همگانی کردن فرهنگ کتابخوانی نیازمند مشارکت هرچه بیشتر نهادهای مردمی است

همگانی کردن فرهنگ کتابخوانی نیازمند مشارکت هرچه بیشتر نهادهای مردمی است

خبرگزاری تسنیم: مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به برنامه‌های انجام شده در بیست و دمین دوره هفته کتاب گفت: همگانی کردن فرهنگ کتابخوانی نیازمند مشارکت هرچه بیشتر نهادهای مردمی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری نشست هم‌اندیشی اهالی رسانه با برزین ضرغامی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران امروز، 5 آذر، با محوریت «بیست و دومین هفته کتاب» برگزار شد.

ضرغامی در این نشست با بیان اینکه تلاش کردیم تا به آنچه که گفته بودیم نزدیک‌تر شویم، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته کتاب سیاستگذار و هماهنگ‌کننده میان دستگاه‌های مختلف است و قرار نیست در این ایام کار اجرایی انجام دهد. وزارت ارشاد قرار است نهادهای فعال در حوزه کتاب را شناسایی و در صورت لزوم حمایت کند تا زمینه لازم برای فعالیت‌ها فراهم شود. 

وی ادامه داد با توجه به چنین سیاستی هفته کتاب را آغاز کردیم و به دنبا ل این بودیم که یکسری از نهادهایی که طی سالهای اخیر به دلایل مختلف حضور کمرنگی در این  عرصه داشتندو یا اصلاً حاضر نبودند را به میدان بیاوریم. در این هفته نهادهایی که در این سال‌ها فعالیت نداشتند وارد عمل شدند و هر کدام توانستند برنامه جامعی برای حوزه خودشان و نوع فعالیت‌هایشان تعریف کنند. 

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان تهران افزود: از جمله این نهادها می‌تواند به دانشگاه آزاد اشاره کرد که برای نخستین بار برنامه کتاب سال دانشجویی این دانشگاه را برگزار کرد. سازمان محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و وزارت ورزش و جوانان از جمله نهادها و وزارتخانه‌هایی بودند که طی این مدت وارد عمل شدند و هر یک برنامه‌های متعددی را برای بیست و دومین دوره هفته کتاب اجرا کردند. 

ضرغامی به دیگر برنامه‌های انجام شده طی هفته کتاب اشاره کرد و یادآور شد: از بیست و دومین دوره هفته کتاب ویژگی‌های متعددی داشتند که از جمله این موارد می‌توان به حضور نهادهای غیردولتی فعال در حوزه کتاب اشاره کرد. در این برنامه بیش از 100 نهاد غیر دولتی در حوزه کتاب فعالیت کردند و طبق فراخوانی که اعلام شده بود گزارش عملکرد خود را برای ما ارسال کردند. در برنامه‌ای که برای تقدیر از این فعالان در نظر گرفته شده بود از 10 نفر به صورت نمادین تقدیر شد. توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی نیازمند مشارکت دادن بیشتر نهادهای مردمی است. 

وی ادامه داد: در همین زمینه اقدام دیگری نیز انجام شد و آن برگزاری جشنواره خانگی با همکاری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بود. ما در این هفته تلاش کردیم تا فعالیت‌های اینچنینی که با دولت فاصله دارند بیشتر برگزار شود در همین راستا در استان‌ها نیز برنامه‌هایی را نیز اجرا کردیم که هدف همه آنها رونق گرفتن کتاب و کتابخوانی بود که از جمله موارد می‌تواند به تقدیر نویسندگان و فعالان حوزه کتاب در استانهای مختلف اشاره کرد که به منظور تشویق نویسندگان، ناشران و مترجمان انجام شده است.

ضرغامی با بیان اینکه 75 درصد پتانسیل نشر کشور در استان تهران متمرکز است افزود: در این راستا نشستی با حضور ناشران و شهردار برگزار شد که خروجی آن ایجاد کارگروهی سه جنبه از حضور نماینده اتحادیه، نماینده وزارت ارشاد و شهرداری بود.

وی در پایان ضمن تقدیر از رسانه ملی برای برگزاری برنامه‌های با موضوع کتاب و کتابخوانی تاکید کرد: امیدواریم فعالیت‌هایی را که آغاز کردیم به هفته کتاب سال آینده موکول نکنیم تا به همگانی کردن امر کتاب و کتابخوانی برسیم.

در پایان این مراسم نیز اهالی رسانه نقطه نظرات خود را برای بهبود و رشد کیفی برنامه‌های هفته کتاب برای سال‌های آتی مطرح کردند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران