گروه‌های تکفیری بافهم نادرست از آیات و روایات اقدام به جنایت می‌کنند


گروه‌های تکفیری بافهم نادرست از آیات و روایات اقدام به جنایت می‌کنند

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: جریان سلفى و تکفیرى چندان به روش‌های متعارف در فهم و استنباط دینى پایبند نیست بلکه بیشتر قرآن و سنت را در راستاى اهداف تکفیرى خود تفسیر مى‏‌کنند.

علی فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره روش‌شناسی جریان‌های تکفیرى در فهم کتاب و سنت‏، اظهار داشت: به فهم قرآن کریم و سنت نبوى به‌عنوان اساسى‌‏ترین منابع تشریع اسلامى روشمند بوده و ضوابط خاص خود را دارد، از این‌رو استناد به آیات قرآن و روایات، بدون ضابطه مشخص و بدون به‌کارگیری روش درست، و صرفاً به جهت تعصبات فرقه‏‌اى، مصداق بارز تفسیر به رأى بوده و بسیار نکوهیده است.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به درون‌مایه گروه‌های تکفیری، افزود: جریان‏‌هاى تکفیرى با نقل گرایی افراطى و با تمسک به ظواهر چند آیه بدون در نظر گرفتن آیات مفسر آن و گاه با تفسیر گزینشى از آیات قرآن، دیگران را به شرک، بدعت متهم مى‏‌کنند.

وی با اشاره به خط فکری گروه‌های تکفیری، تصریح کرد: نقل‌گرایی بى‌‏ضابطه در کنار ظاهرگرایى شدید جریان‏‌هاى تکفیرى در فهم کتاب و سنّت، جریان‏‌هاى سلفى را بر آن واداشته که بر معانى ظاهرى، یک‌سویه و سطحى بسنده کرده و مخالفان خود را به بهانه‏‌هاى واهى متهم به بدعت‏‌گذارى، شرک و کفر کنند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، خاطرنشان کرد: جریان سلفى تکفیرى چندان به‌روش‌های متعارف در فهم و استنباط دینى پایبند نیست بلکه بیشتر قرآن و سنت را در راستاى اهداف تکفیرى خود تفسیر مى‏‌کند.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon