این آب فقط در حرف و حدیث‌ها آلوده است


این آب فقط در حرف و حدیث‌ها آلوده است

خبرگزاری تسنیم: چندی است بحث آلودگی آب شهر تهران در افکار عمومی مطرح شده که بنده مستنداتی را در خصوص آلودگی آب تهران تهیه کردم که با توجه به مستنداتی که طبقه‌بندی شده است، مجاز به انتشار عمومی ‌آنها نیستم و آن را در اختیار نهادهای نظارتی قرار می‌دهم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا هادیلو در گزارشی درباره مباحث اخیر آلودگی آب تهران به بررسی بیش‌تر این مسأله پرداخته است. در این گزارش آمده است:

جملات بالا حرف‌های رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران است که در یکصد و سیزدهمین جلسه این شورا اظهار کرد و از ریاست شورا خواست تا در جلسات بعدی از استاندار تهران، معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و مدیرکل آبفای تهران برای ارائه گزارش در این شورا دعوت کند.

موضوع آلودگی آب تهران، مشکل امروز و دیروز نیست اما آنچه مردم را بیش از هر چیز دیگری آزار می‌دهد، این است که مسئولان امر با حرف‌های ضد و نقیض خود شفافیت را در مورد شفاف‌ترین مایع دنیا از بین برده و به قول معروف، خلط مبحث کرده‌اند.

نیترات هست، نیترات نیست
کمی به گذشته باز می‌گردیم یعنی به سال 1388 که مشاور زیست‌محیطی شهردار تهران از آلوده بودن منابع زیرزمینی آب تهران به علت نبود شبکه فاضلاب شهری در این کلانشهر خبر داده و گفته بود: «تهران شبکه فاضلاب شهری ندارد و به همین علت در زمینه مدیریت شبکه فاضلاب در میان کلانشهرهای دنیا، جزو 10 شهر آخر جهان به شمار می‌آید.»

هادی حیدرزاده از آلودگی آب تهران و استفاده ناگزیر از آب‌های زیرزمینی به منظور تأمین آب آشامیدنی مورد‌نیاز تهرانی‌ها به عنوان چالشی جدی و واقعی برای پایتخت نام برد و تأکید کرد که برخی از مدیران از پرداختن به آن پرهیز می‌کنند.
البته در همان زمان مدیرعامل آبفای استان تهران، حرف و حدیث‌ها درباره آلودگی آب تهران را رد کرده و گفته بود: آب تهران فاقد هرگونه آلودگی است و همان‌طور که بارها مطرح شده، آلودگی آب تهران فقط در حد شایعه است. هرگونه مشکل و آلودگی در آب تهران از دید آزمایشگاه‌های ما پنهان نمی‌ماند.

ولی رئیس وقت اداره بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به این گفته‌ها واکنش نشان داده و با اشاره به وجود نیترات در منابع آب تهران تصریح کرده بود: وجود نیترات در آب شرب، ناشی از نبود سیستم جمع‌آوری و دفع فاضلاب است و تا زمانی که این سیستم به صورت کامل اجرا نشود، مطمئناً منابع آب تهران آلوده خواهد شد.
 

مستندات غیر قابل ارائه

پنج سال با هزاران خبر ضد و نقیض که مردم را در بلاتکلیفی قرار داده بود پیش رفت و هر چند روز یک مسئول حرفی می‌زد و دیگری آن را تکذیب و بعدی زمانی برای تحقیق و تفحص طلب می‌کرد. هر چه بود «آب خوش از گلوی مردم پایین نرفت» و یک روز فکر کردند آب نیترات‌دار می‌خورند و روز دیگر آبی که پر از املاح است و روزهای بعد آب مخلوط شده با فاضلاب و... .

تا اینکه همین چند روز پیش یک‌بار دیگر رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تأکید مجدد بر اینکه نیترات آب تهران بیش از حد استاندارد است، گفت: «تمامی اسناد و مستندات مبنی بر بالا بودن نیترات از حد استاندارد در آب تهران موجود است و بنده این آمادگی را دارم با حضور رسانه‌ها و همچنین مسئولان مربوط از جمله پرورش، مدیرکل آبفای تهران و سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان دلایل خود را مطرح کنم.» البته بعد از صحبت‌های رحمت‌الله حافظی عکس‌العمل‌هایی از طرف وزارت بهداشت و آبفای تهران صورت گرفت و وزیر بهداشت به عنوان عالی‌ترین مقام سلامت جامعه شخصاً در واکنش به این اظهارات گفت: «دلیلی ندارد به مردم دروغ بگوییم، آب تهران سالم است.»

دکتر سیدحسن هاشمی ادامه داد: «به دنبال مطلبی که درباره نیتریت آب تهران در شورای شهر مطرح شد، دستور بررسی همه چاه‌ها را دادیم. از این همه چاه در سطح شهر و البته درست در زمانی که سطح آب سدها کاهش یافته بود و مجبور به برداشت از چاه‌ها بودند، میزان نیتریت تنها در سه حلقه چاه بیشتر از استاندارد بود که مراتب را به دکتر چیت‌چیان، وزیر نیرو انتقال دادیم و ایشان هم پیگیری کردند و همان جا به من گفتند که چاه را پلمب کنند. حال اینکه ترساندن مردم و گفتن این صحبت‌ها چه دلیلی دارد، باید از خود مطرح‌کنندگان چنین مسائلی پرسید.»

هر چه بود آب از آب تکان نخورد و فقط آلودگی‌هایش کم و زیاد شد تا اینکه روز گذشته باز هم رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادعاهای قبلی‌اش را تکرار کرد. با این تفاوت که این بار گفت «مستندات بحث آلودگی آب شهر تهران طبقه‌بندی شده است و مجاز به انتشار عمومی ‌آنها نیست»؛ جمله‌ای که رسانه‌ها و ملت را غریبه دانسته و یک‌بار دیگر دل‌نگرانی‌های شهروندان را دوچندان کرد، جمله‌ای که باز هم تکذیبیه‌ها و انتقادات فراوانی به دنبال خواهد داشت. حال مردم مانده‌اند با یک جرعه آب و هزار حرف و حدیث در مورد آن؛ آبی که سال‌هاست با نوش جان به حلق کسی نرسیده.
منبع : روزنامه جوان

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon