۱۰ آژانس تخصصی سازمان ملل برای مبارزه با ایدز فعالیت می‌کنند

10 آژانس تخصصی سازمان ملل برای مبارزه با ایدز فعالیت می‌کنند

خبرگزاری تسنیم: معاون مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران گفت: ۱۰ آژانس و کارگزاری تخصصی سازمان ملل‌متحد در زمینه مبارزه با ایدز فعالیت دارند.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، ظهر امروز محمد رجایی‌مقدم‌ در نشست با تشکل‌های غیردولتی استان مرکزی در اراک با اشاره به‌اولویت‌های سازمان ملل‌متحد در دنیا اظهار داشت: سازمان ملل درواقع سازمان ملت هاست و کشورها نماینده ملت ها در این سازمان هستند که پس از جنگ جهانی دوم و به منظور حفظ امنیت در دنیا سازمان ملل شکل گرفت هرچند پیش از آن در خاتمه جنگ جهانی اول نیز مجموعه ای شکل گرفت با عنوان جامعه ملل که نواقصی داشت و نتوانست جلوی جنگ جهانی را بگیرد و پس از جنگ جهانی دوم  این اندیشه مطرح شد که باید مجموعه ای در دنیا شکل بگیرد که اجازه وقوع جنگ دیگری را ندهد.

وی افزود: به سبب وجود بمب‌های اتمی که در زرادخانه‌های آمریکا و شوروی سابق وجود داشت ترس جامعه بشری در دنیا آغاز جنگ جهانی دیگری بود که با این سلاح ها به وقوع می پیوست سازمان ملل تشکیل شد و در ابتدا 51کشور که افتخار ایرانیان بوده که از نخستین اعضای این سازمان بوده است، شکل گرفت.

رجایی مقدم تصریح کرد: سازمان به‌دنبال تحقق امنیت پایدار میان دولت‌ها وملت‌ها بوده و با این هدف کلان 193 کشور جهان عضو این سازمان بین‌المللی هستند تا در تحقق این هدف کلان نقش خود را ایفا کنند و این سازمان در کنار سازمان هایی همچون 77 و دیگر مجموعه های بین المللی و جهانی، بزرگترین جمعیت جهانی مشغول فعالیت است.

بزرگترین دستاورد سازمان ملل جلوگیری از جنگ جهانی سوم بوده است

معاون مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به درنظر گرفته شدن 4هدف اصلی این سازمان براساس منشور آن گفت: حفظ صلح و امنیت بین المللی، توسعه روابط دوستانه بین جوامع بین المللی، همکاری در حل مشکلات بین الملل و احترام به حقوق بشر و مرکزیت بودن سازمان ملل برای هماهنگ کردن جوامع بین الملل بعنوان 4هدف تعریف شده برای این سازمان بوده است.

وی افزود: در زمینه حفظ صلح و امنیت بین المللی، بزرگترین دستاورد این سازمان بین المللی جلوگیری از وقوع جنگ جهانی سوم بوده البته جنگ های کوچکتری چون جنگ در ویتنام و حمله ناجوانمردانه عراق به ایران اسلامی به وقوع پیوسته که البته درحال حاضر سازمان ملل 16 وظیفه حفظ صلح در سراسر جهان برعهده دارد که نباید اجازه دهد جنگی در نقاط حساس  دنیا به وقوع بپیوندد.

رجایی مقدم تصریح کرد: سازمان ملل با 51عضو موسس تشکیل شد و امروز 193عضو دارد که هر کشوری که دوستدار صلح و امنیت بین المللی باشد و منشور حقوق بشر را بپذیرد می تواند عضو این سازمان باشد.

وی افزود: امروزه مشکلاتی که در دنیا وجود دارد همچون بیماری ایدز، مواد مخدر، حفظ محیط زیست، گرم شدن  زمین که معمولا یک کشور به تنهایی نمی تواند به تنهایی با آنها مقابله کند و نیاز بین المللی وجود دارد که در سطح بین المللی با آنها مقابله یا اقدام لازم و موثری صورت گیرد و سازمان ملل حضور دارد تا راهی برای تعامل کشورهای دنیا باشد.

معاون مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران سازمان ملل مکانی است تا کشورها فعالیت های خود در سطح جهانی را یکپارچه می کنند بعنوان مثال هواپیمایی که از کشور ایران به پرواز در می اید برای حضور در آسمان کشورها یک نظم خاص وجود دارد که سازمان هوانوردی این نظم را تدوین کرده است.

رجایی مقدم افزود: برای اینکه سازمان ملل بتواند به اهداف خود برسد 6رکن اصلی همچون مجمع عمومی، شورای امنیت، شورای اقتصادی-اجتماعی، دبیرخانه و دیوان بین المللی دادگستری را شکل داده است.

54عضو در شورای اقتصادی و اجتماعی فعال هستند

وی به وظایف بخشهای سازمان ملل اشاره کرد و گفت: قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل لازم الاجرا نیست اما آنچه شورای امنیت صادر می کند قطعنامه هایی لازم الاتباع و لازم الاجرا است.

رجایی مقدم افزود: شورای امنیت در واقع شورایی است که برای تثبیت امنیت و صلح جهانی شکل گرفته است.

معاون مرکز اطلاعات سازمان ملل‌متحد در ایران تصریح کرد: شورای اقتصادی اجتماعی از جمله بخش‌های این سازمان است که با سیاست‌ها و اهداف تشکل‌های غیر‌دولتی ارتباطی مستقیم دارد زیر مجموعه ای است که 54عضو دارد.

وی افزود: اعضای این شورا که  برای 3سال انتخاب می شوند نقش کلیدی برای جلب هماهنگی های بین المللی در جهت توسعه بین المللی ایفا می کنند و نهادهای فرعی دارد که در حوزه های مختلف همچون مواد مخدر، حفظ محیط زیست و امثال آن فعالیت کرده و 5کمیسیون منطقه ای نیز دارد.

رجایی مقدم با اشاره به ارتباط تنگاتنگ میان شورای اقتصادی سازمان ملل‌متحد با سازمان‌های مردم نهاد گفت: سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های غیردولتی با ارائه برنامه‌های خود به نمایندگی سازمان ملل‌متحد می‌تواند از خدمات آموزشی این سازمان بهره‌مند شوند.

معاون‌مرکز اطلاعات سازمان ملل‌متحد در ایران تصریح کرد: یکی دیگر از بخش‌های این سازمان بین‌المللی کمیساریای عالی پناهندگان بوده که تاکنون توانسته خدمات ارزنده‌ای را در ساماندهی امور پناهندگان انجام دهد.

رجایی با اشاره به فعالیت‌های گسترده سازمان ملل‌متحد در بخش بهداشت گفت: در این سازمان 10 کارگزاری و آژانس اقداماتی را در مبارزه با بیماری ایدز انجام می‌دهند.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon