تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیازمند تحول ساختار اداری است

تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیازمند تحول ساختار اداری است

خبرگزاری تسنیم: استاندار کردستان تحقق اقتصاد مقاومتی را نیازمند ساختار اداری متناسب با آن دانست و تاکید کرد: برای دست یابی به اقتصاد مقاومتی باید تمام نهادها و سازمان‌ها برای تحولی متناسب هدف‌گذاری کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، عبدالمحمد زاهدی ظهر امروز در مجمع استانی بسیج کارمندان و همایش تحول و ارتقاء سلامت نظام اداری اظهار کرد: در هر تحول سیاسی که در هر گوشه از دنیا اتفاق می‌افتد نهادسازی جدید منطبق با ساختار سیاسی جدید یکی از کارهای مهمی است که حاکمیت و رهبری نظام جدید انجام می‌دهد.

وی گفت: نهادسازی جدید در تحولات سیاسی بنا به شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هر کشوری متفاوت است.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: این نهادسازی جدید در برخی از کشورها مستقیما در مقابل مردم گرفته مانند انقلاب روسیه که اولین نهادی که در آن تشکیل شد ارتش سرخ بود و به طور مستقیم در مقابل مردم قرار گرفت.

وی گفت: اما در برخی از کشورها نهادسازی جدید در تحول سیاسی جدید عملا در خدمت مردم قرار می‌گیرد مانند ایران که نهادهای متعددی که در اوایل انقلاب تشکیل شدند مانند بسیج، بنیاد شهید، کمیته امداد و بنیاد مسکن در خدمت مردم قرار گرفتند.

زاهدی به نهادسازی جدید در صدر اسلام اشاره کرد و افزود: نخستین اقدام پیامبر اکرم(ص) پس از هجرت به مدینه احداث مسجد له عنوان یک نهاد مردمی بود در صورتی که تا قبل از پیامبر هر شخصی که به قدرت می‌رسید ابتدا اقدام به ساخت پادگان و یا برج و بارو می‌کرد.

وی با یادآوری تشکیل نهادهای متعدد مردمی در ابتدای انقلاب اسلامی گفت: نظام‌های نوپا به لحاظ امنیتی و نظامی نیازمند نهادهای جدیدی هستند که قوام و پایداری آن را حفظ کند.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشکلات فراوان داخلی و خارجی برای کشور وجود داشت که سخت ترین آن جنگ تحمیلی بود و ساختارهای قبلی توان مقابله با آن را نداشتند.

وی با بیان این که ساختارهای قبلی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل اینکه برای شرایط ثبات به وجود آمده بودند توان مقابله با توطئه‌ها را نداشتند گفت: ایران در ابتدای انقلاب در شرایطی که در حال گذار با یک حمله نظامی مواجه شد و امام خمینی(ره) برای مقابله با تهدیداتی که امنیت ملی را مورد هجوم قرار می‌داد فرمان تشکیل بسیج را صادر کردند.

زاهدی افزود: سازمان‌هایی مانند ارتش و سپاه به عنوان تشکیلات نظامی به وجود آمده بودند بنابراین نیاز به سازماندهی یک نهاد صرفاً مردمی بود که بدون آنکه افراد نظامی باشند بتوانند از کیان اسلام، مردم و کشور دفاع کنند.

وی با بیان این که پس از پایان دوران دفاع مقدس برخی بر این عقیده بودند که دیگر نیازی به وجود بسیج نیست و باید تعطیل شود تصریح کرد: اما همان افراد به این نتیجه رسیدند که تعطیلی نهادی که اینگونه قدرت داشته و توانسته میلیون‌ها نفر را در جنگ مشارکت دهد کار عاقلانه‌ای نیست بنابراین وظایف متعدد دیگری پس از جنگ تحمیلی به آن واگذار شد.

استاندار کردستان، بسیج را درخت تنومندی که امروز شاخ و برگ آن تمام نقاط ایران را فرا گرفته عنوان کرد و گفت: بسیج امروز یک نیروی سازماندهی شده صرفاً نظامی نیست بلکه وظایف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی را بر عهده گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نهاد انقلابی بسیج نیرویی است که همواره این آمادگی را دارد که در هر جا خطری کشور را تهدید کند به میدان آید و مردم را برای مقابله با آن سازماندهی کند.

زاهدی افزود: بسیج نهاد مبارکی است که در تمام زوایای جامعه یک حضور خدماتی جدی داشته و  خدمات آن برای مردم ملموس و مشهود است.

وی به نقش بسیج در تحول و سلامت اداری کشور اشاره کرد و گفت: تحول دارای 2 بخش کمی و کیفی بوده و در تحول اداری هدف این است که با کمترین هزینه و زمان بهترین خدمت به مردم و نظام ارائه شود.

استاندار کردستان تصریح کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی همواره بر کوچک شدن دولت تاکید شده اما این روند برعکس بوده و هر روز دولت بزرگ و بزرگ تر شده است.

وی طراحی فرایند امور در ادارات را بسیار پیچیده عنوان کرد و افزود: متاسفانه برای تحقق یک خواسته از مردم و لو کوچک باشد رفت و برگشت‌های زیادی باید صورت گیرد.

زاهدی با بیان اینکه در تحول اداری بسیج می‌تواند به ایفای 2 نقش بپردازد گفت: در درجه اول باید به عنوان بسیجی نقش معنوی خود را ایفا کرده و همانند بسیجیان دوران دفاع مقدس باشد که مخلصانه و بی مزد و منت خدمت می‌کردند.

وی تاکید کرد: نیروی بسیجی همانگونه که در جنگ تحمیلی مخلصانه در برابر هجوم دشمن ایستادگی کرد باید به کمک نظام اداری بیاید که توقع مردم از نیروی بسیجی در نظام اداری بسیار بیشتر است و باید به آن عمل شود.

استاندار کردستان با اشاره به نقش بسیج در عرصه فرهنگ گفت: مجموعه سازمان بسیج با توجه به تجاربی که در 35 سال گذشته دارد باید به کمک مسئولان اداری آمده و نظرات و دیدگاه‌های خود را در اختیار ساختار اداری قرار دهد، ساختاری که در عین کوچک بودن باید بزرگ عمل کند.

وی با تاکید بر کوچک شدن ساختارهای اداری تصریح کرد: ساختار اداری اگر حجیم و  سنگین باشد تحرک آن کم می‌شود و ما امروز به یک نظام اداری سبک و چابک نیاز داریم.

زاهدی درخواست کرد: بسیج همانگونه که در جنگ تحمیلی از کمترین امکانات برای دفاع استفاده کرده باید در نظام اداری نیز این گونه عمل کند و با کمترین هزینه و زمان بهترین خدمت را مردم ارائه دهد.

وی تحول در سیستم اداری را بسیار سخت و دشوار دانست و گفت: خصلت آدمی در هر زمینه‌ای اینگونه است که مقاومت آن در برابر تغییر زیاد است و این مقاومت در سازمان‌ها و ادارات نیز بیشتر است که باید این فرهنگ سازی در سازمان بسیج صورت گیرد تا بتوانیم شاهد تحول و سلامت اداری باشیم.

استاندار کردستان با اشاره به این که تحول نیازمند اصلاح ساختار و قوانین و مقررات است ابراز امیدواری کرد که این مهم در سایه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی میسر شود.

وی تحقق اقتصاد مقاومتی را نیازمند ساختار اداری متناسب با آن دانست و تاکید کرد: برای دست یابی به اقتصاد مقاومتی باید تمام نهادها و سازمان‌ها برای تحولی متناسب هدف‌گذاری کنند که مهم‌ترین آن چابک و سبک بودن و ارائه بهترین خدمت با کمترین هزینه و زمان است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon