هیچ‌کس با مسجد و مسجدسازی مخالف نیست

هیچ‌کس با مسجد و مسجدسازی مخالف نیست

خبرگزاری تسنیم: کارگردان برجسته تئاتر گفت: هیچ کس در این مملکت نه مخالف ساخت مسجد بوده، نه هست و نه خواهد بود. ما همه یک ملت مذهبی هستیم، همه ما اعتقادات مذهبی خود را داریم و این برگرفته از ایمان ماست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا نعیمی چهارشنبه شب هفته گذشته در برنامه‌ای تلویزیونی به نقد تداخل زمانی برنامه‌های تئاتر شهر با مراسم مسجدی که در کنار تئاتر شهر ساخته شده، پرداخت. از 30 سال پیش قرار بر این بوده که این مسجد ساخته شود اما به دلایل مختلفی این اتفاق هنوز به طور کامل نیافتاده است. گویا معماری این مسجد هنوز هم کامل نشده است. همین امر مورد انتقاد کارشناسان دینی هم بوده است.

اما زمینه اصلی ماجرا این بود که تداخل برنامه‌های مسجد با زمان اجرای نمایش در تئاتر شهر محور بحثی شد که از جانب نعیمی انتقاداتی را متوجه مدیریت تئاتر شهر و تداخل برنامه‌ها با ایام اذان و نماز داشت. او گلایه داشت از وضعیت بد سیستم ضد صوت و آکوستیک سالن‌های تئاتر شهر که این امکان را ندارد تا از ورود صداهای حتی محوطه داخلی تئاتر شهر به داخل سالن جلوگیری کند، مطلبی که معتقد است از طرف وارونه آن فرض گرفته شده و انتقاد او نقدی به برنامه‌ها و ساخت مسجد فرض دانسته شده است. او می‌گوید من با مسجد و مسجدسازی هیچ مشکلی ندارم.

حمیدرضا نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم در رابطه با حواشی که در پی صحبت‌های وی در یک برنامه تلویزیونی مطرح شده بود، گفت: فضای روزنامه‌نگاری بر خیلی‌ها پوشیده نیست و وقتی که آدم سند و مدرک داشته باشد جای هیچ نگرانی نیست، چراکه بنده آن شب اعلام کردم به محض اینکه بلندگوهای مسجد روشن شود، ما دیگر قادر به اجرای تئاتر در تئاتر شهر نیستیم و وضعیت آکوستیک ساختمان تئاتر شهر همین الان که در حال اجرای نمایش «مرگ فروشنده» هستیم فاجعه است و آدم‌هایی که بیرون در محوطه تئاتر شهر حضور دارند و صحبت می‌کنند، صدایشان را به راحتی می‌شنویم.

وی تصرح کرد: اگر بلندگوهای مسجد مجاور تئاتر شهر روشن شوند تحت هیچ شرایطی دیگر نمی‌شود آن لحظه تئاتر اجرا کرد. این مبحث باز می‌گردد به مشکلات صوتی که در سالن نمایش وجود دارد. هیچ کس در این مملکت نه مخالف ساخت مسجد بوده، نه هست و نه خواهد بود. ما همه یک ملت مذهبی هستیم، همه ما اعتقادات مذهبی خود را داریم و ایمان ما همین هست. اگر من عنوان کنم که همه نمایش‌های مذهبی که اکثراً در ایران اجرا می‌شوند ضعیف هستند، آیا این مخالفت با مذهب است؟ یا اینکه اعتراضی است به اینکه کسانی دارند با نگاهی اعتقادی یا بعضاً سود جویانه از موضوعیت و فضای دینی کشور بهره‌برداری شخصی می‌کنند.

کارگردان نمایش «سقراط» با بیان اینکه نمایش دینی زمانی می‌تواند تاثیرگذار باشد که قدرتمند نوشته و اجرا شود، اظهار داشت: بنده در آن مصاحبه این را عنوان کردم که اکثر نمایش‌های دینی نتیجه عکس دارند. طوری نوشته می‌شوند که احساس ضد دینی در مخاطب ایجاد می‌کنند. آیا این به معنای مخالفت با دین است یا دلسوزی بنده برای دین؟ لذا شنیده‌ام که دوستان این حرف من را به گونه‌ای دیگر تعبیر کرده‌اند. من تماماً از سر دلسوزی عنوان می‌کنم که این نمایش‌ها باید قدرتمند اجرا شوند. باید در رابطه با عاشورا آثار قدرتمند اجرا شوند. وقتی این آثار ضعیف اجرا شوند نتیجه مطلوب نیست.

نعیمی افزود: این دلسوزی است و اصلا مخالفت نیست. آن کسی که چنین تعبیری از صحبت‌های من می‌کند دارای یک نگاه و برداشت درست نیست. در حالی که دلسوزی را تفسیر به رای به چیز دیگری می‌کند.

وی با اشاره به دو ساختمان تئاتر شهر و مسجدی که در کنار این مجموعه ساخته شده است، اظهار داشت: یک ساختمان که تئاتر شهر است احتیاج به آرامش دارد و در تمام دنیا این‌گونه است که اطراف سالن‌های تئاتر باید باز باشد. الان شما در نظر بگیرید که مکان مسجد یعنی چه؟ باید مسجد گنبد و گلدسته داشته باشد، مسجد باید بانگ بزند و دعوت کند مردم را به نماز و گوش سپردن به سخنرانی‌ها و خطابه‌ها، یعنی ویژگی و تعریف مسجد در این است که در‌ آن سخنرانی  و منبر برگزار کرد و در آن حرف زد. لذا دو ساختمان با دو کارکرد متفاوت کنار یکدیگر هستند. تئاتر می‌خواهد صدایش را به بیرون ندهد، اما مسجد باید صدایش به بیرون برسد، چون ویژگی آن این است که اگر یک سخنرانی در داخل مسجد هست دیگران که بیرون هستند، نیز بشنوند.

کارگردن نمایش «فاوست» افزود: این نشانه تحجر و بی سوادی آن کارشناسی است که به خودش اجازه می‌دهد بگوید حمیدرضا نعیمی با نفس ساخت مسجد موافق نیست. امیدوارم دوستان آن چیزی که بنده گفتم نقل کنند، چراکه با نقل درست آن‌ مطالب مشخص می‌شود که من دارای روح خبیث ضد دینی هستم یا نه؟ ضمن اینکه در برنامه زنده تلویزیونی ناظر پخش هم وجود دارد. بنده نه تنها اعتراض دارم به ضعف نمایش‌های دینی،  بلکه می‌گویم نمایش‌های دینی باید قدرتمند اجرا شوند تا به نتیجه‌ای قدرتمندانه برسیم.

برخی در برابر این سخنان نعیمی معتقدند که با توجه به نکات مطرح شده از سوی او باید مدیران تئاتر شهر به گونه‌ای مدیریت اجراها را سازماندهی کنند که اجرای نمایش با زمان پخش اذان و نماز تداخل پیدا نکند. ضمن اینکه در اقدامی جدی‌تر وضعیت سیستم ضد صدا و آکوستیک سالن‌ها که قدمت زیادی دارد، تعمیر و اصلاح شود. وضعیت عمرانی تئاتر شهر مدت زیادی است که مورد انتقاد هنرمندان و مخاطبان است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران