بخش عمده بافت کالبدی تبریز در برابر زلزله آسیب‌پذیر است

بخش عمده بافت کالبدی تبریز در برابر زلزله آسیب‌پذیر است

خبرگزاری تسنیم: فرماندار تبریز در خصوص تنگناهای شهرستان تبریز ، به ناپایداری بخش عمده بافت کالبدی و آسیب پذیری آن در برابر حوادث به ویژه زلزله و نفوذ ناپذیری و ضعف شدید دسترسی جهت امداد رسانی در مواقع بحرانی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، رحیم شهرتی‌فر عصر امروز در نشست شورای راهبردی سند تدبیر و توسعه شهرستان تبریز، با بیان اینکه تدبیر و توسعه دو عنصر مهم در حیات هر جامعه‌ای است و این دو مقوله نقش متمم هم را داشته و معنی هم را تکمیل می کنند، اظهار داشت: با  مدیریت شرایط ، امکانات، فرصت‌ها و تهدیدهاست که قدم در مسیر توسعه گذاشته می شود و راهکارهای اجرائی آن محقق می‌شود.

وی افزود:  سند تدبیر و توسعه هر شهرستان آیینه تمام نما و راهنمای رسیدن به توسعه و بالندگی  آن شهرستان در سایه تدبیر مسئولان امر و همکاری و تعامل موثر کلیه دستگاه‌های اجرائی استانی و شهرستانی است.

شهرتی‌فر اضافه کرد:  در صورت تدوین اسناد و برنامه های توسعه راهبردی بر مبنای آن، می‌توانیم شاهد اجرا و پیاده سازی برنامه‌های توسعه‌ای عملی و عقلایی باشیم.

فرماندار تبریز با اشاره به  قرار گرفت شهرستان تبریز در مرکز استان، داربودن سابقه تاریخی ارزشمند در امر بازرگانی و واقع شدن در مسیر جاده ابریشم و وجود مراکز تجاری ، نمایشگاه بین المللی، بورس تبریز  را از قابلیت‌های شهرستان تبریز عنوان کرد.

وی اضافه کرد: همچنین موقعیت استراتژیک فرودگاه بین المللی تبریز و  برخورداری از توان بالای برقراری پروازهای بین المللی و ایفای نقش‌های هوایی در منطقه قفقاز ، می‌تواند جزو قابلیت‌های شهرستان محسوب شود.

شهرتی‌فر با اشاره به گسترش راه‌های ارتباطی و توسعه حمل و نقل تبریز، گفت: وجود امکانات مناسب حمل و نقل جاده ای از نظر ارتباط با سایر مناطق کشور و نیز موقعیت ژئوپلیتک شهرستان به لحاظ مسیر ارتباطی با کشورهای اروپایی و جمهوری های حوزه قفقاز نیز از قابلیت های مهم تبریز است.

وی در ادامه با بیان اینکه امکان جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی  برای اجرای پروژه های دولتی و غیردولتی  از قابلیت های شهرستان است، افزود: وجود دانشگاه های: تبریز، علوم پزشکی ، آزاد اسلامی، هنر اسلامی، صنعتی سهند، پیام نور و مراکز آموزشی متعدد فنی و حرفه‌ای  نیز از قابلیت‌هایی است که در توسعه تبریز موثر بوده است.

فرماندار تبریز از دیگر قابلیت‌های شهرستان تبریز به برخورداری از نیروهای متخصص و کارآمد در بخش های مختلف  و وجود واحدهای صنعتی بزرگ و صنایع دانش بنیان و پارک علم و فناوری و مراکز رشد، اشاره کرد و افزود: ایفای نقش ملی، منطقه ای و فرامنطقه ای  در ارائه خدمات درمانی و وجود آثار تاریخی واجد ارزش بین المللی و ثبت شده در فهرست یونسکو از جمله بازار بزرگ و مسقف تبریز قابلیت هایی برای توسعه تبریز هستند.

شهرتی فر  با اشاره به حضور خانواده های مختلف از قبایل و مناطق مختلف استان در برخی محله های تبریز، گفت: وجود همبستگی قومی قبیله‌ای و حس تعلق خاطر در سکونت گاههای غیررسمی و نزدیکی به هسته مرکزی و CBO شهر می تواند از قابلیت های توسعه شهر باشد.

وی ، در ادامه  امکان تجمیع در فرآیند نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری و وجود مجموعه  ورزشی یادگار امام (ره) با قابلیت برگزاری مسابقات داخلی و خارجی  و  وجود دامداری های صنعتی متعدد در سطح شهرستان و بالا بودن ظرفیت تولیدات دامی و همچنین  وجود صنایع تبدیلی، بسته بندی، سیلوی محصولات زارعی، باغی و فرآورده های دامی را از قابلیت های شهرستان تبریز نام برد.

فرماندار تبریز، در خصوص تنگناهای شهرستان تبریز ، به ناپایداری بخش عمده بافت کالبدی و آسیب پذیری آن در برابر حوادث به ویژه زلزله و نفوذ ناپذیری و ضعف شدید دسترسی جهت امداد رسانی در مواقع بحرانی اشاره کرد و افزود: همچنین فرسودگی صنایع بزرگ و عدم تولید متمرکز محصولات شرکتهای دانش بنیان و فرسوده بودن بخش وسیعی از ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری وعدم وجود منابع مطمئن تامین آب شرب و  فرسوده و قدیمی بودن شبکه آبرسانی  و کمبود  مخازن ذخیره آب متناسب با نیاز مشترکان در مواقع ضروری از تنگناهای شهرستان تبریز به شمار می رود.

وی در ادامه بارگذاری صنعتی ناموزون و تخلیه غیرمجاز پسماندها و تهدیدات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه و پایین بودن شاخص سرانه اماکن سرپوشیده ورزشی شهرستان و وابستگی شدید توسعه زیرساخت ها به اعتبارات دولتی و زمان‌بر بودن مدت اجرای آنها  و فقدان نظام جامع بازاریابی و اطلاع رسانی را از ددیگر تنگناهای شهرستان عنوان کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon