد که آن‌ها در مقام تکفیر معین نبوده‌اند، بلکه تکفیرشان بیشتر رویکرد سیاسی و اجتماعی داشته از این رو نمی‌توان کلمات آن‌ها را حمل بر تکفیر معین کرد.

وی با بیان اینکه گروه‌های تندرو تکفیری برای رسیدن به اهدافشان، خود را سلفیه جهادی معرفی می‌کنند، خاطرنشان کرد: در حقیقت پیروان محمد بن عبدالوهاب‌اند که تکفیر مطلق را در عرصه‌های اعتقادی، سیاسی و اجتماعی به تکفیر معین سرایت داده‌اند و به سلفیه جهادی وهابی تبدیل شده‌اند، ولی به دلیل شرایط و مصالحی که امروزه اقتضا می‌کند، خود را پیرو اندیشه‌های «سید قطب» یا دیگر روشن‌فکران جهادی می‌دانند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon