بازار تجارت بین کشور سوئیس و استان مرکزی رونق می‌گیرد

بازار تجارت بین کشور سوئیس و استان مرکزی رونق می‌گیرد

خبرگزاری تسنیم: توانمندی‌ها، صنایع دستی و گردشگری، معادن و جاذبه‎های گردشگری استان مرکزی با حضور سفیر سوئیس در اراک بررسی و به نمایش گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، استان مرکزی دارای ذخایر و معادن بسیار زیادی بوده که بخشی از آن مغفول مانده و در این راستا تعامل هرچه بیشتر با کشورهای اروپایی می‎تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

استان مرکزی دارای جاذبه‎های گردشگری بسیار مهمی بوده که می‌تواند با جذب توریست و نیز سرمایه‎گذار در تمامی بخش‌ها جایگاه واقعی خود را به دست آورد و به رشدو توسعه اقتصادی دست پیدا کند.

با توجه به شرایط تحریم‎های موجود علیه ایران اسلامی، استان‎ها و بخش‌های مختلف کشور به ویژه استان مرکزی به‎عنوان یک استان صنعتی و تولیدی باید در شناساندن توانمندی‌های خود با دعوت از سفیران اروپایی بتواند در توسعه کشور و استان گام بردارد و از ظرفیت‌های موجود بهترین بهره برداری را داشته باشد.

استان مرکزی رتبه چهارم صنعت را در کشور دارد

استاندار مرکزی با اشاره به وجود صنایع متعدد در استان‌مرکزی گفت: در حال حاضر  2900 واحد صنعتی در استان‌مرکزی وجود دارد که بیشتر این صنایع درحوزه معدنی، طلا، سرب، مس، آهن وسنگ‌های ساختمانی فعالیت دارند.

وی افزود: استان‌مرکزی در حوزه‌های‌صنعتی، کشاورزی، خدمات وگردشگری دارای ظرفیت بسیار بالایی بوده که باید به آن توجه ویژه شود.

مقیمی تصریح کرد: استان‌مرکزی با یک‌میلیون و 500 هزار نفر جمعیت‌ که 650 هزار نفر در اراک و مابقی جمعیت آن در 11 شهرستان استان بوده و دارای صنایع فلزی، آلومینیوم، شیشه و سیمان، عایق صوتی و حرارتی است.

استاندارمرکزی با اشاره به صنایع و ظرفیت‌های دیگر استان مرکزی گفت: این استان دارای صنعت تولید الیاف مصنوعی و محصولات شیمیایی و پالایشگاهی بوده و نیز در تولید  خودروی سواری، کامیون، تولید واگن نیز حرفی برای گفتن دارد.

وی افزود: استان مرکزی مهم‌ترین قطب کشاورزی کشور محسوب می‌شود و به سبب نزدیکی به تهران از نظر اقتصادی و صنعتی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

مقیمی تصریح کرد: 90 درصد پسته و 40 درصد انار استان به کشورهای خارجی صادر می شود و استان مرکزی به ویژه محلات از نظر تولید گل و گیاه جایگاه دوم کشور را دارد و در این راستا نیز صادرات دارد.

استاندار مرکزی با اشاره به تجارت کشور سوئیس گفت: استان مرکزی از نظر تجاری با کشور سوئیس صادرات و وادرات خوبی دارد، سالانه 10 تا 30 میلیارد ریال از کشور سوئیس به استان واردات انجام می‌شود.

وی افزود: استان مرکزی این آمادگی را دارد که بعضی از تولیدات به ویژه تولید پلی استر، محصولات پتروشیمی، ماشین‌آلات صنعتی،گل و نیز سنگ ساختمانی را به سوئیس صادر کند.

ظرفیت‌های جاذبه‌ای میراث فرهنگی گامی بلند در راه توسعه است

مدیرکل میراث فرهنگی استان‌مرکزی در مورد توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان در این بخش گفت: استان‌مرکزی دارای صنایع بسیار فراوان و غنی بوده و می‌تواند سبب معرفی ظرفیت‌های هنری و جذب سرمایه‌گذار شود.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سیدمحمد حسینی در جمع فعالان اقتصادی و بازرگانان که با حضور سفیر سوئیس برگزار شد با اشاره به قدمت دیرینه و باستانی استان مرکزی اظهار داشت: شناساندن این فرصت‌ها و این بخش‌ها به توریست‌های کشورهای مختلف می‌تواند در راستای تعامل دو جانبه بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

وی افزود: باید در راستای معرفی تمدن کهن این استان و صنایع‌دستی فعالیت شود و زمینه برای حضور هیئت‌های مختلف در اراک آماده شود تا بتوان بخش‌های مختلف گردشگری را به مردم سوئیس معرفی شود و در این مورد به بحث و تبادل اطلاعات پرداخته شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری استان مرکزی تصریح کرد: صنایع‌دستی ایران به گونه‌ای است که اگر تقویت و مورد حمایت مسئولان قرار گیرد و در آن سرمایه‌گذاری شود در رشد و توسعه کشور به ویژه اراک نقش بسیار مهمی دارد.

حسینی اقتصاد کشور را نیازمند توسعه صادرات صنایع‌دستی دانست و گفت: اگر به این مهم توجه شود نقش مهمی در جذب توریست دارد و با گشایش بازارهای جهانی به روی اینگونه محصولات می توان به رشد و توسعه دست یافت.

وی افزود: با توجه به شرایط منطقه و لزوم مشارکت بیشتر بخش صنایع‌دستی در رونق اقتصادی بسته‌های مختلفی در راستای مبارزه با تحریم‌ها پیش‌بینی شده و ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی، برگزاری منسجم نمایشگاه‌ها توانمندی‌های هنرمندان صنایع‌دستی در جذب توریست و سرمایه‌گذار بسیار مهم است.

60‌ درصد سنگ تراورتن کشور در استان مرکزی تولید می‌شود

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی استان مرکزی با اشاره به وجود معادن متعدد در استان  گفت: معادن بسیار زیادی در ایران وجود دارد که محلات قطب سنگ معدنی کشور بوده و 60 درصد سنگ تراورتن کشور در این استان تولید می‌شود.

وی افزود: استان مرکزیی به جز سنگ ساختمانی دارای 83 معدن سنگ تراورتن بوده که محلات به عنوان قطب سنگ تراورتن در کشور مشهور است و باید یک برنامه ریزی دقیق و منسجم باید بتوان از این ظرفیت‌های بهره کافی را برد.

شفاهی تصریح کرد: بیش از 30 میلیون تن ذخیره سنگ درمعادن سنگ‌های تزئینی استان موجود بوده که سالانه 2هزار‌تن آن برداشت می‌شود ولی در حال حاضر و با وجود تحریم ها با مشکلات و چالش‌هایی مواجه است که باید با کشورهای اروپایی تعامل داشته باشد.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی استان مرکزی با اشاره به اهمیت سفر سرمایه گذاران سوئیس به اراک گفت: این افراد باید از نزدیک با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان آشنا شوند و باید در این راستا بتوان با ایجاد تعامل در رشد و توسعه استان و کشور گام برداشت.

وی افزود: سنگ محلات در بازارهای جهانی دارای ارزش بسیار بالایی بوده و به سبب اینکه به فرآوری این سنگ‌ها توجه نمی‌شود تاکنون مشکلاتی در این بخش ایجاد شده است.

شفاهی تصریح کرد: درحال‌حاضر و با شرایط موجود مهم‌ترین راهکارهای افزایش صادرات سنگ افزایش تولید بوده که با سرمایه‌گذاری بیشتر و کامل شدن چرخه تولید و نیز برقراری ارتباط 2 جانبه با کشورهای اروپایی این مهم محقق می‌شود.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی استان مرکزی با اشاره به انواع سنگ های موجود در استان مرکزی گفت: سنگ‌های لاشه، آهن، چینی، طلا، فلدسپات، گچ و خاک صنعتی، سیلیس، زئولیت، باریت، کائولن و مخلوط کوهی عمده کانی‌های معدنی استان مرکزی هستند.

استان مرکزی ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری دارد

سفیر سوئیس در اراک با اشاره به وجود ظرفیت‌های بسیار بالا در استان در بخش صنایع، معادن، گردشگری و کشاورزی بوده گفت: استان مرکزی دارای توانمندی بالایی بوده که بیشتر کشورهای اروپایی تمایل به همکاری با این استان و سرمایه‌گذاری در این استان را دارند.

سفیرسوئیس با اشاره به اینکه استان مرکزی دارای صنعت بسیار مهمی به عنوان یک هنر است گفت: صنعت فرش این استان بسیار مهم و دارای اهمیت بوده که می‌تواند سبب رشد و توسعه این استان شود، اگر بتواند در بخش صادرات این بخش فعالیت کند.

جولیوس هاس سفیرسوئیس در ایران تصریح کرد: تلاش زیادی برای متقاعد کردن هیئت سوئیسی برای سفر به ایران انجام داده‌ام که این مهم نیز در آینده محقق می‌شود و این هیئت به منظور آشنایی با توانمندی‌های استان مرکزی به این استان سفر می‌کنند.

وی افزود: ایران در جهان توانسته به خوبی شناخته شود و درحال‌حاضر میزان توریست سوئیس در ایران 2 برابر شده که می‌تواند نقطه عطفی به منظور ایجاد روابط 2 جانبه با ایران و استان مرکزی شود.

انتهای پیام/

دهه کرامت
پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon