نشست تخصصی ۱۵۰ سال تاریخ مطبوعات فارس برگزار شد


نشست تخصصی 150 سال تاریخ مطبوعات فارس برگزار شد

خبرگزاری تسنیم: همزمان با برپایی نمایشگاه " مطبوعات فارس در گذر تاریخ" نشست تخصصی ۱۵۰ سال تاریخ مطبوعات فارس در شیراز برگزار و از استاد سیروس رومی، پیشکسوت روزنامه نگاری در فارس تقدیر شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، عصر امروز همزمان با برپایی نمایشگاه " مطبوعات فارس در گذر تاریخ" نشست تخصصی 150 سال تاریخ مطبوعات فارس برگزار و از استاد سیروس رومی، پیشکسوت روزنامه نگاری در فارس تقدیر شد. 

سیروس رومی در نشست تخصصی 150 سال تاریخ مطبوعات فارس با بیان اینکه نخستین گام و شروع جمع‌آوری تاریخ مطبوعات روزنامه‌نگاری را مرحوم صداقت‌کیش پیشنهاد و علی سامی حمایت کرد، اظهار کرد: در همه کارهای مطبوعاتی شیرازی‌ها نقش داشتند و نخستین نشریه ارمنی هم توسط یک شیرازی ‌چاپ شد.

وی تصریح کرد: نخستین روزنامه در تهران و هند نیز توسط شیرازی‌ها چاپ شد اما نخستین روزنامه شیراز را یک کاشانی به نام میرزا تقی خان کاشانی چاپ می‌کند که طبیب ظل‌السلطان  بوده است و پس از فرستادن وی به شیراز او سعی می‌کند نشریه‌ای در بیاورد و از امکانات رسانه‌ای آن استفاده کند.

رومی افزود: پس از آن روزنامه فارس بود که در شیراز شروع می‌شود تا اینکه حدود 30 سال روزنامه نداریم و حرکت روزنامه نگاری به بوشهر منتقل می شود و "طلوع" نخستین روزنامه طنز در بوشهر است.

وی خاطرنشان کرد: پس از اینکه شخصی به نام سید ضیاالدین طباطبایی در شیراز ظهور و وارد حوزه سیاست می‌شود و برای روشنگری در جامعه "ندای اسلام" را در شیراز چاپ می‌کند.

رومی تصریح ‌کرد: پس از تعطیلی آن روزنامه ها ناهید است که حدود سه یا چهار شماره منتشر می‌کند که به دلیل خفقان و شرایط اجتماعی مجبور به تعطیل کردن روزنامه میشود و به تهران می رود.

وی با بیان اینکه فرهنگ در وجود مردم فارس است، گفت:  استان فارس استان پهناور و دارای اندیشه‌ای است اما همیشه اقلیت‌هایی هم بوده‌اند که مسائلی را به وجود می‌آورند تا امروز که اوضاع بهتر شده و آن زور و قدرت فروکش کرده است و اکنون وضع روزنامهنگاری در فارس به نسبت مطلوب است.

به گزارش تسنیم در نشست تخصصی 150 سال تاریخ مطبوعات فارس و بزرگداشت استاد رومی به بیان تاریخچه چاپ روزنامه از ابتدا تا امروز در ایران و فارس پرداخته شد و زندگی‌نامه رومی نیز به اطلاع حضار رسید.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon