واردات بی رویه نخ و پارچه؛ آفت بزرگ صنعت نساجی خراسان

واردات بی رویه نخ و پارچه؛ آفت بزرگ صنعت نساجی خراسان

خبرگزاری تسنیم: یکی از مهمترین عللی که صنعت نساجی و ریسندگی استان خراسان رضوی توانسته است جایگاه خود را افزایش دهد استفاده مطلوب از ظرفیت‌های موجود بومی خود بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، صنعت نساجی یکی از صنعت‌های برتر ابداع شده توسط  ایرانیان است که از زمان‌های دور، این عرصه به صورت جدی در دنیا شناحته می‌شود, این عرصه از همان ابتدا به صورت سنتی کار خود را شروع کرده است اما اکنون پس از گذشت بیش از هزاران سال در بین مردمان این صنعت توانسته جایگاه خود را حفظ کند.

هم اکنون یکی از مهمترین عللی که صنعت نساجی و ریسندگی استان خراسان رضوی توانسته است جایگاه خود را افزایش دهد استفاده مطلوب از ظرفیت‌های موجود بومی خود بوده است اما در کنار همین اقدامات مثبت متاسفانه گاها به دلیل وجود مشکلات مالی و مسائل دیگر این صنعت پیشتاز به عقب رانده می‌شود.

امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که در عرصه تکنولوژی روز دنیا صورت گرفته است این صنعت همانند سایر صنایع با پیشرفت روز دنیا پیشرفت‌های لازمه را داشته است که در این زمینه صنعت نساجی خراسان با داشتن سابقه‌ای 80 ساله در این صنعت توانسته اقدامات بسیار خوبی را انجام دهد.

هم اکنون برای آشنایی بیشتر با این صنعت و به دست آوردن اطلاعاتی در این حوزه تصمیم را بر این گرفتیم که ابتدا بازدیدی از کارخانه نساجی خراسان داشته باشیم و سپس در زمینه آخرین دستاوردها و مشکلات این صنعت گفت‌وگویی با مدیرعامل کارخانه  نخریسی و نساجی خراسان داشته باشیم که مشهور آن ارائه می‌شود.

ابویی در این زمینه اظهار کرد: شرکت سهامی عام نخریسی و نساجی خسروی خراسان در سال 1313 با سرمایه 6 میلیون ریال و ظرفیت 10120 دوک کار تولیدی خود را در مشهد مقدس آغاز کرد.

مدیر عامل کارخانه سهامی عام نخریسی و نساجی خراسان افزود: امروز 80 سال از سابقه این کارخانه می‌گذرد که 85 درصد سهم این کارخانه متعلق به آستان قدس رضوی است و مابقی این سهم را افراد شخصی تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه این کارخانه، کارخانه‌ای پیشرو در  صنعت نساجی است تاکنون توانسته دستاوردهای خوبی در این عرصه داشته باشد.

ابویی تصریح کرد: با توجه به اینکه کارخانه نخریسی خراسان نخستین کارخانه پنبه‌ای و بافندگی در استان خراسان بزرگ و مشهد است تولیدات این کارخانه زبانزد مصرف کنندگان پنبه و نساجی در سراسر کشور است که خوشبختانه با توجه به این شرایط شرکت های فعال در این عرصه به دنبال بهره گیری و الگوگیری از این کارخانه هستند.

وی بیان کرد: اگر نگاه اجمالی به این کارخانه پس از پیروزی شکوهمند اسلامی ایران داشته باشیم در می‌یابیم که با همت و مساعدت تولیت آستان قدس رضوی در دهه 60 با توجه به اینکه عمر ماشین آلات بسیار بالا بود با خرید ماشین آلات جدید جهت سالن‌های ریسندگی و بافندگی خریداری شد.

مدیر عامل کارخانه نخریسی و نساجی خراسان تصریح کرد: با خرید دستگاه‌های جدید مجددا کارخانه نخریسی خراسان جان تازه‌ای گرفت و با تولید انواع نخ‌ها و پارچه‌ها توانست نام خود را به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان این عرصه در بازارهای ایران حفظ کند و خوشبختانه یا متاسفانه این روند تنها تا پایان دهه 70 ادامه داشت.

ابویی بیان کرد: پس از دهه 70 با توجه به اینکه ساختمان‌‌ها، تاسیسات و ماشین آلات و در همین راستا کارکنان این مجموعه تماما به مرز بازنشستگی رسیدند برای اینکه نام این کارخانه همانند گذشته پرآوازه باقی بماند توانستیم با اجرا طرح‌های بلند مدت و کوتاه مدت این کارخانه همانند گذشته در صدر نگه داریم و تولیدات خود را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در مسائل تامین مواد اولیه همچون پنبه در سال‌های اخیر با توجه به اینکه چند کارخانه در این زمینه راه اندازی شده است دیگر مشکلی نداریم و تنها پلی استرهای موجود کشور از کره و هندوستان وارد ایران می‌شود و در زمینه ورود مواد اولیه با توجه به اینکه مسئله تحریم‌ها مطرح بوده مشکلی نداشته‌ایم.

مدیر عامل کارخانه نخریسی و نساجی خراسان بیان کرد: باید این را به خاطر داشته باشیم با اینکه در زمینه تامین مواد اولیه نساجی و ریسندگی مشکلی نداشته ایم اما در زمینه تامین قطعات مورد نیاز ید‌کی  دستگاه‌های کارخانه از زمان آغاز تحریم‌ها به ویژه سال های 91 و 92 به مشکل خورده‌ایم اما با شناسایی کانال‌های جدید توانسته‌ایم این تحریم‌‌ها را از بین ببریم و قطعات خود را تامین کنیم.

ابویی تصریح کرد: اکنون یکی از مسائلی که به دنبال آن هستیم ایجاد بخش صادرات است تا بتوانیم از آن طریق بخش صادرات پارچه ای و پارچه‌های پنبه‌ای را آغاز کنیم که با رایزنی‌های صورت گرفته به دنبال صادرات به کشورهای اروپایی همچون ایتالیا هستیم.

وی بیان کرد: اکنون با توجه به ظرفیتی که در بخش صنعت نساجی کشور وجود دارد باید ظرفیت صادرات این بخش افزایش یابد و با توجه به اینکه در بیمارستان‌ها اروپا استفاده از پارچه های مصنوعی ممنوع است و حتما باید از پارچه‌های پنبه‌ای استفاده شود با این وجود ظرفیت صادرات در حوزه نساجی و ریسندگی افزایش می‌‌یابد.

مدیر عامل کارخانه نخریسی و نساجی خراسان تصریح کرد: اکنون پارچه‌هایی که ما داریم در زمینه صادرات توجه قابل قبولی ندارد و با توجه به اینکه در بخش ریسندگی نخ صادر نمی‌‌شود اما با رایزنی‌های صورت گرفته این کار از ابتدا سال آینده شکل می‌گیرد.

ابویی گفت: تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی برای استفاده از پنبه، نیاز به واردات  160 هزار تن پنبه بود اما با توجه به کشت پنبه ای که در خود کشور آغاز شد این نیاز به 43 هزار تن کاهش یافت و در همین راستا اکنون تنها 3/2 پنبه مورد نیاز کشور وارد می شود.

وی با بیان اینکه اکنون تولیدات خود ایران با نام کشورهای دیگر دوباره به کشور وارد می‌شود گفت: ما در زمینه پارچه خام اگر بتوانیم خودمان کارخانه چاپ و تکمیل نساجی را راه اندازی کنیم دیگر مقدار کمی از پارچه‌های مرغوب ما با نام کشورهای همسایه همچون ترکیه وارد کشور می‌شود و دیگر هزینه‌های تمام شده با 3 برابر قیمت به فروش نمی رسد.

مدیرعامل کارخانه نخریسی و نساجی خراسان بیان کرد: اکنون 9818 واحد صنعتی در سراسر کشور تحت پوشش نساجی هستند که تاکنون بیش از 288000 نفر در بخش‌های مرتبط با نساجی مشغول در سطح کشور مشغول به کار شده اند.

ایوبی بیان کرد: پس از اجرا شدن هدفمندی یارانه‌ها حقیقتا نه تنها واحدهای نساجی بلکه سایر واحدهای صنعتی از این هدفمندی بهره ای نبرده اند و در این هدفمندی تاکنون هیچ توجه‌ای به این عرصه نشده است و با توجه به مشکلاتی که اکنون خود دولت دارد ما باید مشکلاتمان را خودمان حل کنیم و ما با توجه به اطلاع از شرایط، هیچ توقعی نداریم که دولت  وارد این موضوع شوند.

وی تصریح کرد: اکنون پنبه مورد نیاز کشور از تاجیکستان، ازبکستان و هند است و با توجه به اینکه ایران 30 هزار تن نیاز به پنبه دارد و با توجه به اینکه 40 درصد پنبه از درون کشور و 60 درصد مابقی از برون مرز تامین می شود لذا ما به دنبال ایجاد راهکاری برای کاهش واردات پنبه هستیم.

مدیر عامل کارخانه نخریسی و نساجی خراسان بیان کرد: اکنون دیگر در جهان قابلیت‌های استفاده از پنبه مطرح نیست بلکه کیفیت خود پنبه مطرح است و با توجه به اینکه استان خراسان خود 45 درصد پنبه کشور را تولید می کند اما به دلیل اینکه سطح زمین یکنواخت نیست بالاجبار باید از پنبه‌های وارداتی خارج از ایران که از یکنواختی بسیار بالایی برخوردار است استفاده کنیم.

ابویی تصریح کرد: کیفیت پنبه در نخستین گام بستگی به شرایط آب و هوای هر کشور دارد که در همین راستا یکی از مهم ترین مسائل نوع کشت است و خوشبختانه ما در زمینه کارخانجات تصفیه در کشور مشکل نداریم بلکه برداشت پنبه ما غلط است که هنوز که هنوز است از روش سنتی استفاده می شود که این خود سبب کاهش بهره وری شده است.

وی به مشکلات و چالش‌های این صنعت اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین مشکلاتی که ما در این عرصه داریم ورود کالای قاچاق بی کیفیت است که تاکنون بسیار اثرات منفی داشته است که باید هرچه جلوتر جلو آن گرفته شود.

مدیر عامل کارخانه نخریسی و نساجی خراسان بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که سبب ایجاد چالش در صنعت نساجی شده است؛ بحث رکود در کشور  است و دیگری هم براساس آمارها واردات بی رویه نخ پارچه در این 8 ماه بسیار بالا بوده است که امیدواریم این مسائل برطرف شود.

ابویی گفت: از ابتدا سال تاکنون 48 هزار تن نخ بی کیفیت از هندوستان وارد شده است که اثرات بسیار نامطلوبی بر عرصه نساجی و ریسندگی کشور گذاشته است که امیدواریم در چند ماه پایانی سال این مسائل برطرف شود که در همین راستا براساس صحبت هایی که ما بین اتحادیه و سازمان صنایع نساجی صورت گرفته است این واردات بی رویه تا پایان سال برطرف می‌شود.

وی تصریح کرد: اکنون با توجه به اینکه تولیدات داخلی بسیار خوبی صورت می‌گیرد باید ما بین مشتریان و تولیدکنندگان هم اعتماد لازم جذب شود که اگر بخواهیم این مسئله را بازگو کنیم باید بگوییم که آنقدر کیفیت تولیدات  محصولات ما بسیار بالا است که به کارخانه های دیگر می رود و به نام پارچه ترک به بازار عرضه می شود که این هم برای ما یک افتخار است و متاسفانه یک تاسف برای این صنعت عظیم است.

مدیر عامل کارخانه نخریسی و نساجی خراسان بیان کرد: اکنون پارچه چادر مشکی بحث خاص خود را دارد و با توجه به اینکه ایران به تنهایی 80 میلیون متر مربع چادر در جهان مصرف می کند اما جای تاسف است که کشورهای ژاپن و کره محصولی را که ما نیاز داریم تولید می کنند و به اقتصاد کشور خود کمک و به اقتصاد کشور ما ضربه می زنند که این ناشی از غفلت ما است.

ابویی گفت: اکنون در زمینه  بافت چادر مشکی مشکلی نداریم بلکه مشکل اصلی ما در زمینه  رنگ چادر است و در همین زمینه ارزی که از کشور خارج می شود ارز بسیار قابل توجه‌ای است که باید این مسئله مدیریت شود و این یکی از ضعف‌ها و آرزوهای ما است که ما خود بتوانیم چادر مشکی  کشورمان را تولید کنیم.

گزارش از مهدی صبوری نیک

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon